زهرا کریمی- خبرنگار: اهالی محله امامزاده عبدالله(ع) با فعالیت‌های مؤسسه خیریه«مهر گوهر بینا» در کوچه ملکی این محله آشنا هستند و کمتر کسی پیدا می‌شود که این مؤسسه را نشناسد.

خانه‌ای که روزانه بیش از 50 خانم سرپرست خانوار آنجا رفت‌وآمد دارند. حالا به تازگی این مؤسسه شعبه دیگری را در کوچه رؤیایی این محله راه‌اندازی کرده و این نتیجه حمایت خیّران از مؤسسه مهر گوهر بینا و مدیریت «مریم میرزامحمدی» است.

مدیر خیریه مؤسسه مهر گوهر بینا درباره راه‌اندازی شعبه دیگر این مؤسسه در کوچه رؤیایی محله امامزاده عبدالله(ع) می‌گوید: «زمانی که فعالیت‌های اجتماعی را در سرای محله تختی در منطقه 12 آغاز کردم، استقبال آنقدر بالا بود که از هر گوشه تهران در کلاس‌ها شرکت می‌کردند و گنجایش کافی برای حضور همه نبود.

مدتی که از برپایی کلاس‌های فرهنگی گذشت، این نیاز احساس شد که باید آن را توسعه دهیم و برای تقویتش بیش از گذشته هزینه کنیم. همین انگیزه‌ای شد تا چند خیّر با مشارکت یکدیگر خانه‌ای را خریداری کنند و مؤسسه خیریه مهر گوهر بینا را با هدف برپایی کارگاه‌های فرهنگی راه‌اندازی کنند.»

«مریم میرزا محمدی» به فعالیت چشمگیر فرهنگی مؤسسه در همین مدت تأکید می‌کند و می‌گوید: «4سال پیش هریک از خیّران با مشارکت 60 میلیون تومانی این ملک را به مبلغ 310 میلیون تومان در محله امامزاده عبدالله(ع) خریدند. خبر فعالیت‌های فرهنگی و کارآموزی بین همه بانوان محله و غیر‌محله پخش شد و اکنون نه تنها از محله امامزاده عبدالله(ع) بلکه از محله‌های دیگر و حتی حاشیه شهر هم به اینجا مراجعه می‌کنند.

مراجعه بانوان برای شرکت در کلاس‌های فرهنگی منجر به این شد تا فعالیت فرهنگی را بیش از گذشته تقویت کنیم و کارگاه‌های مختلفی را با موضوع‌های روز جامعه و خانواده برگزار کنیم و پر طرفدارترین کارگاه‌ها شامل «چگونه تشویق و تنبیه کنیم؟‌»، «چگونه گفت‌وگو کنیم»، «نه» گفتن آگاهانه را بدانیم»، «روابط کلامی مؤثر»، «کارگاه رشد» و «گروه مطالعات 1، 2 و3‌» است. مؤسسه روزانه پذیرای بیش از 50 بانوست که بخشی از فعالیت مختص مهارت‌آموزی نیز است.

  • کلاس‌هایی برای ارتقای شخصیتی

بانوانی که در مؤسسه«مهر گوهر بینا» مشغول آموزش یا کار هستند طریقه آشنایی‌شان با یکدیگر متفاوت و شنیدنی است. «فریبا تاجیک» درباره نحوه آشنایی خود با مؤسسه می‌گوید: «20 سال از سکونتم در خیابان امامزاده عبدالله(ع) می‌گذرد و اکنون 2 سالی می‌شود که با مؤسسه و فعالیت‌های آن آشنا شده‌ام.

این دو سال بهترین سال‌های زندگی‌ام بود چون مهارت‌های خوبی را یاد گرفتم. آشنایی‌ام با مؤسسه از کلاس‌های خیاطی بود و الان خیاطی، مکرومه‌بافی و گلدوزی را بدون مربی انجام می‌دهم و هر ماه بیش از 20 سفارش تحویل می‌گیرم. اما الان بیشتر در کلاس‌های فرهنگی مؤسسه شرکت می‌کنم؛ چون احساس می‌کنم برای رشد ابعاد شخصیتی و ارتقای ارتباطاتم در جامعه باید در این کلاس‌ها شرکت کنم.»

  • مؤسسه مهر گوهر بینا، خانه دومم است

مهارت خوبی در دوخت انواع کیف و جا کلیدی چرم دارد ولی نمی‌خواهد از شرکت در کارگاه‌های فرهنگی مؤسسه عقب بماند. معمولاً برنامه‌ریزی‌هایش به گونه‌ای است که کارگاه‌های فرهنگی با موضوع‌های جدید را پیگیری می‌کند.

«صدیقه خاکی» می‌گوید: «پیش از آنکه با مهارت‌های هنری آشنا شوم 5 سال پیش در کلاس‌های فرهنگی«12 قدم تا رهایی» شرکت می‌کردم و همین زمینه آشنایی‌ام شد و الان با کسب مهارت هنری استقلال مالی دارم. منزلم اسلامشهر است اما این مؤسسه خانه دومم است و هر روز از ساعت 8 صبح تا 4 اینجا مشغولم و متوجه گذشت زمان نمی‌شوم. خیلی خوشحالم که یک شعبه دیگر مؤسسه راه‌اندازی شد و تعداد کلاس‌های فرهنگی با موضوع‌های مختلف و نیاز مراجعه‌کنندگان برگزار می‌شود.»

  • مهارت‌های خوبی را یاد گرفته‌ام

.
ساکن محله چهاردانگه است و 48 سال دارد و برای بالابردن فعالیت‌های اجتماعی در کلاس‌های فرهنگی این مؤسسه خیریه شرکت کرده است. «معصومه چلیکی» حدود 5 سال است که با مؤسسه آشناست و هنوز که هنوز است پا به پای آموزش‌های فرهنگی و سایر کارگاه‌های مهارت آموزشی آمده است.

او طی این سال‌ها اعضای این مؤسسه را خانواده خودش می‌داند. او می‌گوید: «زمانی که به مؤسسه آمدم با کارگاه کتابخوانی «من خوبم، تو خوبی» آموزش‌هایم شروع شد و هنوز پس از گذشت 5 سال به این مؤسسه می‌آیم و در کنار کارگاه‌های فرهنگی که نقش مهمی در ارتباطات خانوادگی و اجتماعی داشت موفق شدم دوخت کیف چرم را هم یاد بگیرم و اکنون با داشتن استقلال مالی، کمک خرج خانواده‌ام و امیدوارم تعداد این مؤسسه‌ها چه خیریه و چه غیر‌خیریه بیشتر شود؛ چون تقویت فرهنگ برای برخی از خانواده‌ها یک نیاز است.»

کد خبر 420278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha