یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

قدیم‌ترها تهرانی‌ها وقتی می‌خواستند بگویند یک نفر خیلی غرور و تکبر دارد و اصطلاحاً فیس و افاده‌اش زیاد است مـی‌گـــفتند: «خیال می‌کند دختر امیراحمدی است!‌» اما این امیراحمدی چه کسی بود که دخترش ضرب‌المثل تهرانی‌های اصیل و قدیمی شده، سؤالی است که در این بخش با همراهی «نصرالله حدادی» پژوهشگر تهران قدیم به دنبال پاسخ آن هستیم.

این‌طور که نویسنده کتاب «با من به طهران بیایید» می‌گوید «احمد امیراحمدی» نخستین سپهبد ایران در زمان پهلوی اول بود؛ او که تا زمان مرگش پست‌هایی از جمله وزیر جنگ، وزیر کشور، فرماندار نظامی تهران و فرمانده کل ژاندارمری را تجربه کرده بود، خانه‌ای در میدان حسن‌آباد داشت و باغ و اقامتگاه تابستانی‌اش در چهارراه حسابی الهیه بود که امروز آن را با «باغ موزه هنر ایرانی» می‌شناسیم.

اما آن چیز که باعث شد نام سپهبد امیراحمدی به ضرب‌المثل‌های تهرانی‌ها وارد شود غرور و تکبر بیش از حد او بود. نقل است امیراحمدی آنقدر به زمین و زمان فخر می‌فروخت و با تکبر راه می‌رفت که بیش از منصبش در دربار شاه پهلوی، با این غرورش شناخته می‌شد. متعاقب این رفتار سپهبد امیراحمدی، احتمالاً دخترش هم خوی پدر را گرفته بود و به گفته تهران‌شناسان کارهایی انجام می‌داد که حتی دختران رضا شاه هم اجازه انجام آنها را نداشتند.

فیس و افاده دختر امیراحمدی درنهایت باعث شد تا در دوران حکومت پهلوی اول ضرب‌المثلی بین تهرانی‌ها رایج شود که همه با شنیدن آن به یک فهم و درک مشترک از اوج کبر و غرور افراد برسند. مثل «خیال می‌کند دختر امیراحمدی است» یادگار همان روزهایی است که دختر نخستین سپهبد ایرانی با فخر فروختن‌هایش شهره خاص و عام بود.

کد خبر 420411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha