زینب کریمی-خبرنگار: به جرئت می‌توان گفت سارقان بهترین شکارچیان لحظه‌اند. شناسایی می‌کنند، زیرنظر می‌گیرند، نقشه می‌کشند و در صدم ثانیه اموال مردم را می‌دزدند و متواری می‌شوند.

این روزها با گران شدن گوشی‌های تلفن همراه، بازار سرقت تلفن همراه آنقدر گرم است که داغ مالباختگی را بر دل بسیاری از شهروندان گذاشته است. به گفته اهالی محله نیلوفر، آمار سرقت تلفن همراه به‌ویژه در ماه‌های اخیر در این محله به شدت بالا رفته است. هرچند آمار رسمی از این سرقت‌ها در دست نیست، اما به نظر می‌رسد این محدوده به دلیل موقعیت جغرافیایی و بافتی که دارد، بیشترین سرقت گوشی همراه را به خود دیده است.

«عصر یکی، 2 هفته پیش که هوا کمی تاریک شده بود، از دفتر کارم صدای غرش موتورسیکلت را شنیدم و پشت سرآن صدای مردی که ملتمسانه فریاد می‌زد: «بگیریدش... بگیریدش» پنجره دفتر کارم را که باز کردم، جوانی را دیدم که ناامیدانه نقش زمین شده و می‌گوید: «گوشی‌ام را بردند.» این جملات «محسن ابوذری» است.

کارمندی که سال‌هاست در یکی از شرکت‌های خصوصی خیابان خرمشهر کار می‌کند. ابوذری ادامه می‌دهد: «چند روز پیش گوشی یکی از مراجعان به شرکت‌مان را هم دزدیدند. به نظر می‌رسد شنیدن و دیدن صحنه‌های سرقت بخشی از اتفاقات روزمره این محله است. با گرانی گوشی همراه این سرقت‌ها بیشتر هم شده است.

شاید باورتان نشود، ولی به جرئت می‌توانم بگویم هر هفته اینجا شاهد یک سرقت هستیم. چشممان ترسیده، تا جایی که هنگام ورود و خروج از محل کار جرئت نمی‌کنیم دست به گوشی‌مان ببریم، حتی اگر زنگ بزند.» خیابان خرمشهر به خیابان قنبرزاده و بزرگراه رسالت منتهی می‌شود. سارقان موتورسوار می‌توانند به سرعت مسیر بزرگراه را پیش بگیرند و از نظر محو شوند. خیابان‌ها و کوچه‌های خیابان عشقیار هم به میدان‌هایی وصل می‌شود که‌‌ تردد موتورسیکلت در آن بسیار آسان است و هرکدام از این کوچه به خیابان قنبرزاده و بزرگراه رسالت می‌رسد. از خیابان عربعلی هم راه کوتاهی تا بزرگراه شهید حقانی است. بافت محله و دسترسی آسان آن به بزرگراه‌ها سرقت گوشی‌های همراه را در این محدوده آسان‌تر کرده است.

  • در یک چشم برهم زدن

35 سال است مغازه لبنیاتی «علی زالی» ابتدای کوچه دوم خیابان عشقیار است و او بارها شاهد سرقت تلفن همراه در اطراف مغازه‌اش بوده و حتی خودش هم یکی از این قربانیان است. می‌گوید: «گوشی‌ام راجلو مغازه خودم از دستم کشیدند و رفتند. وقتی که روی موتورسیکلت پارک شده مقابل مغازه‌ام تکیه داده بودم و گوشی‌ام را چک می‌کردم، این اتفاق افتاد. یکبار هم در خیابان شهید بهشتی در حالی که پشت موتور بودم و رانندگی می‌کردم، موتورسواری تلاش کرد گوشی را از دستم بکشد، اما خوشبختانه موفق نشد. بارها این اتفاق‌ را اینجا به چشم دیده‌ام.

تقریباً هفته‌ای 2تا3سرقت گوشی در این محدوده انجام می‌شود. چند روز پیش حتی گردنبند مردی را که از پیاده‌رو خیابان می‌گذشت از گردنش کشیدند و دزدیدند. شیوه سرقتشان تقریباً یکجور است. چند مورد از این سرقت‌ها را از دوربین‌های مداربسته مغازه‌مان چک کردیم، اما متأسفانه چهره و پلاک موتور سارق قابل شناسایی نیست. موتورسوارها کوچه را می‌روند و می‌آیند تا طعمه‌شان را پیدا کنند و سربزنگاه از غفلت رهگذران استفاده می‌کنند و گوشی را می‌زنند‌. بارها مالباخته‌ها افرادی بودند که می‌خواستند برای رسیدن به مقصد تاکسی اینترنتی بگیرند.»

  • کالای تجملی به نام گوشی

«محمدرضا ملک» دبیرشورایاری محله نیلوفر درباره سرقت‌های پی‌درپی در محله‌شان می‌گوید: «وجود مراکز اداری و شرکت‌های خصوصی و رفت‌وآمد افرادی که معمولاً گوشی‌های گرانقیمت دارند، این سرقت‌ها را بیشتر کرده است. چند روز پیش در خیابان سهروردی یکی از سرنشینان موتورسیکلت مقابل خودرویی که دوبله پارک کرده بود ایستاد و به بهانه نشانی پرسیدن، داخل خودرو را رصد کرد و چند دقیقه بعد با یک اشاره گوشی مسافر را از داخل خودرو به سرقت برد.

راننده خودرو با سرعت خیابان یکطرفه را دنبال او رفت، اما به گردپای موتورسواران جوان و تیزپا هم نرسید. تنها چاره آن احتیاط و هشیاری است. متأسفانه بی‌احتیاطی شهروندان کار دست آنان می‌دهد. بهترین راه مصونیت از سارقان گوشی، در دست نداشتن گوشی در خیابان و هشیاری کامل نسبت به اطراف است. برای یادآوری این نکته با نصب بنر در کنار سرای محله نیلوفر، شهروندان را به هشیاری بیشتر تشویق می‌کنیم.»

  • توصیه‌های ایمنی را جدی بگیریم

سرگرد «محمد دهقان‌زاده» معاون اجتماعی سرکلانتری یازدهم فاتب درباره توصیه‌های ایمنی که مانع سرقت گوشی همراه می‌شود می‌گوید: «با توجه به اینکه سارقان تمایل بیشتری به سرقت تلفن همراه دارند لازم است شهروندان هنگام استفاده از تلفن همراه مراقب اطراف خود باشند و از صحبت طولانی یا بازی با گوشی در خیابان خودداری کنند. بهتر است هنگام تماس از هندزفری صحبت کنند و در غیراین صورت هنگام مکالمه، گوشی تلفن را سمت دیوار بگیرند. نکته مهم دیگر اینکه گوشی‌های همراه خود را به کودکان خردسال ندهند و از نگهداری فایل، اسناد، اطلاعات شخصی و محرمانه و عکس و فیلم‌های خصوصی در تلفن همراه خودداری کنند. بدون شک با رعایت این نکات میزان سرقت تلفن همراه کمتر می‌شود.

کد خبر 420281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha