زینب زینال‌زاده- خبرنگار تعداد زیادی از بافت محله امامزاده عبدالله(ع) فرسوده است و برخی از خانه‌ها بیش از ۵۰ سال قدمت دارند و آثار فرسودگی روی دیوارهایشان دیده می‌شود.

تبدیل شدن بناهای قدیمی و فرسوده به فضاهای بی‌دفاع شهری موجب نارضایتی اهالی محله شده است. خانه ای در این محله، نمونه‌ای از چنین فضاهایی آسیب زا است که معتادان و کارتن‌خواب‌ها با بیتوته در آن، محله را ناامن و اهالی را شاکی کرده‌اند. ساکنان خواستار تعیین تکلیف این ملک هستند.

از مقابل خانه که می‌گذریم صدای پارس کردن سگ را می‌شنویم. نگاهی به در و دیوار سیاه ناشی از حادثه آتش‌سوزی و شیشه‌های شکسته و درهای تخریب شده می‌اندازیم. «عباس رحیمی» از ساکنان قدیمی محله امامزاده ‌عبدالله(ع)، متوجه تعجبمان می‌شود و می‌گوید: «اهالی چند سال است که با مشکلات این خانه دست به گریبان هستند.

از یک سو سگ نگهبان وقت و بی‌وقت پارس می‌کند و از سوی دیگر رفت‌وآمد کارتن‌خواب‌ها و معتادان، امنیت محله و اهالی را از بین برده است.» به گفته اهالی، مالک همراه با 2 پسرش در همین خانه زندگی می‌کند. آنها می‌گویند: «اینجا ملک پدری مالک است و خانواده آنها بیش از 30 سال در این کوچه زندگی می‌کردند. مالک حق و حقوق وارثان را پرداخت کرده اما هنوز مشکلات ورثه‌ای وجود دارد. به همین دلیل مالک اهمیتی به نگهداری و زیباسازی ملک نمی‌دهد.»

  • دپوی زباله‌ها

خانم میانسالی که خانه‌اش چند پلاک با این ملک فاصله دارد و به شدت از وضعیت این خانه شاکی است می‌گوید: «کارتن‌خواب‌ها و معتادان، زباله‌هایشان را در حیاط این خانه دپو می‌کنند و تابستان‌ها بوی تعفن زباله‌ها آزارمان می‌دهد و زمستان‌ها هم تجمع حشرات و جانوران موذی مانند موش، موجب اذیتمان می‌شود. بارها به مسئولان شهرداری و مأموران نیروی انتظامی گزارش داده‌ایم اما فایده‌ای نداشته و‌ کاری انجام نداده‌اند.»

به گفته اهالی، مالک و پسرانش معتاد هستند و از طریق اسکان کارتن‌خواب‌ها و معتادان امرار معاش می‌کنند. ساکنان و همسایه ها از این خانه با عنوان «خانه وحشت» یاد می‌کنند و می‌گویند: «همسایه بد مایه عذاب روح و جسم است. سال‌هاست رنگ آرامش ندیده‌ایم و با ترس و لرز از کوچه عبور می‌کنیم.

شب‌ها با تاریک شدن هوا کارتن‌خواب‌ها و معتادان کیسه به دوش کوچه را قرق می‌کنند و جرأت بیرون آمدن نداریم.» فرسودگی این ملک نمای کوچه را زشت کرده است. «ملیحه اصغری» دانش‌آموز کلاس دهم اعتراض خود را مطرح می‌کند: «نمای به‌هم ریخته این خانه، چهره کوچه‌مان را زشت کرده است. کاش مالک اجازه می‌داد شهرداری دیوار خانه‌اش را رنگ کند یا خودش دستی روی در و دیوار خانه می‌کشید و از این حالت زشت خارج می‌کرد.»

  • چهاردیواری اختیاری است؟

گلایه و نارضایتی اهالی این کوچه به گوش شورایاران محله امامزاده عبدالله(ع) رسیده است و حجت‌الاسلام «محسن قهرمانی» دبیر شورایاری محله در گفت‌وگو با همشهری محله می‌گوید: «حق با مردم است و ما هم می‌دانیم این ملک مشکلاتی برای اهالی ایجاد کرده است.

برحسب وظیفه موضوع را پیگیری کردیم و چندین بار با مالک در مورد بهسازی ساختمان و جلوگیری از‌ تردد کارتن‌خواب‌ها و معتادان صحبت کردیم اما نتیجه‌ای نداشته و مالک با جمله «چهاردیواری اختیاری» کارهایش را توجیه می‌کند.» ورود مسئولان قضایی تنها و آخرین گزینه برای رفع مشکلات خانه وحشت است که قهرمانی می‌گوید: «مسئولان دستگاه قضایی می‌توانند از طریق حکم قضایی مالک را وادار به زیباسازی یا واگذاری کنند اما این کار باید در چهارچوب قانون و مقررات انجام شود.»

  • مقام قضایی دستور بدهد وارد عمل می‌شویم

تأمین امنیت بر عهده مأموران نیروی انتظامی است. مأموران کلانتری 119 مهرآباد نیز در حد توان تلاش می‌کنند تا امنیت و آرامش را در حوزه استحفاظی‌شان برقرار کنند. خانه وحشت در محله امامزاده عبدالله(ع)، مدتی است که امنیت و آرامش اهالی این محله را از بین برده است و ساکنان خواستار برقراری امنیت هستند.

سرهنگ «حسن نورآبادی» رئیس کلانتری 119 مهرآباد در گفت‌وگو با همشهری محله می‌گوید: «خانه مورد بحث، مالک خصوصی دارد و براساس قانون نمی‌توانیم بدون حکم قضایی وارد ملک شخصی بشویم. بنابراین، اهالی می‌توانند استشهاد محلی تهیه و فردی را به‌عنوان معتمد و نماینده انتخاب کنند و از او بخواهند استشهاد محلی و نامه شکوائیه را به دست مقامات قضایی در دادسرا برساند. با این کار مقامات قضایی در چهارچوب قانون برای ما حکم یا دستور صادر می‌کنند که براساس آن می‌توانیم وارد خانه شویم و کارتن‌خواب‌ها و معتادان را جمع‌آوری کنیم و به مالک نیز اخطار بدهیم.»

  • استشهاد محلی تهیه شود، پیگیری می‌کنیم

شهرداری می‌تواند برای املاک رها شده که به فضاهای بی‌دفاع شهری تبدیل شده‌اند، تعیین تکلیف کند اما به شرط اینکه مالک نداشته باشند. خانه ای که در محله امامزاده عبدالله(ع)، مالک دارد و شهرداری هم براساس قوانین نمی‌تواند بدون اجازه مالک‌کاری انجام دهد. مشکلات این خانه از طریق شورایاران در جلسات مطرح شده و تنها راه‌حل این مشکل، اخذ مجوز قضایی است. برای این کار لازم است شورایاران استشهاد محلی تهیه کنند تا با ارائه آن به مقامات قضایی بتوانیم مجوز را دریافت و برای ساماندهی این ملک اقدام کنیم.

کد خبر 420403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha