علی حق: امیر رضا واعظ آشتیانی، معاون وزیر صنایع و معادن و مدیر عامل شهرک های صنعتی و صنایع کوچک در رابطه با برنامه های سال آینده این سازمان گفت:

مطابق هماهنگی های صورت گرفته با دولت آیین نامه ای برای حمایت از سرمایه گذاران و ارایه تسهیلات ویژه برای حضور صنعت گران در شهرک های صنعتی تدوین شده است.
واعظ آشتیانی افزود: کلیات این آئین نامه را تصویب شده ولی جزئیات این آئین نامه توسط همکارانم در سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی تا ظرف یک ماه آینده تدوین خواهد شد و به مرحله اجرا در می آید.

مدیر عامل شهرک های صنعتی و صنایع کوچک در خصوص ویژگی های این تسهیلات گفت: کاهش حق انتفاع از زمین ها، یکسان سازی شرایط برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و ارایه زیر ساخت های مناسب و ارزان تر از اهم برنامه های این معاونت برای تشویق سرمایه گذاری صنعتی در سال آینده است.

 وی دررابطه با اهداف این سازمان پس از تصویب آئین نامه شهرک های صنعتی در سال آینده می گوید: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی اهداف بسیار کلیدی و مهمی را پیش رو دارد و تمام تلاش خود را خواهد کرد تا در سال آینده به آن اهداف دست یابد.

وی توسعه زیر ساخت های شهرک های صنعتی به لحاظ یک بخش خدماتی را یکی از اهداف مهم سازمان صنایع کوچک در سال آینده عنوان کرد و گفت: صنایع،  بسیار متنوع هستند و اگر بخواهیم جدا سازی در صنعت انجام دهیم باید این کار به صورت منطقه به منطقه انجام گیرد. به طور مثال باید مطالعه شود در منطقه غرب ایران به لحاظ ساختار های فرهنگی و اقتصادی چه صنایعی بیشر مورد توجه قرار می گیرد و همین طور در دیگر نواحی کشور نیز باید این موضوع بررسی شود.

 او ادامه داد: جدا سازی صنایع بستگی به تنوع فرهنگی و در عین حال مسائل اقتصادی آن استان ها دارد. در حال حاضر به طور کلی  در این رابطه 5 گروه وجود دارد که شامل صنایع غذایی، صنایع سلولزی، صنایع فلزی، کانی های غیر فلزی و کانی و صنایع خودرو می باشد.

همچنین این صنایع زیر مجموعه هایی دارند که در بخش های مختلف خرد می شوند. واعظ آشتیانی با بیان اینکه در بخش توسعه زیر ساخت ها در سال جاری بودجه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی 40 میلیارد تومان بوده است بیان کرد: با پیگیری هایی که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی انجام گرفت و همچنین حمایت های وزیر صنایع و معادن از پیشنهاد سازمان بودجه سال آینده ما  در توسعه زیر ساخت ها 5 برا بر رشد پیدا کرده است و به مبلغ 200 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

 وی افزود: با تصمیم در سازمان صنایع کوچک  این رقم را در استان های محروم تا هفت برا بر افزایش داده ایم و نگاه مان اینگونه بوده است که این رقم در مناطق کم تر توسعه یافته توزیع شود.

 این اقدام می تواند کمک بسیار زیادی را به شهرک های صنعتی مناطق کم تر توسعه یافته بکند و از طرف دیگر نیز رشد 5 برا بری بودجه در بخش توسعه زیر ساخت ها تا حد زیادی در تکمیل زیر ساخت های شهرک های صنعتی مان در سال آینده نقش خواهد داشت.

معاون وزیر صنایع و مدیر عامل سازمان شهرک های صنعتی و صنایع کوچک با اشاره به اینکه در این بخش با استانداران استان های مختلف مذاکراتی صورت گرفته است گفت: در این مذاکرات از استانداران خواسته ایم که بیش از معادل این رقم را از سر جمع بودجه های عمرانی شان به شرکت های استانی ما کمک کنند تا یک رقم قابل توجه ای در این ارتباط به وجود آید و ما شاهد یک شکوفایی مناسب در سال آینده باشیم.

واعظ آشتیانی با اعتقاد به اینکه این رقم  به طور کامل تکمیل کننده زیر ساخت های ما برای سال آینده نیست ادامه داد: برای سال های آینده می توانیم از این کمک ها استفاده کنیم و زیر ساخت هایمان را کامل کنیم تا سرمایه گذاران بیشتری نیز جذب شوند.

 وی با اشاره به این نکته که در گذشته اگر 70 درصد شهرکی اشغال می شد و همچنین صنایع مختلفی در آن ایجاد می شد شهرک ها را به هیات امنا واگذار می کردند گفت: این هیات امنا متشکل از مدیران صنایع خود همان شهرک ها بودند ولی در حال حاضر سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی اعلام کرده است که اگر حدود 40 درصد شهرکی تکمیل شود ما آن را به هیات امنا واگذار می کنیم چرا که ماهیت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی یک ماهیت توسعه ای است و تلاش آن بر این است تا بستر های لازم را فراهم کند.

 سازمان صنایع کوچک هیچ گونه علاقه ای به تصدی گری ندارد و به طور کلی کار تصدی گری را نمی پذیرد.

 ما در سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی سعی خواهیم کرد که بیشتر کار حاکمیت را انجام دهیم تا علاقه مندان در این بخش فعال شوند و شهرک ها هم همین طور به صاحبان صنایع در استان ها واگذار شود.

 رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در بخش دیگری از فعالیت های این سازمان در سال آینده به توسعه صنایع روستایی اشاره کرد و گفت: توسعه صنایع روستایی یکی از موضوعات بسیار مهم دیگری است که قرار است با تعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی با وزارت جهاد کشاورزی در سال آینده این موضوع پیگیری شود. 

 همچنین بنا بر این است تا نشستی را با مسئولین وزارت جهاد کشاورزی داشته باشیم و توسعه صنایع روستایی را به طور مشترک با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های طرفین توسعه دهیم چرا که روستا ها از ظرفیت های خوبی بر خوردار هستند.

وی افزود: در بخش کشاورزی ضایعاتی حدود 30 درصد داریم و همین طور در بخش باغات نیز ضایعاتی وجود دارد. اگر این ضایعات را با توسعه صنایع روستایی فعال کنیم، این ضایعات در چرخه تولید کشور قرار می گیرد و در تولید نا خالص داخلی کشور می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد و از همه مهم تر اینکه هم اشتغال ایجاد می کند و هم از مهاجرت جلو گیری می کند.

 این بسیار اثر گذار است یعنی یک ظرفیت 30 درصدی از بین رفته را در اختیارچرخه تولید کشور قرار می دهیم.واعظ آشتیانی توسعه خوشه های صنعتی با پارک های فناوری را از دیگر اهداف سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در سال آینده عنوان کرد و ادامه داد: ما در توسعه خوشه ها ی صنعتی به ظرفیت های منطقه ای و در عین حال  به نگاه های فرهنگی، اقتصادی و منابع طبیعی آن استان مورد نظر توجه میکنیم.

به عنوان نمونه در تبریز کفش و محصولات چرمی از قدمت و شرایط مناسبی بر خوردار است و می تواند یک خوشه صنعتی در آنجا فعال باشد. او ادامه داد: می خواهیم خوشه های صنعتی را با توجه به ظرفیت های منطقه ای و پتانسیل های منطقه ها فعال کنیم تا بتوانند خدمت صنایع قرار بگیرند.

 حتی ما به دنبال این هستیم که خوشه های صادرات گرا را فعال کنیم یعنی بعضی تولیدات وجود دارد که به لحاظ کیفی آنقدر خوب انجام می شود که قابلیت صادرات دارد.ما قصد داریم به این ها کمک کنیم تا بتوانند محصولات خودشان را صادر کنند.

 واعظ آشتیانی افزود: در حال حاضر نمونه ای در مشهد داریم  که یک خوشه صنعتی است که مجصولات لوازم بهداشتی خانه تولید می کند،  اینها متشکل از حدود 40 کارگاه کوچک هستند که محصولات شان تحت نام یک برند تولید می شود و قابلیت صادرات را دارد.

ما باید به این جور فعالیت ها کمک کنیم و در کنار این ها پارک های فناوری و شهرک های فناوری را می خواهیم فعال کنیم چرا که کارگاه های کوچک و خوشه های صنعتی آن امکانات و شرایط کار های تحقیقاتی و پژوهشی را ندارند و در باید برای نجات خودشان به سمت تنوع تولید  و همچنین رقابت پذیری در بازار بروند.

 مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی  با بیان اینکه  پارک های فناوری و شهرک های فناوری ایجاد می کنیم افزود: دراین پارک ها و شهرک های صنعتی  افراد فرهیخته دانشگاهی،محققین و افرادی که در تخصص های مختلف قابلیت های خوبی دارند می توانند با نازل ترین قیمت ها در بخش تنوع تولید و کار های تحقیقاتی به صنایع کوچک کمک کنند تا به این ترتیب در پایداری صنایع کوچک نقش داشته باشد و در ثبات تولید آنها و بازار کمک های متنوعی داشته باشد.

 این مهم را ما به صورت تجربه‌ای پشت سر گذاشتیم و اثرات مثبت آن را مشاهده کرده ایم. واعظ آشتیانی ادامه داد:  نباید صنایع کوچک را بدون پشتوانه های علمی رها کرد و برای اینکه این اتفاق نیفتد و در بازار رقابت بتوانند یک کار خوب را دنبال شود در پی تشکیل پارک های فناوری هستیم.

در حال حاضر نمونه های مختلفی در سطح کشور داریم که باید هر چه زود تر گسترده شود و در حقیقت وجود این پارک های فناوری و شهرک های صنعتی ضمانت تولید صنایع کوچک و درعین حال تنوع تولید است. چرا که صنایع کوچک ابتدا باید با تولید شروع شود و این تولید تا یک مقطعی می تواند به آن کمک کند اما نهایتا نیاز به این دارد که به سمت تنوع تولید برود و بازار جدیدی ایجاد کند.

همشهری امارات

کد خبر 45404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز