باغبان باغ ترسناک باغبان شب از آن کتاب‌هایی است که وقتی شروع می‌کنی، کنار گذاشتنش سخت می‌شود! نویسنده از همان صفحات ابتدایی ذهن مخاطب را با سؤال‌هایی درگیر می‌کند.

دوچرخه شماره ۹۴۳

باغبان شب داستان ترسناکی دارد و اتفاقات ترسناکی برای یک دختر نوجوان و برادر کوچکش رخ می‌دهد. حوادث داستان منطقی است و اتفاقات بی‌دلیل و ساخته و پرداخته‌ی ذهن خلاق نویسنده نیست و برخلاف خیلی از کتاب‌های ترسناک، بی‌سروته نیست.

 

  • باغبان شب

نویسنده: جاناتان آکسییِر

مترجم: آرزو قلی‌زاده

ناشر: پرتقال

سایه برین از تهران

نفر سوم تیر ماه

 

دوچرخه شماره ۹۴۳

زهرا ابویسانی از ابویسان؛ لبخندهای كشمشی خانواده‌ی خوشبخت، فرهاد حسن‌زاده، چرخ‌فلك/ برنده‌ی سوم تیر ماه

 

  • سبیل‌های بلند بابابزرگ

همه‌ی ما توی فامیل بابا، دایی، عمو یا بابابزرگی داریم که سبیل دارند. از شکل سبیل كه بگذاریم، استاندارد سیبیلشان اندازه‌ی انگشت دست یا کمی بیش‌تر است.

حالا تصور کنید آقایی علاقه‌ی زیادی به بلند بودن سبیل دارد. چه‌قدر بلند؟ بلندتر از یک انگشت؟! بلندتر از یک دست؟! این کتاب را دوست دارم، چون برای بابابزرگ داستان اتفاق‌های زیادی می‌‌افتد و بلاهای زیادی سرش می‌آید، اما باز هم حاضر نمی‌شود سبیلش را بزند و این میان اتفاق‌های خنده‌داری می‌‌آفتد.

 

  • بابابزرگ سبیل‌موکتی

نویسنده: علی‌اصغر سیدآبادی

تصویرگر: علی هاشمی شهرکی

ناشر: افق

نوشین شجاعی از تهران

نفر سوم تیر ماه

 

دوچرخه شماره ۹۴۳

فاطمه حبیب‌نژاد از تهران؛ وقتی به من می‌رسی، ربكا استید، كیوان عبیدی آشتیانی، افق/ برنده‌ی سوم تیر ماه

 

  • داستان‌های گمشده‌ی یك كتاب

تا حالا شده به خودتان بگویید اگر جای شخصیت اصلی كتاب بودید، هیچ‌وقت چنین تصمیمی نمی‌گرفتید یا هیچ‌وقت این کار را انجام نمی‌دادید؟ در این کتاب شما سرنوشت داستان را به دست می‌گیرید. با انتخاب‌هایی که در صفحه‌های كتاب می‌کنید با جرئت می‌شوید و عاقبت داستان خودتان را می‌بینید.

خوبی کتاب این است که تکراری نمی‌شود، هر چندبار که بخوانید، می‌توانید در تصمیم‌هایتان تجدیدنظر کنید و ماجرای هیجان‌انگیز دیگری را تجربه کنید.

 

  • جواهرات گمشده‌ی نابوتی

نویسنده: ر.آ.مونتگومری

مترجم: طلا آذرخش

ناشر: دیبایه

ملیکا نادری از تهران

نفر سوم تیر ماه

 

دوچرخه شماره ۹۴۳

سارا غفوری از تهران؛ و بازهم سفر،‌ ناصر یوسفی، افق/ برنده‌ی سوم تیر ماه

 

  • یك سال بدون دوست

«یک سال بدون او» از آن کتاب‌هایی است که تا وقتی که تا صفحه‌ی آخرش را نخوانید، سخت می‌توانید کنارش بگذارید. با این‌که بعضی اتفاق‌های کتاب تخیلی‌اند، غیرواقعی به نظر نمی‌رسند. از داستان کتاب هم نتیجه‌های زیادی می‌توان گرفت، مثلاً این‌که ارزش دوستی زیاد است. فضای غیرواقعی كتاب نقش دوستی را کمرنگ نمی‌کند.

 

  • یک سال بدون او

نویسنده: لیز کسلر

مترجم: شهلا انتظاریان

ناشر: ایران‌بان

تانیا آگاهی از نجف‌آباد

نفر چهارم تیر ماه

 

 

  • پاسخ به سؤال‌های شگفت‌انگیز

کتاب «چراهای شگفت‌انگیز» جذاب و سرگرم‌کننده است و اگرچه مخاطبانش کودک و نوجوان هستند، برای بزرگ‌ترها هم منبع خوب و مفیدی است.

من این کتاب را برای موضوع‌ها و نوشته‌های رنگی‌رنگی‌اش از سراسر جهان دوست دارم. این نوع كتاب‌ها باعث آشنایی ما با ملت‌های دیگر ساکن این کره‌ی خاکی می‌شود.

 

  • چراهای شکفت‌انگیز، مردم و کشورها

نویسنده: فلیپ استیل

مترجم: رؤیا خوئی

ناشر: محراب قلم

نوید صنعتی از ملارد

نفر چهارم تیر ماه

 

 

  • دنیای پرماجرای زیبا

کجا بروم؟ با چند پاكت آب‌میوه پدرم را آزاد كنم؟ با این کارهای پدرم چه‌طور بلند گریه نکنم؟

به همین دلیل از دنیای پردرد و درعین‌حال پرهیجان زیبا خوشم آمد. چون با تک‌تک احساساتش همراه شدم و او را درک کردم، آن‌‌قدر که گاهی کتاب را می‌بستم و نفس عمیقی می‌کشیدم.

پدر زیبا مشكل روانی دارد، اما محبت را می‌شناسد و در دوست داشتن دخترش، زیبا، عاقل است و این تضاد از دلایل دیگری است که این کتاب را چند بار خواندم و حالا شما را به دنیای پرماجرای زیبا دعوت می‌کنم. شما تجربه‌ی شبی پرماجرا را داشته‌اید؟

 

  • زیبا صدایم کن

نویسنده: فرهاد حسن‌زاده

ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مبینا یگانه از شهریار

نفر چهارم تیر ماه

 

دوچرخه شماره ۹۴۳

مائده ابویسانی از ابویسان؛ تب 64 درجه‌ی جادوگر خوشگله، فریبا كلهر، افق/ برنده‌ی سوم مرداد ماه

 

  • حضور راوی و بابا

یکی از معیارهایی که یک کتاب را در نظرم جذاب می‌کند، این است که راوی در خود داستان و در اتفاقاتش حاضر باشد. این کتاب هم این‌طور است. البته در هر فصل راوی‌ داستان تغییر می‌کند و این به معنی آشنایی با خصوصیات شخصیت‌های مختلف داستان است.

کتاب شبیه دفتر یادداشت است؛ دفتر یادداشت مشترک سه شخصیت اصلی؛ بهنام، آرمن و یاسمین. تعارض و ناهماهنگی و البته مهربانی که در انتها  بین چند شخصیت داستان به وجود می‌آید، دوست‌داشتنی است. زندگی بهنام، آرمن و یاسمین هر سه تحت تأثیر اتفاقی مشترک است و همین سبب ایجاد مهربانی می شود.

 

  • فقط بابا می‌تواند مرا از خواب بیدار کند

نویسنده: مژگان بابامرندی

ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

بهاره بیات از زنجان

نفر سوم مرداد ماه

 

دوچرخه شماره ۹۴۳

سمانه منافی از اسلامشهر؛ روزنامه‌فروش، وینس واتر، پروین علی‌پور، چشمه/ برنده‌ی سوم مرداد ماه

 

  • از مترسك به مرد

آیدین ‌ته‌تغاری ‌و تک‌پسر ‌یک ‌خانواده‌ی ‌پنج‌نفره ‌است. ‌لوس‌ و نازک‌نارنجی ‌‌است ‌و جثه‌ی ‌ضعیفی ‌دارد. ‌‌یک‌ روز ‌در ‌مدرسه، ‌ناخواسته، با ‌یکی ‌‌از بچه‌های ‌قلدر کلاس‌ درمی‌افتد ‌و چون ‌زور ‌درگیری ‌با او را ندارد، مجبور می‌شود‌ باج‌ بدهد.

کتاب ‌‌‌لحن ‌نوجوانانه‌ای ‌دارد ‌و نویسنده توانسته ‌خود ‌را ‌در مقام ‌یک ‌پسر ‌نوجوان ‌دانش‌آموز ‌قراردهد، ‌با همان‌ دغدغه‌ها و اهداف ‌و احساسات.

کتاب ‌پر است ‌از چیزهایی‌ که‌ برای ‌نوجوان‌های دیروز‌ خاطره ‌است: مشق ‌شب، تنبیه‌ ‌معلم‌ها، دعوا‌های ‌بعد ‌از مدرسه، لقمه‌های خانگی‌‌، مداد‌ سوسمار‌نشان ‌و... همچنین تحول آیدین ‌و عاقل‌ شدنش ‌خوب‌ و باور‌پذیر ‌روایت شده‌ ‌و با توصیف جزئیات‌ اثر ‌منسجمی ‌‌را ایجاد کرده‌ است.

 

  • مترسک ‌مزرعه‌‌ی آتشین‌

نویسنده: ‌داوود‌ امیریان‌

ناشر: ‌کتابستان

زهرا‌سادات ‌حسن‌زاده از قم

نفر سوم مرداد ماه

 

 

  • رازهای دختر نوجوان

كتاب خاطرات دختری نوجوان است که با ورود به سن نوجوانی دچار مشکلاتی می‌شود و به دنبال راه حل است؛ اتفاقاتی مثل اسباب‌کشی و دور شدن از بهترین دوستش، نداشتن دوست در محله‌ی جدید و...

نویسنده‌ی کتاب سعی کرده که نحوه‌ی مقابله با مشکلات بیش‌تر دخترها را به صورت نکته‌هایی در یادداشت‌های روزانه ارائه دهد. شخصیت کتاب با این‌که نمی‌تواند بعضی از مشکلاتش را حل کند، یاد می‌گیرد چه‌طور در مقابل اتفاقات ناخوشایند آرامش خود را حفظ کند و دنبال راه حل بگردد.

 

  • حقیقت دارد، من یک دخترم و رازهایی دارم

نویسنده: باربارا بیکر هولستاین

مترجم: ندا شادنظر

ناشر: ایران‌بان

ملیکا طاهری از نجف‌آباد

نفر سوم مرداد ماه

 

 

  • تابستان جنگ و دعوا

«تابستان زاغچه» این‌طور شروع می‌شود: قضیه با یک چاقو شروع و با همان هم تمام شد.

داستان اصلی این کتاب درباره‌ی جدایی، خشونت و جنگ است و کارد یکی از نمادهایی است که در داستان وجود دارد. نمادهای دیگری هم هست. مثلاً زاغچه‌ای که لیام و مکس را به خارج از روستا پیش یک کودک كه سر راه گذاشته شده می‌برد.

این داستان پر از اتفاقات هیجان‌انگیز و پرمعناست و نویسنده خواسته نیاز انسان‌ها به آرامش و صلح را نشان دهد. مثلاً آن‌جا که می‌گوید: باید آن قسمت از وجودمان را که وحشی نیست پرورش دهیم تا بر دیو وجودمان غلبه کند.

 

  • تابستان زاغچه

نویسنده: دیوید الموند

مترجم: شهلا انتظاریان

ناشر: قطره

لیلا قرمزچشمه از تهران

نفر سوم مرداد ماه

 

دوچرخه شماره ۹۴۳

فاطمه شهرابی فراهانی از تهران؛ بچه‌های راه‌آهن، ای نزبیت، شیما فتاحی، قدیانی /برنده‌ی سوم شهریور ماه

 

  • دوراهی مرگ

بعضی از جمله‌های کتاب «باران مرگ» نفس را در سینه‌ام حبس می‌کرد و باعث می‌شد بغض کنم. بعضی از دوراهی‌هایی که بر سر راه یانا، شخصیت اصلی قصه، به وجود می‌آمد، باعث می‌شد بخواهم کمکش کنم تا راحت‌تر تصمیم بگیرد. در موقعیت‌های حساس از خودم می‌پرسیدم اگر من به جای او بودم، چه می‌کردم؛ نجات جان خودم را ترجیح می‌دادم یا نجات دیگری را؟

پس از خواندن کتاب تا چند روز به اتفاقاتش فکر می‌کردم و از فکر این‌که ماجرای این کتاب واقعاَ برای کسانی اتفاق افتاده، مو بر تنم سیخ می‌شد. با خودم می‌گفتم: وای به حال ساکنان شهرهای اطراف هیروشیما!

 

  • باران مرگ

نویسنده: گودرون پازوانگ

مترجم: حسین ابراهیمی اِلوند

ناشر: پیدایش

زهرا محمدزاده از كرج

نفر سوم مرداد ماه

 

 

  • چمدان آرزوها

یک وقت‌هایی فکر می‌کنی کسی درکت نمی‌کند و موانع زیادی برای رسیدن به آرزویت سر راه است. «پیش از بستن چمدان» داستان دو دختر نوجوان است که هر کدام برای رسیدن به آرزویشان تلاش می‌کنند، اما با مخالفت والدینشان روبه‌رو می‌شوند.

تا اواسط داستان، زندگی دریا و گلی به هم ارتباطی ندارد، اما در اواخر کتاب به هم ربط پیدا می‌کنند. فضا‌سازی و حس‌بخشی داستان خیلی خوب است و خواننده حال شخصیت‌های داستان را خوب درک می‌كند.

 

  • پیش از بستن چمدان

نویسنده: مینو کریم‌زاده

ناشر: کانون پرورش فکری كودكان و نوجوانان

محدثه بوربور رنجبر از پیشوا

رتبه‌ی چهارم مرداد ماه

 

 

  • بوی دوستی

این كتاب هشت داستان كوتاه دارد و هر یك از داستان‌ها در دنیای نوجوانی می‌گذرد و در همه‌ی آن‌ها ترس‌هایی مانند آیا من مسئولیت‌پذیر هستم یا چه‌طور می‌توانم در خانواده سربلند شوم وجود دارد.

در همه‌ی داستان‌ها بویی از رفاقت، مهربانی، جوانمردی در دنیای پدران و پسران احساس می‌شود و خواننده با خواندن هر یك از این داستان‌ها درس‌هایی می‌آموزد.

 

  • بوی دست‌های پدر

محمدرضا اصلانی

ناشر: كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان

نگار رضایی‌پور از تهران

نفر چهارم مرداد ماه

 

دوچرخه شماره ۹۴۳

تابان حجازی از تهران؛ لافكادیو، شل سیلور استاین، سیما مجیدزاده، گل آفتاب /برنده‌ی سوم شهریور ماه

 

  • دنیای عجیب پتش‌خوآرگر

برای منِ نوجوان امروزی جهیرا و دیوان سرخ و سپید، ساحره‌های بدطینت، اژدهایان و گنج‌های افسانه‌ای، همه به داستان‌های خاک‌گرفته تعلق دارند. با چنین وضعی، آشنا شدن با گرگسرها و ساکنان جنگل‌ها و فرمانروایان تاریکی و... می‌رود آخر لیست آرزوهای هم‌عصران من!

آرمان آرین که پیش از این با نوشتن «پارسیان و من» نوجوان‌ها را با تاریخ آشتی داد، حالا سراغ داستان آفرینش، پاسداران آتش پاک، موبد‌های گوشه‌نشین و شاهان بی‌خرد آمده سراغ نبرد خیر و شر ،آن هم در سپیده دم تازه دمیده باورهای ما مردمان ایران!

خطاست اگر گمان کنید تنها با کلماتی نوشته بر کاغذ مواجهید. این داستان گشت‌وگذاری است در کاخ باورهای قدیمی و باغ عجایبی که در ذهن مردمان ما ساخته و پرداخته شده‌اند و پا به جهان نهاده‌اند...

 

  • پتش خوآرگر

نویسنده: آرمان آرین

ناشر: افق

نگار مطیع از اهواز

نفر چهارم مرداد ماه

کد خبر 419837

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha