همشهری آنلاین: کاهش ارزش دلار در هفته منتهی به 27 دی، موجب شد بسیاری از سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را به سوی بازار نفت سوق دهند.

اداره مطالعات و سازمان‌های بین‌المللی بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس گزارش اقتصادی بانک مرکزی، روز دوشنبه ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) بهای نفت خام در بازارهای جهانی متأثر از ضعف دلار در برابر اغلب ارزهای عمده، افزایش یافت.

همچنین تقویت بهای کالاهای اساسی و نیز تشدید تنش‌های موجود در منطقه خاورمیانه و نگرانی نسبت به کمبود عرضه نفت در بازارهای جهانی در نتیجه تنش‌های موجود در کشور نیجریه و مورد تهدید قرار گرفتن مؤسسات نفتی این کشور بر افزایش بهای نفت اثر گذاشت.

بر همین اساس بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای انگلیس با یک دلار و ۸۵ سنت افزایش به سطح ۹۲ دلار و ۹۲ سنت و نفت خام پایه آمریکا با یک دلار و ۵۱ سنت افزایش به سطح ۹۴ دلار و ۲۰ سنت رسید.

در این روز دلار در برابر فرانک سوئیس به پایین‌ترین سطح خود طی هفت هفته گذشته رسید، همچنین در برابر یورو و ین نیز کاهش یافت؛ به طوری که این امر موجب شد که بسیاری از سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را به سوی بازار نفت سوق دهند.

از سوی دیگر در همین روز جرج بوش، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در مذاکرات خود با رهبران کشورهای خلیج فارس و کشورهای عربی این حوزه، نگرانی نسبت به افزایش قیمت نفت را تشدید کرد.

بر اساس گزارش اداره هواشناسی ملی آمریکا پیش‌بینی شد که تقاضای نفت حرارتی آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ ژانویه (هفته گذشته) به2.4 درصد زیر حد نرمال برسد و همچنین تقاضا برای نفت حرارتی به طور متوسط به حدود 6.1درصد زیر حد نرمال برسد.

همچنین بر اساس نظرسنجی‌های به عمل آمده از سوی خبرگزاری رویترز، موجودی انبار نفت خام، نفت حرارتی و دیزل و بنزین آمریکا در هفته منتهی به ۱۱ ژانویه به ترتیب 1.2 و 1.2 و 2.5 میلیون بشکه افزایش نشان می‌دهد.

کد خبر 42236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز