همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه روز دوشنبه اول بهمن، در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح سیاست‌ها و دیدگاه‌‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: تهران آماده است ‪ ۲۹‬و ‪۳۰‬ بهمن‌ماه در چارچوب معاهده الجزایر با هیات عراقی در خصوص لایروبی اروند رود مذاکره کند.

سیدمحمدعلی حسینی روز دوشنبه اول بهمن در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ، خاطرنشان کرد که این مذاکرات در چارچوب معاهده الجزایر و به منظور برگزاری دفتر مشترک هماهنگی در خصوص مسایل لایروبی اروند رود برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره زمان گفتگوهای ایران و امریکا درخصوص عراق گفت: هر وقت این زمان قطعی شود اعلام می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر رئیس جمهور به عراق گفت: سفر روسای جمهور و روسای کشورها طبیعی است اما هنوز تاریخ مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده و در هر حال برای آن مقدماتی لازم است. 

تکذیب استعفای وزیر امورخارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد شایعات مربوط به استعفای وزیر امور خارجه گفت: درخواست ما از اصحاب رسانه و کسانی که مسائل سیاسی را دنبال یا حاشیه پردازی می‌کنند آن است که به خاطر جایگاه خاص و ویژه وزارت خارجه در مسائل جزئی اداری این وزارتخانه دخالت نکنند زیرا با مسائل اداری در چارچوب شرح وظایف و مقررات آن تعامل خواهد شد.

اظهارات حسینی درباره سفر دبیر شورای امنیت ملی ایران به چین

سیدمحمدعلی حسینی با اشاره به سفر اخیر دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی ایران به چین گفت: سفر آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به چین درخصوص مسائل دوجانبه و مسائل هسته‌ای و نیز در چارچوب رایزنی‌هایی بوده است که جمهوری اسلامی ایران با بسیاری کشورها در این زمینه انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: در میان کشورهای گروه 1+5 ، شاهد مواضع واقع بینانه تر چین و روسیه هستیم.

وی درباره پیشنهاد چین مبنی بر اینکه به جای گروه 1+5 گروه 1+7 که شامل ایران و آژانس نیز باشد به موضوع برنامه هسته ای ایران بپردازند، گفت: همه پیشنهادها باید به طور همه جانبه مورد بررسی قرار بگیرند و پس از آن اعلام نظر شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا پس از سفر آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به چین، سفرها و رویدادهای دیگری نیز در دستور کار مقامات جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای قرار دارد؟ گفت: سفرها مورد توجه مسئولان جمهوری اسلامی است و پس از آن که مقدمات فراهم شود، زمان آن‌ها اعلام خواهد شد.

سعید جلیلی هفته گذشته در سفری به چین موضوع هسته‌ای کشورمان را با مقامات این کشور بررسی کرد. در این سفر مسئولان چینی نیز بر حل و فصل صلح آمیز موضوع هسته‌ای ایران تأکید کردند.

حسینی همچنین درباره اظهارات مقامات نظامی امریکایی در عراق درخصوص کاهش شمار سلاح‌های ایرانی در عراق گفت: مواضع دوگانه امریکایی‌ها نشانه سردرگمی مزمن آن‌هاست.

همکاری ایران و آژانس ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه از ادامه همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مسائل باقیمانده در برنامه هسته‌ای خبر داد.

سیدمحمدعلی حسینی در ادامه نشست خبری با خبرنگاران ، در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص موضع ایران درباره اجلاس گروه 1+5 در برلین که به منظور بررسی صدور قطعنامه احتمالی برضد جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، گفت: با وجود گزارش‌های آژانس و شخص محمد البرادعی مدیر کل، مبنی بر نبود انحراف در برنامه هسته‌ای ایران، گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا در این خصوص و نیز همکاری مطلوب ایران با آژانس، هیچ تغییری در دیدگاه برخی کشورها به وجود نیامده است و این نشان می‌دهد که آن‌ها (غربی‌ها) در پی بهانه جویی هستند و هیچ اهمیتی به آژانس و مواضع فنی آن نمی‌دهند.

وی افزود: این رویکرد که از گذشته نیز وجود داشته است به جایی نخواهد رسید و ما همچنان به همکاری سازنده با آژانس ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد کشورهایی که واقع بین هستند از روند همکاری ایران با آژانس حمایت کنند.

خبرنگاری از حسینی پرسید ،آقای البرادعی در بازگشت به وین گفته است ایران اطلاعاتی را درباره نسل جدید سانتریفیوژها در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گذشته است؛ این سانتریفیوژها چیست و حسینی در پاسخ گفت: مقامات آژانس اطلاعاتی را در زمینه نسل جدید سانتریفیوژها از ما خواستند و ما آن را در اختیار آن‌ها گذاشتیم.

شانزده دستگاه اطلاعاتی امریکا چندی پیش در گزارشی اعلام کردند: برنامه هسته‌ای ایران به سوی اهداف نظامی منحرف نشده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های خود بر صلح آمیز بودن این برنامه تأکید کرده است.

حسینی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که پرسید: آیا ایران نمی‌خواهد از ترکمنستان به سبب قطع گاز شکایت کند، گفت: بر اساس قراردادی که با این کشور منعقد شده، همه موارد پیش بینی شده است و طرف‌های قرارداد می‌توانند به مراجع ذی ربط بین‌المللی شکایت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما در صدد هستیم پیش از این مرحله موضوع را حل و فصل کنیم، تماس‌هایی هم میان وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور برقرار است و ما امیدواریم ترکمنستان بر اساس قرارداد 25 ساله که با ما دارد، عمل کند.

ترکمنستان که بر اساس قرارداد با جمهوری اسلامی ایران موظف به صدور روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز به ایران است حدود 10 روز پیش با قطع کامل صدور گاز به ایران علت آن را مشکلات فنی اعلام کرد.

چشم انداز روابط ایران و مصر

حسینی درباره روابط با مصر، زمان و روند عادی سازی آن گفت: در این خصوص، زمان مشخصی را نمی‌توان اعلام کرد اما رایزنی‌ها ادامه دارد و در مجموع نیز نتایج خوبی به دست آمده است.

سخنگوی وزارت خارجه از پیگیری تماس‌ها در سطح مسئولان عالی رتبه دو کشور خبر داد و ابراز امیداوری کرد با توجه به اراده سیاسی که در این زمینه وجود دارد موانع برطرف شود.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران سال گذشته نخستین بار به طور آشکار تمایل ایران را برای برقراری روابط دیپلماتیک با مصر اعلام کرد و از آن زمان تماس‌های دیپلماتیک در این زمینه ادامه دارد که از آن جمله می‌توان به سفر وزرای خارجه دو کشور به قاهره و تهران اشاره کرد.

حسینی درباره تلاش‌های امریکا برای جلوگیری از همگرایی کشورهای منطقه گفت: آمریکا تلاش می‌کند با این اقدام هیچ موافقتنامه‌ای میان کشورهای منطقه صورت نگیرد، اما با توجه به تلاش‌های کشورهای منطقه، آمریکای‌‌ها موفق نخواهند شد و شاهد رشد چشمگیر همکاری‌های منطقه‌ای خواهیم بود که از گذشته تلاش برای ارتقای آن آغاز شده است.

سکوت مجامع بین‌المللی درباره اوضاع غزه مایه تاسف است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سکوت سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای غربی را دربرابر فجایع بزرگ غزه مایه تاسف دانست و گفت: این سکوت با هیچ یک از موازین و ارزش‌های انسانی و بین‌المللی و شعارهای این کشورها در زمینه حقوق بشر و آزادی همخوانی ندارد.

سیدمحمدعلی حسینی در ادامه افزود: چگونه است که این کشورها مسائل موهوم و بی‌پایه و بعضا جزئی در کشورهای دیگر را بزرگ جلوه می‌دهند، اما در مقابل نقض حقوق بشر و جنایات فاحش رژیم صهیونیستی خاموش هستند و سکوت می‌کنند.

وی اضافه کرد: همان طور که در نامه آقای متکی وزیر امور خارجه به دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی و بعضی وزیران کشورهای عضو مطرح شده است، جمهوری اسلامی ایران خواستار اجلاس فوق العاده این سازمان است و ما از اعضای این سازمان خواسته‌ایم برای توقف اعمال جنایتکارانه رژیم صهیونیستی تلاش، و به منظور کمک به این ملت مظلوم که اکنون در محاصره اقتصادی قرار دارد و از بدیهی ترین نیازها محروم شده است، همکاری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه هم اکنون مردم غزه با قطع برق مواجهند و مناطق مسکونی آنان به صحنه کارزار تبدیل شده است گفت: این اقدامات رژیم صهیونیستی از نتایج اجلاس آناپولیس و نیز حمایت‌های بی چون و چرای کشورهای غربی از جمله آمریکا از رژیم اشغالگر قدس است.

حسینی افزود: ما از همه کشورهای مسئول و مسئولانی که می توانند، دعوت می‌کنیم اقدامات لازم را در این زمینه ا نجام دهند.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری درباره درخواست تشکیل نشست سازمان کنفرانس اسلامی برای بررسی اوضاع در سرزمین‌های اشغالی گفت: جمهوری اسلامی ایران در هر جمعی که براساس رایزنی‌ها تعیین شود شرکت می کند اما مهم آن است که این گردهمایی در سریع ترین زمان برگزار شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره درخواست ایران برای تشکیل نشست اضطراری کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و اینکه آیا این نشست می تواند انتظارات را درباره رفع آنچه در غزه رخ داده است برآورده کند یا نه گفت: هدف اصلی از این پیشنهاد این است که سازمان‌های بین المللی و نهادهای منطقه‌ای و نیز کشورهای منطقه تحرک بیشتری داشته باشند و معتقدیم اگر این کشورها و نهادها موضع واحدی اتخاذ و اجرا کنند رژیم صهیونیستی حتماً در برابر فضایی که به وجود خواهد آمد نخواهد توانست مقاومت کند و به خواسته جامعه بین المللی تن خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه الکوثر که پرسید آیا زمان آن نرسیده است که کشورهای اسلامی در صورت نادیده گرفتن درخواست‌های سازمان کنفرانس اسلامی ازجانب رژیم صهیونیستی تهدید به اقدام نظامی کنند، گفت: همه کشورهای منطقه‌ای و اسلامی و نیز کشورهایی که درباره سرنوشت انسان‌های بی گناه احساس مسئولیت می‌کنند باید گام بردارند و با توجه به شرایطی که ملت فلسطین دچار آن هستند باید محدودیت‌ها شکسته و کمک‌ها برای آن‌ها ارسال شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا به نظر شما علت اصلی اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه گزارش موسوم به کمیته وینوگراد نیست گفت: این گزارش درباره ارزیابی مشکلات رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه است و اساس آن پیگیری دلایل شکست در این جنگ است.

حسینی افزود: کمیته وینوگراد، ایهود اولمرت نخست وزیر این رژیم را علت اصلی شکست می‌داند و گزارش بعدی نیز در راستای گزارش قبلی صادر می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: هر وقت این رژیم شاهد سفرهای جدید مقامات امریکایی به منطقه بوده در اقدامات خود جری شده است .

کمیته وینوگراد که مسئول بررسی علل شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه لبنان است، مسئولان این رژیم از جمله اولمرت را عامل شکست در این جنگ معرفی کرده است.

پس از انتشار این گزارش، شائول موفاز رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از مقامات نظامی این رژیم استعفا کردند.

محکومیت ادعاهای رهبرحزب آزادی اتریش

حسینی در ادامه اظهارات رهبر حزب آزادی اتریش درباره پیامبر اکرم (ص) را محکوم و غیرقابل قبول توصیف کرد.

وی افزود: البته صدراعظم و رئیس جمهور و وزیران خارجه و رهبران مسیحی اتریش این اقدام و اظهارات را محکوم کرده‌اند.

حسینی ابراز عقیده کرد باید تمهیدات لازم اندیشیده شود تا اقدامات علیه مقدسات ادیان الهی جرم باشد و با آن برخورد قانونی شود تا دیگر شاهد اینگونه اقدامات و اظهارات نباشیم.

حسینی در پاسخ به مقاله نیویورک تایمز درباره درخواست امریکا برای تشکیل کمیته همکاری نظامی ایران و امریکا در پی حادثه اخیر در تنگه هرمز گفت: این موضوع را یکی از روزنامه نگاران امریکایی مطرح کرده و شخص مسئولی آن را مطرح نکرده است .

وی گفت: ایران و امریکا روابط دیپلماتیک ندارند که بخواهند چنین کمیته‌ای تشکیل شود و آنچه از معاهدات بین‌المللی در زمینه رفت و آمد دریایی وجود دارد اگر به آن التزام جمعی وجود داشته باشد نیاز به اقدام جدیدی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات یک نماینده مجلس هلند در زمینه ساخت فیلمی ضد اسلامی گفت: سفارت ایران در هلند اقداماتی را در اعتراض به ساخت این فیلم انجام داده و سفیر ایران هم ملاقات‌هایی با مقامات هلندی در این زمینه داشته است.

وی گفت: البته مسئولان هلندی علنا مخالفت خود را با چنین اقداماتی اعلام کرده اند اما تاکید ما بر برخوردهای مناسب و قانونی با این گونه اقدامات است و از مسئولان هلندی درخواست کرده‌ایم که برای جلوگیری از پخش این فیلم تلاش کنند.

اظهارات حسینی درباره روابط با لیبی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره روابط با لیبی و موضوع امام موسی صدر گفت: روابط ایران با لیبی در گذشته هم خوب بوده و این روابط رو به توسعه است و در این چارچوب در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به لیبی موافقتنامه‌های خوبی امضا شده است.

وی گفت: البته موضوع پرونده و سرنوشت امام موسی صدر در دستور کار بوده و در این سفر هم با مسئولان ذی ربط پیگیری شده است اما توسعه روابط مانع از پیگیری این پرونده نیست.

رژیم صهیونیستی در شرایطی نیست که تهدیدی برای دیگران باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: رژیم صهیونیستی در شرایطی قرار ندارد که تهدیدی برای دیگران باشد.

سیدمحمدعلی حسینی در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید: برخی تحلیلگران معتقدند آزمایش موشکی اخیر رژیم صهیونیستی برای تهدید ایران صورت گرفته است، موضع وزارت خارجه در این باره چیست گفت: رژیم صهیونیستی از این گونه آزمایش‌ها و اقدامات شبیه به آن برای تقویت روحیه سربازان شکست خورده خود در جنگ 33 روزه لبنان استفاده می‌کند.

تحریم‌ها بر ضد ایران بی اثر بوده است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره توافق اخیر فرانسه و امارات عربی متحده برای تأسیس پایگاه نظامی نیروهای فرانسوی در امارات گفت: این موافقتنامه به سال 1995 مربوط است و موضوع جدیدی نیست و دو کشور در این معاهده اعلام کردند همکاری‌هایشان بر ضد کشور ثالثی نیست.

حسینی  درباره اقدام انگلیس برای انگشت نگاری از اتباع ایران گفت: برخی کشورهای دیگر هم همین روند را طی می‌کنند و از اتباع سایر کشورها انگشت نگاری یا اسکن قرنیه چشم انجام می‌دهند ؛ ایران نیز تدابیری را در دست بررسی دارد که به موقع اعلام خواهد شد.

حسینی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه موضع جمهوری اسلامی در قبال همه پرسی برای تعیین سرنوشت کرکوک چیست؟ گفت: همه پرسی درباره موضوع کرکوک یک موضوع داخلی است که به ملت و دولت عراق مربوط می‌شود و در نهایت هر تصمیمی که از طریق همه پرسی و راه‌های غیر از آن از طرف دولت و ملت عراق گرفته شود مورد احترام جمهوری اسلامی خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در باره اینکه گفته می‌شود بانک‌های بحرین ، کویت و چین به تحریم‌های ضد ایرانی پیوسته اند و موضع وزارت خارجه در این باره چیست گفت: چنین خبری صحت ندارد و آخرین خبری که در این باره مطرح شد مربوط به بانک بحرین بود که مدیر اجرایی این بانک آنرا را تکذیب کرد .

وی با بیان اینکه چین نیز چنین خبری را تکذیب کرده است گفت: اساسا این روند ، روند مناسبی نیست و برخی مسئولان و صاحبنظران کشورهای غربی هم اعلام کرده اند به سبب عواقب و آثاری که برای بانک های آنها دارد این تصمیم ، تصمیم مناسبی نیست .

حسینی درباره موضوع حقوق بشر و قطعنامه کانادا بر ضد ایران و پس گرفته شدن این قطعنامه گفت: این نشان می‌دهد که نگاه به این موضوع یک نگاه سیاسی است و اصولی نیست چرا که در دو روز فشارهای سیاسی موجب تغییر موضع آنها می شود .

وی افزود: آنچه که درباره جمهوری اسلامی اتفاق افتاد و ما پیگیری کردیم بر اساس مستندات بی‌پایه و اساس است که از برخی اعضای گروه‌های تروریستی جمع آوری و مبنا قرار گرفته است که ما این اسناد را سیاسی و فاقد ارزش می‌دانیم .

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره فشارهای اخیر رسانه‌های غربی درباره اوضاع اقتصادی ایران با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس هشتم گفت: مطالبی که رسانه‌های خارجی درباره تاثیر تحریم‌ها بر مردم اعلام می‌کنند صحت ندارد و ما شاهد آن هستیم که بر اساس اظهار نظر مسئولان ، این تحریم‌ها بی اثر بوده است.

کد خبر 42253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز