سارا جعفرزاده-خبرنگار: کافه‌نشینی و قهوه‌خانه‌نشینی سکه رایج این روزهای محله‌های تهران است.

قهوه خانه

صرف‌نظر از چرایی گرایش روزافزون جوانان و نوجوانان به این اماکن، موضوع افزایش کافه‌ها و قهوه‌خانه‌های بدون مجوز به رشد برخی آسیب‌ها دامن زده و ساکنان مجاور این مکان‌ها را به ستوه آورده است. اهالی محله کیانشهر مدتی است با این معضل دست به گریبانند و ظاهراً مراجعه آنان به نهادهای مسئول حتی برای جمع‌آوری قهوه‌خانه‌های غیرمجاز که بعضاً در واحدهای مسکونی راه‌اندازی شده‌اند، راه به جایی نبرده است.

بیشتر مراجعان قهوه‌خانه‌های غیر‌مجاز محله کیانشهر جوانان و ‌نوجوانان هستند و اغلب با موتورسیکلت‌‌‌‌ تردد و به این مکان مراجعه می‌کنند و به دلیل اینکه مکانی برای پارک این موتورسیکلت‌ها در نظر گرفته نشده موتورسیکلت خود را در پیاده‌رو رها می‌کنند و باعث مزاحمت همسایه‌ها می‌شوند. «مینو خالقی» یکی از ساکنان محله کیانشهر جنوبی درباره این موضوع می‌گوید: «یک قهوه‌خانه غیرمجاز همجوار منزل من دایر شده که مراجعان آن موتورسیکلتشان را جلو در حیاط ما قرار می‌دهند و مانع ورود و خروج خودرو ما می‌شوند. بارها به این اشخاص تذکر داده‌ایم اما کارساز نبوده است.

از طرفی، آلودگی صوتی ناشی از روشن کردن موتورسیکلت‌ها به‌ویژه در ساعات پایانی شب بسیار آزار‌دهنده است و در مواردی‌ نزاع و در‌گیری بین این افراد رخ می‌دهد که فقط با دخالت کلانتری قابل حل است. ساکنان محله از فعالیت این قهوه‌خانه‌ها بسیار گله‌مندند و بارها به شهرداری و کلانتری مراجعه کرده‌اند تا اقدامی برای جمع‌آوری این مکان‌ها صورت بگیرد و تاکنون اقدامی‌ انجام نشده است.»

«مژده محمد‌زاده» ساکن شهرک شاهد با بیان اینکه بیشتر قهوه‌خانه‌های کیانشهر بدون مجوز فعالیت می‌کنند و از 7 صبح تا 12 شب و حتی تا نیمه‌شب باز هستند، می‌گوید: «تردد افراد غریبه و ‌گاه اراذل و اوباش به این مکان‌ها گاه باعث نزاع‌های دسته‌جمعی می‌شود.

بارها مأموران کلانتری این واحدها را تعطیل کرده‌اند اما مجدداً فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.» او می‌افزاید: «از طرفی در این واحد‌ها اجناس عتیقه و زیورآلات ارزشمند سرقتی مانند انگشتر، ظروف مسی و... به فروش می‌رسد که باعث مراجعه افراد متعدد برای خرید و فروش اجناس سرقتی می‌شود.»

«ایمان اشرافی» از کاسبان خیابان ابراهیمی در کیانشهر جنوبی با تأیید این موضوع به خبرنگار ما می‌گوید: «افراد معتاد در این قهوه‌خانه‌ها‌ تردد دارند و اغلب برای گذران زندگی دست به سرقت اجناس قیمتی زده و بهترین مکان برای فروش اجناس سرقتی را قهوه‌خانه می‌دانند و به دلیل اینکه خریدار هیچ نام و ‌نشانی از این افراد ندارد، این کالاهای سرقتی ‌بدون هیچ مشکلی داد و ‌ستد می‌شود.

در این بین، سالمندانی که برای گذران اوقات فراغت در این قهوه‌خانه‌ها حاضر می‌شوند به راحتی و بدون پرس‌وجو این اجناس را خریداری می‌کنند.» او تأکید می‌کند که بارها مأموران کلانتری کیانشهر در این مراکز حاضر شده‌اند و از مراجعان خواسته‌اند که نباید چنین اجناسی را بخرند اما کسی توجه نمی‌کند. در مواردی هم کاسبان محله شاهد خرید و فروش گوشی موبایل‌های سرقتی در این مکان‌ها بوده‌اند.

«عباس رجبی» شورایار محله کیانشهر جنوبی نیز با تأیید این مسئله می‌گوید: «تعداد کمی از قهوه‌خانه‌های محله کیانشهر مجوز فعالیت دارند و قهوه‌خانه‌های بدون مجوز در بافت مسکونی به‌ویژه در زیرزمین مجتمع‌های مسکونی محله باعث ترغیب جوانان به حضور در این مکان‌ها و استعمال دخانیات شده‌است. در ماه‌های اخیر فعالیت این صنف در محله بیشتر شده و ساکنان محله کیانشهر بارها به کلانتری و شهرداری منطقه مراجعه و درخواست کرده‌اند که این اماکن را جمع‌آوری‌ کنند.»

وقتی سراغ «سیدرضا باقری» رئیس اداره ساماندهی مشاغل شهرداری منطقه‌، می‌رویم و گلایه اهالی را بیان می‌کنیم، می‌گوید: «درصورتی که فعالیت صنفی در محله‌ها برای ساکنان مزاحمت ایجاد کند، کارشناسان اداره ساماندهی برای واحد مزاحم در 3 مرحله اخطار صادر می‌کنند و در صورت رفع نکردن مزاحمت، واحد مربوطه پلمب و پرونده به‌صورت حقوقی پیگیری خواهد شد که قهوه‌خانه‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.»

«سرهنگ امین موسوی» رئیس کلانتری ۱۵۸ کیانشهر با بیان اینکه شخصاً به اهالی در مورد خرید اجناس سرقتی در قهوه‌خانه‌ها هشدار داده است، تأکید می‌کند: «خرید اجناس سرقتی بر اساس قانون، تخلف است و همانند دزدی، در قانون برایش مجازات در نظر گرفته شده است.

بارها شخصاً به ساکنان محله کیانشهر تذکر داده‌ام که این اجناس به هیچ‌وجه نباید از افراد معتاد یا کارتن‌خواب خریداری شود در غیر‌این‌صورت با شخص خریدار مطابق قانون برخوردخواهد شد اما باز در مواردی این معامله‌ها قطعاً دور از چشم مأموران انجام می‌شود و مسئولان کلانتری نمی‌توانند با همه این موارد برخورد داشته باشند.»

همچنین «سرهنگ امین موسوی» می‌گوید: «تاکنون 15قهوه‌خانه بدون مجوز در محله کیانشهر شناسایی شده که از حضور فروشندگان موادمخدر و اراذل و اوباش گرفته تا نزاع‌های دسته‌جمعی جوانان در این قهوه‌خانه‌ها گزارش شده است. در یک سال گذشته نیز برخی از این قهوه‌خانه‌ها پلمب شده‌اند اما صاحبان این واحدها مجدد در خیابان دیگری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. در حال حاضر با اتحادیه صنف قهوه‌خانه‌های پایتخت مکاتباتی صورت گرفته و از مسئولان این اتحادیه خواسته‌ایم به این تخلفات رسیدگی کنید.»

کد خبر 419851

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha