مژگان مهرابی-خبرنگار: «سینما تهران» روزگاری نه چندان دور پاتوق سینمادوستان بود. برای خودش بروبیایی داشت.

 سیدعلیرضا فاطمیان‌پور|مدیر فرهنگی و هنری شهرداری منطقه ۱۲

دم دمای غروب که می‌شد پیر و جوان و زن و مرد، همه، از راه‌های دور و نزدیک به اینجا می‌آمدند و کنار خانواده یا رفقا فیلمی تماشا می‌کردند. تماشاگران، ساعت‌های زیادی با قهرمانان فیلم‌ها می‌خندیدند یا گریه می‌کردند. اما سینما که پا به سن گذاشت، دیگر از سکه افتاد، همین دلیلی شد تا مردم رغبت کمتری برای حضور در این سینمای قدیمی داشته باشند.

تا اینکه یک روز درش برای همیشه بسته شد. سینمایی که تا قبل از سال 1390 در زمره سینماهای مطرح شهر قرار داشت، شد جولانگاه کارتن‌خواب‌ها و معتادان. در همین سال‌ها بود که «جمال مجتهدی» صاحب سینما تهران عطای این مکان فرهنگی را به لقایش بخشید و آن را به شهرداری تهران واگذار کرد. این در حالی بود که اوضاع ظاهری سینما رو به وخامت می‌گذاشت و به انباری اجناس مستهلک تبدیل شده بود.

این ماجرا ادامه داشت تا یکی 2 سال پیش که مسئولان فرهنگی تصمیم گرفتند. دستی به سر و رویش بکشند و پاتوق فرهنگی چندمنظوره برای اهالی ایجاد کنند. حالا فرهنگسرای «عترت» یکی از مکان‌های فرهنگی فعال و نمونه در پایتخت است که هم سینما دارد و هم برنامه‌های فرهنگی در آن اجرا می‌شود. درباره فعالیت‌های این فرهنگسرا با «سیدعلیرضا فاطمیان‌پور» مدیر فرهنگی و هنری شهرداری منطقه 12 گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • سینما تهران تا چندی پیش مکان متروکه‌ای بود که غیر از آلودگی بصری دردسرهای زیادی را برای اهالی به وجود می‌آورد. چطور به فکر ساماندهی آن افتادید؟

ساختمان سینما فضای وسیعی بود که بی‌استفاده ماندنش مشکلات زیادی را برای اهالی محدوده ایجاد کرده بود. این مکان علاوه بر اینکه چهره شهر را نازیبا می‌کرد، پای معتادان و کارتن‌خواب‌ها را به محله باز کرده بود. کاسبان و شهروندان معترض از این موضوع مرتب گلایه می‌کردند که سروسامانی به وضع سینما داده شود. برای همین رایزنی کردیم و تصمیم بر این شد ساختمان متروکه تبدیل به فرهنگسرای «عترت» شود. در واقع با این کار سرانه فرهنگی شرق تهران افزایش پیدا کرد.

  • فرهنگسرای عترت در محدوده شهرداری منطقه 7 قرار دارد. چرا اداره آن به شهرداری منطقه 12 واگذار شده است؟

در واقع همسایگی فرهنگسرای عترت با میدان امام حسین(ع) دلیل اصلی این انتخاب است. میدان امام حسین(ع) از مهم‌ترین میدان‌های پایتخت است که در محدوده مناطق 7، 12 و 13 قرار گرفته است. تا قبل از اینکه اداره امور میدان امام حسین(ع) و فضای فرهنگی آن به شهرداری منطقه 12 واگذار شود، 3 نوع نگاه مدیریتی در آن اعمال می‌شد و همین اختلاف سلیقه برای اداره آن نوعی آشفتگی ایجاد کرده بود.

از این‌رو مسئولان شهری تصمیم گرفتند یک منطقه را به‌عنوان متولی انتخاب کنند. در حال حاضر امور شهری میدان امام حسین(ع) اعم از خدمات شهری، فضای سبز، ساماندهی و دیگر اقدامات توسط شهرداری منطقه 12 انجام می‌شود و فرهنگسرای عترت هم بالطبع از این قاعده مستثنی نیست.

  • با توجه به اینکه سرانه سینما در شرق تهران کم است، تبدیل سینما به فرهنگسرای عترت چه تأثیری در افزایش سرانه‌ها دارد؟

با ایجاد فرهنگسرای عترت کمبود فضاهای فرهنگی شرق تهران تا حد قابل ملاحظه‌ای جبران شده است. در طبقه دوم فرهنگسرا سینمایی مدرن ساخته می‌شود که نیاز شهروندان را برآورده می‌کند.

  • برای اجرای برنامه‌هایتان از مردم نیازسنجی می‌کنید یا اینکه صرفاً فعالیت‌هایتان رویکرد آیینی و مذهبی دارد؟

فرهنگسرای عترت یکی از پرمخاطب‌ترین فرهنگسراهای تهران است، اما این‌طور نیست که فقط به موضوعات دینی بپردازد. تنوع کلاس‌های آموزشی در این مکان زیاد است و با توجه به نیاز‌سنجی از شهروندان اجرا می‌شود. بزرگ‌ترین کارگاه‌های آموزشی در میدان امام حسین(ع) برگزار شد و 464 نفر درباره شهدای منا نقاشی کشیده‌اند. در این فرهنگسرا به‌صورت ویژه‌تر به حوزه فرهنگ و هنر توجه می‌شود و مکان‌هایی برای تمرین تئاتر و اکران فیلم در نظر گرفته شده است.

  • این ساختمان قدمتی بیش از 50 سال دارد. با توجه به اینکه مدت زیادی متروکه بوده، اقدامات ایمن‌سازی در آن انجام شده است؟

بله. در گام اول سلامت ساختمان مورد بررسی قرار گرفت. سازه‌های آن مقاوم بود و ضرورتی دیده نشد که از نو ساخته شود. بنابراین مدیریت شهری منطقه 12‌درصدد بازسازی آن برآمد. در حال حاضر طبقه اول آن قابل بهره‌برداری است و طبقه دوم آن نیاز به بازسازی اساسی دارد.

  • وجود گذر فرهنگی امام حسین(ع) و فرهنگسرای عترت موازی کاری در اجرای برنامه‌ها به شمار نمی‌آید؟

خیر. تأثیر برنامه‌های فرهنگسرا در میدان امام حسین(ع) کاملاً مشهود است. این دو فضای فرهنگی مکمل هم هستند. فرهنگسرای عترت در واقع یک مکان تأمین‌کننده و پشتیبان برای میدان امام حسین(ع) است. اجرای تئاتر صحنه‌ای که نیاز به دکور و نور یا گریم افراد دارد در میدان سخت است. از اتاق‌های فرهنگسرا هم برای گریم تئاتر یا تعویض لباس تعزیه‌خوان‌ها استفاده می‌شود.

  • امکان استفاده از تسهیلات فرهنگسرای عترت برای هنرمندان وجود دارد؟

امکان استفاده از فضای فرهنگسرا چه برای برگزاری نگارخانه و چه برای اجرای تئاتر برای هنرمندان فراهم شده با این هدف که جامعه فرهنگی رو به رشدی داشته باشیم. هنرمندان با کمترین هزینه می‌توانند از امکانات فرهنگسرا برای انجام فعالیت‌های فرهنگی‌شان استفاده کنند.

  • راه‌اندازی فرهنگسرای عترت تا چه اندازه توانسته از آسیب‌های اجتماعی کم کند؟

اجرای برنامه‌های آیینی و فرهنگی در میدان امام حسین(ع) و همچنین فرهنگسرا، پای خیلی از جوان‌ها را به اینجا باز کرده است که در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند. همچنین در میدان امام حسین(ع) تکیه زده‌ایم به اسم «تکیه رفیق» که در آن مشاور حضور دارد و مردم به راحتی می‌توانند مشکلات خود را مطرح کنند. این تکیه، امکانی فراهم کرده تا جوانان راه‌حلی برای رفع دغدغه‌های خود پیدا کنند. اهالی برای کسب اطلاع از برنامه‌های فرهنگسرا هم می‌توانند با شماره 33322210 تماس بگیرند.

کد خبر 419847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha