شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

رییس جمهور کشورمان در حاشیه چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در هاوانا با مقامات کشورهای مختلف دیدار کرد. ایسنا در گزارش خبری خود به این دیدار‌ها پرداخته‌است:

دیدار پرویز مشرف با رییس جمهور

دکتر محمود احمدی‌نژاد و پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده و بر گسترش روابط و مناسبات میان تهران و اسلام‌آباد تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران در این دیدار که عصر روز جمعه به وقت محلی در حاشیه‌ی اولین روز از چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برگزار شد، با تاکید بر اینکه ایران در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای همیشه آماده‌ی گفت‌وگو و مذاکره در شرایط عادلانه است، خاطر نشان کرد: درسیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هیچ تغییری حاصل نشده و ملت و دولت ایران از حقوق مسلم خود در زمینه‌ی دست‌یابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای کوتاه نمی‌آیند.

دکتر احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برای هیچ کشوری تهدید نیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران در ابتدای دست‌یابی به چرخه‌ی سوخت است و آنچه خطرناک است آزمایش بمب‌های اتمی نسل سوم از سوی آمریکا است.

رییس جمهوری اسلامی ایران هم‌چنین شکل‌گیری رژیم جعلی صهیونیستی و تمایل همیشگی و شدید این رژیم برای بحران‌آفرینی در منطقه را خاطر نشان و تاکید کرد: صلح و ثبات در خاورمیانه باید با رفع ریشه‌های اصلی ایجاد بحران برقرار شود و در این راستا پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای استقرار صلح و ثبات پایدار از طریق برگزاری همه‌پرسی با دادن حق رای به تمامی فلسطینی‌های اصیل از جمله آوارگان، راه‌حلی دموکراتیک، آسان و اجرایی برای حل این مشکل است.

دکتر احمدی‌نژاد هم‌چنین ابراز امیدواری کرد به زودی با نهایی شدن قرارداد انتقال گاز ایران از طریق خط لوله‌ی صلح پاکستان و هند، سطح مبادلات اقتصادی و تجاری کشورهای منطقه به ویژه ایران و پاکستان افزایش یابد.

رییس جمهور پاکستان نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت توسعه‌ی روابط با جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح به ویژه اقتصادی، آمادگی کشورش را برای نهایی کردن قرارداد انتقال گاز ایران اعلام کرد و گفت: پاکستان بر اساس مذاکراتی که با چین داشته زمینه‌ی لازم را برای ادامه‌ی خط لوله‌ی گاز ایران از پاکستان به چین فراهم آورده و در این راستا چشم‌انداز بلندمدتی را در نظر دارد.

پرویز مشرف در ادامه با ابراز خرسندی از روند مثبت موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: پاکستان به هیچ‌وجه موافق ایجاد بحران جدید در منطقه و برهم خوردن ثبات و آرامش ایران نیست.

رییس جمهور پاکستان هم‌چنین ابراز امیدواری کرد با انعقاد موافقت تجارت ترجیحی دو کشور سطح مبادلات ایران و پاکستان هر چه سریع‌تر از 500 میلیون دلار در سال به 5 میلیارد دلار افزایش یابد.

دیدار نخست وزیر مالزی با رییس جمهور

دکتر محمود احمدی‌نژاد با تأکید بر ضرورت استفاده از تمام ظرفیتهای جنبش غیرمتعهدها، گفت: این جنبش با سابقه‌ای طولانی و ظرفیتهای فراوان باید تأثیرگذاری بیشتری در مسائل بین‌المللی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران جمعه شب به وقت محلی در دیدار عبدالله احمد بداوی، نخست وزیر مالزی در حاشیه چهاردهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد خاطرنشان کرد: کشورهای عضو این جنبش باید با پیگیری و تلاش مضاعف زمینه بهره‌برداری از این ظرفیتها را فراهم کنند.

دکتر احمدی‌نژاد در ادامه با تشریح اوضاع کنونی جهان به دوری روزافزون رویکرد ملتها از قدرت‌های استعمارگر و سلطه‌طلب اشاره کرد و گفت: جنبش عدم تعهد در صورت حضور فعال‌تر در معادلات سیاسی جهان می‌تواند به عنوان تکیه‌گاه جدید ملتها ایفای نقش کند.

رییس جمهوری اسلامی ایران به آمادگی ایران برای ادامه مذاکره بدون پیش‌شرط و عادلانه در موضوع هسته‌یی اشاره و خاطرنشان کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران از ابتدا نیز استفاده از منطق گفت‌وگو و مذاکره بوده است.

دکتر احمدی‌نژاد در ادامه اعتقاد به پروردگار و توکل به ذات لایزال الهی را نقطه تمایز مسلمانان و دشمنان استعمارگر دانست و گفت: همانطوری که بارها اتفاق افتاده خداوند در مواقع دشواری راههای بسیاری پیش‌روی اهل حق قرار می‌دهد که استفاده مطلوب و هوشمندانه از این راهها باعث پیروزی می‌شود.

عبداله احمد بداوی، نخست وزیر مالزی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سخنرانی رییس جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماینده آسیا، سخنان آقای احمدی‌نژاد در اجلاس سران جنبش عدم تعهد را بیانگر کامل شاخص کنونی قاره کهن آسیا دانست و تأکید کرد: با اتحاد و توسعه فعالیتهای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد امکان استفاده از قابلیتهای این جنبش در معادلات جهانی فراهم می‌شود.

نخست وزیر مالزی همچنین از موضع جمهوری اسلامی ایران در مسأله هسته‌ای نیز حمایت و پشتیبانی کرد و گفت: برخی کشورهای غربی فقط درصدد بهانه‌جویی و زورگویی به دیگران هستند و باید با ایستادگی در مقابل آنان در جهت استیفای حقوق مشروع ملتها گام برداریم.


دیدار رهبر کره‌ی شمالی با رییس جمهور

دکتر محمود احمدی‌نژاد با اشاره به نزدیکی مواضع و دیدگاههای ایران و کره شمالی و با بیان اینکه باید روابط تهران – پیونگ یانگ در همه زمینه‌ها گسترش یابد، تأکید کرد: کشورهای مستقل باید متحد شده و در کنار هم روابط خود را هر چه بیشتر گسترش دهند و در زمینه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و سیاسی با همکاری مشترک به نفع ملتهای خود اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران جمعه شب در حاشیه اولین روز از اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، در دیدار رییس هیات رییسه مجمع عالی خلق کره همچنین با تأکید بر نزدیکی مواضع دو کشور در مسائل بین‌المللی به ویژه در مبارزه با امپریالیسم، گفت: دوران امپریالیسم و قدرتهای زورگو به پایان رسیده است.

دکتر احمدی‌نژاد همچنین با اعلام حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران از حقوق هسته‌ای پیونگ یانگ گفت: تهران ضمن محکوم کردن اقدامات آمریکا علیه حقوق هسته‌ای کره شمالی پیروزی در این حرکت را از آن دولت و ملت قوی و شجاع کره شمالی می‌داند.

کیم جونگ ایل، رییس هیأت رییسه مجمع عالی خلق کره نیز در این دیدار موضع‌گیری‌های رییس جمهوری ایران که توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده، نشان دهنده علاقه روزافزون ملتها به انقلاب اسلامی دانست.

رییس هیأت رییسه مجمع عالی خلق کره با بیان اینکه سیاست دولت و مردم کره شمالی تقویت دوستی همدلی و همبستگی با جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ایران همواره موضع بسیار قوی علیه آمریکا اتخاذ کرده و کره شمالی نیز حمایت و همبستگی کامل خود را با دولت ایران اعلام کرده و معتقدیم مواضع اصولی ایران برای پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کاملا به حق است.

جونگ ایل همچنین با تجلیل از سخنرانی‌های رییس جمهور ایران در نشست سران جنبش عدم تعهد، آن را الهام‌بخش کشورهای مختلف در آینده دانست و تأکید کرد: شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه علیه ایران و سکوت در برابر تجاوزات اسرائیل به لبنان نشان داد که فقط ابزار برخی کشورهاست و باید این روند هرچه سریعتر اصلاح شود.


دیدار ولیعهد قطر با رییس جمهور

دکتر محمود احمدی‌نژاد و "تمیم بن حمد آل‌ثانی" ولیعهد قطر دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران عصر جمعه به وقت محلی و در حاشیه‌ی نخستین روز از چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، در دیدار ولیعهد قطر با تاکید بر گسترش روابط و مناسبات دو جانبه بر اساس منافع دو کشور، گفت: امیدواریم روابط تهران – دوحه به بالاترین سطح ممکن برسد.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به توافق‌های دو کشور در سفر اخیر امیر قطر به تهران، خاطرنشان کرد: ایران و قطر از زمینه‌های لازم برای توسعه‌ی روابط در بخش‌های حمل و نقل، انرژی و همکاری‌های مشترک در خلیج فارس برخوردارند.

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: دو کشور باید با اجرایی شدن توافقات گذشته در راستای گسترش روابط گام بردارند.

تمیم بن حمد آل‌ثانی، ولیعهد قطر نیز در این دیدار روابط ایران و قطر را دیرینه و تاریخی دانست و ابراز امیدواری کرد مناسبات دو جانبه به خواست مسوولان عالیرتبه‌ی دو کشور توسعه و تعمیق یابد.

دیدار وزیر امور خارجه عمان با رییس جمهور

دکتر محمود احمدی‌نژاد دین اسلام را کامل‌ترین، زیباترین و بهترین دین برای نجات بشریت دانست و گفت: باید دین اسلام به خوبی و گستردگی به جهانیان معرفی شود تا کسی نتواند آن را تحریف کند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران جمعه شب به وقت محلی در دیدار یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان در حاشیه چهاردهمین اجلاس سران عدم تعهد با اشاره به برخی تلاش‌ها برای تحریف دین اسلام و نشان دادن تصویری غیر واقعی از آن وظیفه علما و مسوولان کشورهای اسلامی را در این راستا بسیار مهم دانست.

رییس‌جمهور همچنین ضمن تاکید بر لزوم همکاری هرچه بیشتر همه اعضای جنبش غیرمتعهدها برای تقویت و فعال شدن این جنبش در مسایل مهم جهانی گفت: در صورت همکاری و تلاش اعضای این جنبش امیدواری بیشتری برای یافتن راه‌های بهتر برای مسایل جهانی در آینده ایجاد خواهد شد.

یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت اجلاس جنبش غیر متعهدها تصریح کرد: امروز کشورهای مهم مثل ایران نیز که دارای نقش اساسی و بزرگی در پیشبرد اهداف جنبش دارند، می‌توانند در پیشبرد اهداف این جنبش موثر مواقع شوند.

دیدار رییس جمهور بلاروس با رییس جمهور

دکتر محمود احمدی‌نژاد منافع و مواضع ایران و بلاروس در عرصه‌های مختلف را مشترک دانست و بر توسعه و گسترش روابط در همه‌ی زمینه‌ها با بلاروس تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران عصر جمعه به وقت محلی در حاشیه‌ی اولین روز از اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که در هاوانا پایتخت کوبا برگزار شد، در دیدار لوکاشنکو، رییس جمهور بلاروس با بیان اینکه مناسبات دوجانبه دو کشور در سطح مطلوب و ظرفیت‌های موجود نیست، بر توسعه‌ی همکاری‌ها و افزایش حجم مبادلات دو طرف تاکید کرد.

دکتر احمدی‌نژاد بلاروس را کشوری مستقل و رییس جمهور این کشور را دارای مواضع شجاعانه در عرصه‌های بین‌المللی معرفی و خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای گسترش مناسبات با بلاروس در زمینه‌های مختلف از جمله بازرگانی، تجاری و صنعتی محدودیتی ندارد.

رییس جمهوری اسلامی ایران هم‌چنین پیشنهاد کرد: دو کشور با تشکیل کمیسیون‌های همکاری طرح‌های مشترک قابل اجرا در ایران و بلاروس را بررسی و اجرا کنند.

در این دیدار هم‌چنین لوکاشنکو، رییس جمهور بلاروس از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل بین‌المللی به رغم وجود فشارهای آمریکا حمایت کرد.

رییس جمهور بلاروس گفت: من با دقت سخنرانی‌های آقای احمدی‌نژاد را گوش می‌دهم و امروز نیز بار دیگر دریافتم مواضع دو کشور در مسایل بین‌المللی کاملا با هم منطبق است.

لوکاشنکو هم‌چنین با تاکید بر اجرایی شدن توافقات ایران و بلاروس، خواستار گسترش همکاری‌ها در موضوعات مورد علاقه‌ی دو طرف و برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های جدید همکاری شد.

دیدار معاون رییس‌جمهور کلمبیا با رییس جمهور

دکتر محمود احمدی‌نژاد بر علاقمندی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط همه جانبه با کشورهای آمریکای لاتین، انتقال تجربیات و افزایش سطح مبادلات تاکید کرد.

به گزارش گروه ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران عصر جمعه به وقت محلی در دیدار معاون رییس‌جمهور کلمبیا در حاشیه چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در هاوانا با اشاره به حمایت کلمبیا از برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی ایران گفت: استفاده و بهره‌مندی از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی امکانی است که دیر یا زود همه کشورها به آن احتیاج دارند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: در اختیار داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی حق همه است، اما چند کشور آن را به برنامه انحصاری خود تبدیل کرده‌اند.

دکتر احمدی‌نژاد با تاکید بر آمادگی ایران برای انتقال تجربیات خود در زمینه اقتصادی، صنعتی، تجاری، حمل و نقل و انرژی به کلمبیا گفت: باید با رفت و آمد مسوولان و تجار و بازرگانان دو کشور ظرفیت‌های همکاری بیشتر تهران و بوگوتا شناسایی و تسهیل شود.

فرانسیسکو سانتوز کالدرون، معاون رییس جمهور کلمبیا نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش همواره از حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی حمایت کرده است، تصریح کرد: ایران همواره در مسیر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی حرکت کرده است و نباید در این مسیر مشکلی ایجاد شود.

معاون رییس‌جمهور کلمبیا با اشاره به نقش مهم ایران در مسایل بین‌المللی ابراز امیدواری کرد که به زودی با اعزام چند هیات اقتصادی و تجاری به ایران، زمینه گسترش روابط اقتصادی دو کشور به ویژه در بخش نفت و انرژی فراهم شود.

کد خبر 4218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز