انتقال مالکیت ملک قدیمی خیابان شاندیز از شهرداری به بخش خصوصی و شروع ساخت آن توسط یکی از سازندگان منطقه اتفاق خوشحال‌کننده‌ای بود که حدود ۵ سال پیش به وقوع پیوست، ولی این خوشحالی اهالی محله یافت‌آباد دوامی نداشت و با توقف پروژه مشکلات تازه‌ای به آنها تحمیل شده است.

ایمنی

همشهری آنلاین- رابعه تیموری: اهالی نگران هستند که نیمه‌کاره رها شدن این پروژه خطرآفرین باشد و دیر یا زود شاهد اتفاقی غیرقابل جبران باشیم. در روزهای اخیر، حادثه تلخ گود میدان مقدم گلایه‌ها و نگرانی‌های شهروندان این محله درباره شرایط گود شاندیز را دامن زده است. گزارش زیر شرح گلایه‌های شهروندان محله یافت‌آباد درباره بلاتکلیفی این گود است.
خیابان شاندیز از هیاهو و رفت‌وآمد بازار مبل یافت‌آباد دور نمانده و حسابی شلوغ است. ورودی خیابان عریض است، اما در اوایل آن ساختمان عریض و طویلی در حال ساخت است و حفاظ‌های آهنی که دور تا دور ساختمان را گرفته‌اند، کل پیاده‌رو و قسمتی از عرض خیابان را مسدود کرده‌اند. تابلو اعلام خطری که روی حفاظ‌ها نصب شده، به عابران هشدار می‌دهد که از حفاظ‌ها فاصله بگیرند و با احتیاط عبور کنند، ولی با وجود حفاظ‌ها فضایی برای رفت‌وآمد عابران باقی نمانده و مجبورند از حاشیه خیابان و در میان بوق و اعتراض رانندگان عجول مسیر خود را طی کنند.

قرار گرفتن مرکز سلامت «خاکباز» در همسایگی ملک نیمه‌ساز باعث شده تعداد زیادی از رهگذران این معبر کم‌عرض مادران و کودکان باشند. دستگاه تاور کرین (جرثقیل برجی) که از پشت حفاظ‌ها به خوبی پیداست، در نزدیکی خیابان قرار گرفته و تصادف و برخورد یک خودرو یا موتورسیکلت با حفاظ‌ها کافی است که هیکل آهنی غول‌آسای آن روی عابران و وسایل نقلیه آوار شود.

  • ۹ سال پیش ملک واگذار شد

«محمد کریمی» از ساکنان محله یافت‌آباد است. او می‌گوید: «این ملک از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۰ در تملک شهرداری قرار داشت، اما ساخت‌وسازی در آن انجام نمی‌شد. سال ۱۳۹۰ ملک به شخصی نام «قراگزلو» واگذار شد و او درسال ۱۳۹۴ شروع به گودبرداری آن کرد، ولی پس از پایان گودبرداری به بهانه مشکلات مالی ساخت‌وساز را تعطیل و گود را نیمه‌کاره رها کرد.»

  • حقوق شهروندان ضایع شده است

خیابان شاندیز کوچه‌پسکوچه‌های زیادی دارد که عرض آنها به ۸ متر نمی‌رسد و کوچه آزاده جعفری، تنها کوچه ۸ متری این خیابان است. «زهرا کشاورز» در کوچه آزاده جعفری زندگی می‌کند. او می‌گوید: «اشغال عرض خیابان شاندیز، ترافیک و شلوغی این خیابان را چند برابر کرده و عصرها تا نیمه‌های شب ترافیک سنگین و کلافه‌کننده‌ای دارد. بسیاری از رانندگان برای خلاصی از شلوغی و ترافیک این خیابان از کوچه آزاده جعفری رفت‌وآمد می‌کنند و این کوچه مسیر میانبر آنها به میدان‌های بهاران، ابوذر و خیابان امامزاده حسن(ع) محسوب می‌شود.» او درباره خطراتی که کودکان این کوچه را تهدید می‌کند، می‌گوید: «بچه‌ها فضای بازی ندارند و در کوچه با هم بازی می‌کنند، اما رفت‌وآمد مداوم خودروها جان آنها را به خطر می‌اندازد و هر لحظه امکان تصادف وسایل نقلیه با کودکان وجود دارد.»
قرار گرفتن خیابان شاندیز در همسایگی بازار مبل یافت‌آباد از مهم‌ترین دلایل ازدحام و شلوغی آن است. کشاورز می‌گوید: «بسیاری از اهالی محله یافت‌آباد خانه‌های قدیمی یا پارکینگ آپارتمان‌های مسکونی خود را به‌عنوان انبار یا فروشگاه به کاسبان و تولیدکنندگان بازار مبل اجاره می‌دهند و تحویل و بارگیری سفارشات مشتریان بازار، شلوغی خیابان شاندیز و رفت‌وآمد کوچه آزاده جعفری را چندبرابر می‌کند.»

او و دیگر اهالی محله یافت‌آباد، اشغال بخش قابل توجهی از خیابان شاندیز به وسیله حفاظ‌های گود را از مهم‌ترین دلایل شلوغی این خیابان می‌دانند. کشاورز می‌گوید: «مالک ساختمان از سال‌ها پیش آسایش اهالی را سلب کرده و برای منافع شخصی خود حقوق دیگران را زیر پا گذاشته است.» پیگیری همشهری محله برای گفت‌وگو با مالک پروژه گود شاندیز نتیجه‌ای نداشت، اما حق پاسخگویی برای مالک محفوظ است و در صورت تماس مالک با همشهری محله و اظهار نظر وی، شرح توضیحات او به اطلاع خوانندگان خواهد رسید.

  • شهردار ناحیه یک منطقه 17/برای رفع خطر ملک اقدام می‌کنیم

«ایرج مرشدلو» شهردار ناحیه یک منطقه ۱۷ درباره گود شاندیز می‌گوید: «این پروژه مالکیت خصوصی دارد و کاربری آن تجاری است، اما هنوز بنایی ساخته نشده و در مرحله گودبرداری قرار دارد.» وی درباره احتمال خطرآفرینی گود شاندیز برای عابران و وسایل نقلیه با اهالی هم عقیده است و می‌گوید: «در این ملک از نظر شهرسازی تخلفی صورت نگرفته که ساخت آن از سوی شهرداری متوقف شود.

مالک به دلایل شخصی پروژه را نیمه‌کاره رها کرده است.» او از حکم نماینده دادستانی برای الزام مالک و ذینفعان به رفع خطر ملک خبر می‌دهد و می‌گوید: «این اخطارها در چند نوبت به مالک ابلاغ شده و شهرداری بعد از اخذ دستور قضایی برای رفع خطر و تعریض خیابان اقدام می‌کند.»

کد خبر 558864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha