معرفی کتاب > غزل محمدی: گاهی از این دنیای یک‌نواخت و کلیشه‌ای و یک‌جور پیش‌رونده‌ی دور و اطرافمان خسته و کلافه می‌شویم و دلمان می‌خواهد فرار کنیم.

بله، فرار كنيم و برويم به دورترين نقطه‌ي دنيا كه نه كسي را بشناسيم و نه كسي بشناسدمان. جايي‌كه رؤياهاي دور و درازمان وسيله‌اي براي پوزخند آدم‌هاي ديگر نشود. جايي از جنس بال و پرواز.

شخصيت اصلي «روز بعد از معمولي‌بودن دنيا»، نوجواني است كه مثل من و شما كمرش زير كليشه‌ها خم شده است. او در خانه‌اي واقع در خيابان گاندي زندگي مي‌كند و ديگر حال و حوصله‌ي زندگي يك‌نواختش را ندارد؛ زندگي يك‌نواختي كه هيچ‌جوره با ذهن خيال‌پرداز او نمي‌خواند.

همين مي‌شود كه پاي شخصيت عجيب و غريب و تازه‌اي به اسم «دور و دراز» باز مي‌شود به زندگي‌اش. اگر اهل خيال‌پردازي‌هاي بي‌انتها هستيد، اگر ذهنتان حدي براي سفرهاي دور و دراز قايل نيست، اين رمان را بخوانيد و با هفت آرزوي شگفت‌انگيز پسري كه جهان را مي‌گردد و عمرش را به پاي تجربه‌كردن زندگي پر قصه‌اي صرف مي‌كند، همراه شويد. پسري كه عاشق ميوه‌هاي رنگي و كيك هويج است.

در طي اين سفر تصويرهاي زيبايي از شهرهاي بزرگ و رؤيايي دنيا را از نزديك لمس مي‌كنيد: «شنيده بودم از كوچه‌هاي پاريس صداي آواز مي‌آيد و هميشه نوازنده‌اي خياباني هست كه گوشه‌اي نشسته و برايت از اديت‌پياف آهنگ مي‌خواند و موقع تلفظ سين، به‌خاطر رديف دندان‌هاي نداشته به دردسر مي‌افتد.»

زبان اين رمان به زبان نوجوان‌هاي امروز بسيار نزديك است. وقتي شروع به خواندن كتاب مي‌كنيد، شخصيت اصلي را هم‌زبان خود مي‌بينيد و با نوجواني احساساتي آشنا مي‌شويد كه هرچند عاشق ماجراجويي و زندگي غيرعادي است، اما به تك‌تك جاهايي كه سفر مي‌كند، به كافه‌هايي كه مي‌رود و به خيابان‌هايي كه از آن‌جا رد مي‌شود، دل مي‌بندد و همين است كه موقع دل‌كندن، اشكي گونه‌اش را شبنم‌زده مي‌كند. به‌ويژه موقع دل‌كندن از «دور و دراز» عزيزش.

موقع خواندن داستان به جمله‌هاي شاعرانه هم برمي‌خوريد؛ جمله‌هايي كه حسابي حالتان را سر جايش مي‌آورد. مثلاً «حتي نگاه‌كردن به آن همه شيشه هم دست و بال آدم را مي‌بريد.» يا «ابري بود كه قرص‌هاي افسردگي مي‌خورد و هي گريه مي‌كرد.»

هم‌چنين، در ميانه‌هاي داستان چند شعر عاميانه هم ديده مي‌شود؛ شعرهايي كه شخصيت‌ها مي‌سرايند و تركيب‌هاي تازه و تصاوير جديدي جلوي چشممان مي‌آورند:

ما، كوله‌هاي پشتي بي‌رنگ

ما، لپ‌تاپ‌هاي تك‌رنگ

ما، صورت‌هاي اصلاح‌نشده‌ي بي‌رنگ

ما، نسل بي‌لبخند

نسل آرزوهاي دور قد بلند

ما خسته

ما داوطلب كارشناسي ناپيوسته...

 

 

  • روز بعد از معمولي‌بودن دنيا

نويسنده: زيتا ملكي

ناشر: كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان

قيمت: 7500 تومان

کد خبر 420463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha