حمیدرضا بوجاریان-خبرنگار: خرید از فروشگاه‌ها و واحدهای تجاری برای بسیاری لذت‌بخش است.

حضور در مراکز بزرگ تجاری مانند مرکز تجاری «بوستان» در میدان پونک نیز از آن فرصت‌های خوب برای گذراندن اوقات فراغت و خریدی مناسب است.

اما مدتی است بخشی‌هایی از این مجتمع تجاری به پاتوق برخی جوان‌ها که سر و وضع آراسته‌ای دارند و موادمخدر مصرف می‌کنند، تبدیل شده است. قدم زدن در فضای بی‌دفاع پشت مجتمع، از عمق این فاجعه خبر می‌دهد. آسیب حضور مصرف‌کنندگان جوان ماده مخدر «گل» در این مرکز خرید، امروز بیش از هر زمان دیگری نمایان شده است.

این روزها مجتمع تجاری بوستان از رونق سابق خود افتاده است. بسیاری از مغازه‌ها کساد شده‌اند و مشتری چندانی ندارند. رفت‌وآمد شهروندان به حداقل خود رسیده است، اما هنوز برخی از نقاط مجتمع بوستان پرمشتری است. جنس این مشتری‌ها نه در ویترین مغازه‌ها بلکه در جیب فروشندگان موادمخدر پیدا می‌شود.

مصرف‌کنندگان که اغلب جوان هستند، می‌دانند مخدر «گل» را کجا باید پیدا کنند تا هم مواد گیرشان بیاید هم مکان مصرف آن. حضور این دسته از جوانان سبب شده کمتر خانواده‌ای جرئت داشته باشد برای استراحت چند لحظه‌ای خود از فضای سبز پشت مجتمع استفاده کند. «‌‌اصغر رمضانی» یکی از این مشتری‌ها است:

«روزگاری بود که وقتی جوانی سیگار می‌کشید به دلیل احترام به بزرگ‌تری که از کنار او رد می‌شد، سیگارش را پنهان می‌کرد. الان این حرمت‌ها از بین رفته است. کافی است پشت مجتمع بروید تا ببینید چطور چند جوان کم‌سن و سال، دورهمی بساط کشیدن مواد را به راه انداخته‌اند.» او ادامه می‌دهد:

«کانکس نیروی انتظامی جلو مجتمع وجود دارد، اما حضور چند سرباز در آن کمک چندانی به ایجاد امنیت و دور کردن معتادان از این فضا نکرده است. مأموران انتظامات مجتمع نیز خیلی دوست ندارند خودشان را با این مسائل درگیر کنند.» شهروند دیگری که همراه خانواده‌اش خرید خود را انجام داده و در حال خروج از مجتمع است، می‌گوید: «از داخل مجتمع و پشت شیشه می‌شود حضور دخترها و پسرهایی که رفتار نامتعارفی دارند دید.

من تا الان ندیدم کسی از این جوان‌ها مواد مصرف کند. با این وجود ترجیح می‌دهم در فضای دنج پشت مجتمع رفت و آمدی نداشته باشم و خانواده‌ام جوانان حاضر در این محل را نبینند.» به گفته «امیررضا موسوی» میدان پونک یک مرکز مهم اقتصادی است و باید از امنیت بیشتری برخوردار باشد: «مجتمع‌های بزرگ اقتصادی در میدان پونک و اطراف آن وجود دارد. مسئولان باید فکری برای امنیت بیشتر مردم و کاسبان در این محدوده کنند. شنیده‌ام افراد پول‌دار برای مصرف مواد در این محدوده، بی‌پروا شده‌اند.»

  • داستان تکراری

مأموران انتظامات، 2 جوان را که گل مصرف کرده‌اند، بازداشت کرده و به ایستگاه انتظامات آورده‌اند. برخلاف انتظار رد نگرانی در صورت هیچ‌کدام از بازداشت شده‌ها نیست. گویا برای کسانی که از سوی مأموران انتظامات دستگیر شده‌اند، مسئله عادی است.

یکی از مأموران با چشم به پسر جوانی اشاره می‌کند که کلاه قرمز بزرگی با حرف " M " روی آن حک شده و زیر لبی می‌گوید: «مشتری هر هفته است. هفته‌ای نیست که دستگیرش نکنیم و دوباره پس از یکی، 2 روز سروکله‌اش پیدا نشود.» مأمور انتظامات برگه‌ای را دست جوان می‌دهد که تعهد بدهد دیگر درمجتمع مواد مصرف نکند. پسرک از حفظ است که باید چه چیزی بنویسد. چند لحظه ازحضورشان در ایستگاه انتظامات نگذشته است که مأمور کلانتری می‌آید تا 2 جوان را با خود ببرد. معلوم نیست این بار چند روز طول می‌کشد تا دوباره این داستان تکرار شود.

  • کسی معتادان را تحویل نمی‌گیرد

31 سال است که در بخش‌های مختلف نیروی انتظامی خدمت کرده و 20 سال است که مسئول و مدیر بوده است. «‌‌علی پناهی» مسئول انتظامات مجتمع تجاری بوستان است. با اینکه به گفته خودش 2 سال است که آمار سرقت و جیب‌بری در مجموعه‌اش به صفر نزدیک شده است، اما دلش از برخی مشکلات خون است.

او مصرف ماده مخدر گل را آفت این روزهای مجتمعش می‌داند و از اینکه دستش برای برخورد با مصرف‌کنندگان این مخدر بسته است، گلایه دارد: «برخی جوان‌ها که به مجتمع بوستان می‌آیند، محوطه‌های پشت مجموعه را برای گذراندن اوقات فراغت و استراحت خود انتخاب می‌کنند. بسیاری از آنها در این محوطه ماده مخدر گل مصرف می‌کنند. همکارانم بارها این افراد را بازداشت و تحویل کلانتری داده‌اند اما این جوان‌ها دوباره برمی‌گردند و کارشان را از سر می‌گیرند.

متأسفانه هیچ مرجعی وجود ندارد که این افراد را از ما تحویل بگیرد و برای درمانشان‌کاری کند.» پناهی به آسیب‌های نوظهور دیگر مجتمع بوستان اشاره می‌کند: «مدتی است افرادی با ظاهر آراسته در مجتمع و اطراف آن پرسه می‌زنند و به شهروندان می‌گویند پولشان را گم کرده‌اند. شهروندان هم به ظاهر فرد نگاه می‌کنند و به این افراد کمک می‌کنند. این معضل اکنون در داخل مجتمع از بین رفته است اما اطراف مجتمع مملو از این افراد است.»

  • جمع‌آوری معتادان متمول وظیفه شهرداری نیست

حضور مصرف‌کنندگان متمکن موادمخدر در مجتمع تجاری بوستان و برنامه‌های شهرداری برای حمایت از این افراد را با معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه در میان گذاشتیم. «اسماعیل عربلو» در این‌باره می‌گوید: «شهرداری در 3 حوزه پیشگیری، کاهش آسیب و درمان، فعالیت‌های گسترده‌ای را در منطقه در دست اقدام دارد. برای پیشگیری از اعتیاد حدود 400 برنامه آموزشی با همکاری‌سراهای محله و آموزش و پرورش در حال اجراست.

در حوزه درمان نیز ضمن اینکه حمایت‌های ویژه‌ای از معتادان متجاهر وکارتن‌خواب انجام می‌شود، منعی برای کمک به معتادانی که تمکن مالی دارند نیز وجود ندارد. این دسته از معتادان می‌توانند به مراکز ترک اعتیادی که تحت نظر شهرداری فعالیت می‌کنند، مراجعه و در چهارچوب ابلاغیه‌های سازمان بهزیستی با تعرفه‌های مصوب به گذراندن دوره درمان خود اقدام کنند. او باور دارد محدوده پونک از آسیب حضور معتادان متمکن بی‌نصیب نیست:

«وجود فروشگاه‌های فرا منطقه‌ای، نزدیکی به دره فرحزاد، مهاجرت‌پذیری بالای منطقه، در دسترس بودن موادمخدر و... سبب شده است در محدوده معتادان مختلف از نوع نیازمند و متمکن بیشتر ازمناطق دیگر حضور داشته باشند. به شکل قانونی تکلیفی برای جمع‌آوری معتادان متمول که در خیابان حضور دارند، نداریم. ولی در صورتی که شهروندی برای ترک اعتیاد به مراکز تحت پوشش شهرداری مراجعه کند، در حد توان برای بهبودشان اقدام می‌شود.

  • مصرف مواد در ملا عام جرم است

‌‌کیوان ظهیری -رئیس پلیس پیشگیری تهران:

موضوع حضور معتادان و مصرف‌کنندگان متمول و مصرف علنی موادمخدر از سوی این افراد در محدوده میدان پونک و مجتمع تجاری و اداری بوستان، مسئله‌ای نیست که پلیس به سادگی از کنار آن بگذرد. رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در این‌باره می‌گوید: «مأموران انتظامی موظفند با هر فردی که در ملأ عام موادمخدر مصرف می‌کند بر اساس ضوابط و قوانین برخورد کنند.» سرهنگ «‌‌کیوان ظهیری» به خبرنگار همشهری محله اطمینان می‌دهد موضوع حضور مصرف‌کنندگان گل در این محدوده را پیگیری کند: «به واحدهای انتظامی محدوده پونک ابلاغ شده است با هر فردی با هر ظاهر و لباسی که موادمخدر را به شکل علنی مصرف می‌کند برخورد کنند. این افراد باید دستگیر و تحویل مرجع قضایی شوند و استثنایی در این‌باره وجود ندارد.»

کد خبر 420294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha