شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

زینب زینال‌زاده-خبرنگار: اوایل سال ۱۳۹۰ بود که مدرسه «صبح رویش» توسط تشکل‌های مردم نهاد با هدف آموزش و توانمندسازی کودکان‌کار در محله هرندی بهره‌برداری شد.

مدرسه

تلاش مسئولان در مدرسه صبح رویش، آماده کردن کودکان‌کار و در معرض آسیب و بازمانده از تحصیل به شهروندان تأثیر‌گذار در آینده است. خدمات این مدرسه تنها معطوف به آموزش نمی‌شود و کودکان‌کار در آن می‌توانند از خدمات درمانی، مددکاری، روان‌شناسی و حمایتی بهره‌مند شوند.

استقبال خوب کودکان‌کار و نتایج مثبت آموزش‌ها، مدرسه صبح رویش را به الگویی برای راه‌اندازی مدارس «پرتو» تبدیل کرد اما اواخر سال گذشته بود که زمزمه تعطیلی این مدرسه و بلاتکلیفی حدود 600 دانش‌آموز آن شنیده شد و شهروندان از مدیران شهری خواستند پای کار بیایند و کمبودهای مدرسه را رفع و از تعطیلی آن جلوگیری کنند.

«علی صادقی» معاون حمایت اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی در گفت‌وگو با همشهری محله از اقدامات انجام شده می‌گوید. مدارس پرتو و صبح رویش به پناهگاه و پایگاه اجتماعی امن برای کودکان‌کار تبدیل شده است و آنها دقایقی به دور از دغدغه مشکلات دنیای کار بزرگسالان، پشت نیمکت می‌نشینند و تحصیل می‌کنند. صادقی می‌گوید:

«اکنون در تهران 17 مرکز پرتو و 4 مدرسه صبح رویش وجود دارد که مسئولان با حمایت‌های مردمی به کودکان خدمات ارائه می‌دهند.» وجود این مدارس فرصتی فراهم می‌کند تا کودکان‌کار در کنار کسب و کارشان به تحصیل هم ادامه بدهند. صادقی می‌گوید: «این کودکان اگر آموزش نبینند و مهارت زندگی را کسب نکنند، بی‌شک در آینده به افراد بزهکار تبدیل می‌شوند. بنابراین راه‌اندازی مدارس پرتو و صبح رویش بهترین گزینه برای تربیت صحیح و هدایت کودکان‌کار در مسیر درست زندگی بوده است.»

بخش عظیمی از هزینه‌های مدرسه صبح رویش توسط تشکل‌های مردم‌نهاد تأمین می‌شود، اما مسئولان و مردم بر این باورند مدیران شهری هم به‌عنوان متولی اقدامات فرهنگی و اجتماعی وظایفی دارد که باید و شاید به آن عمل نمی‌شود. معاون حمایت‌های سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در این مورد می‌گوید:

«شهرداری همه امکانات و تجهیزات مدارس پرتو و صبح رویش را تأمین می‌کند و در این مورد هیچ‌گاه کوتاهی نکرده است، اما برخی از انتظارات و توقعات در چهارچوب وظایف سازمان خدمات اجتماعی و به‌طور کلی مدیریت شهری نیست و همین امر موجب گلایه‌مندی شهروندان می‌شود.» رفع مشکلات ساختمان مدارس، تهیه تجهیزات آموزشی و حتی خریداری نوشت‌افزار، اقداماتی است که همواره توسط مدیران شهری انجام می‌شود.

صادقی در مورد کارهای صورت گرفته در مدرسه صبح رویش محله هرندی می‌گوید: «شهرداری در چارچوب قوانین به وظایفش در قبال مدرسه صبح رویش محله هرندی عمل کرده و همه مستندات آن موجود است. منتهی نکته قابل تعامل این است که نهاد شهرداری به تنهایی قادر به رفع همه مشکلات و خواسته‌های این مدرسه نیست و سایر نهادها از جمله آموزش و پرورش نیز باید وارد شود و مردم هم باید در تحقق شعار نوع‌دوستی همت کنند.» به گفته صادقی برخی از مشکلات مدرسه صبح رویش محله هرندی رفع شده است و کودکان از ابتدای مهر در کلاس‌های درس حاضر شده‌اند.

کد خبر 419595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha