چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

الهام اسمعیلی: اگر برای یکی از دیوارهای خانه‌تان به آینه‌ای قاب‌شده نیاز دارید، لازم نیست در این سرمای زمستان از این مغازه به آن مغازه دربه‌در دنبال یک قاب آینه‌ای زیبا و موردپسند بگردید؛ به جای آن، به انباری یا زیرزمین خانه سری بزنید و به سراغ جعبه مخصوص ابزارآلات و لوازم ساختمانی بروید.

شاید در آنجا یک تخته چوبی یا نئوپانی و چند کاشی رنگی از پروژه بازسازی خانه باقی‌مانده باشد. اگر این‌چنین بود که چه بهتر، وگرنه تخته چوب یا نئوپان را از نجاری و کاشی‌ها را از یک کاشی‌فروشی تهیه کنید.

البته جلوی در فروشگاه اکثر کاشی‌فروشی‌ها معمولا چند تکه کاشی شکسته وجود دارد که همان‌ها برای کار شما کافی است؛ به شرط آنکه رنگ‌های کاشی‌ها مطابق سلیقه شما باشد.

آینه‌ای در میان کاشی‌های شکسته

علاوه بر اینها، شما به مواد و لوازم دیگری هم نیاز دارید که به‌طور کلی فهرست همه در زیر آمده است:

مواد و لوازم موردنیاز:

  • یک تخته چوب یا نئوپان با قطریک سانتی‌متر و طول و عرض دلخواه
  • یک تکه آینه (به ابعاد متناسب با تخته)
  • کاشی (به رنگ‌های مختلف، تعدادی)
  • سیمان سیاه (مقداری)
  • گیره دیوارکوب (یک عدد)
  • چسب آکواریوم
  • چسب چوب
  • قلم‌مو
  • یک تکه مقوا
  • یک تکه کاغذ الگوی قهوه‌ای
  • پیچ و پیچ‌گوشتی
  • مداد
  • چسب نواری کاغذی
  • ابزار مخصوص شکستن کاشی درصورت امکان
  • سمباده زبر
  • چکش
    1. تصویر شماره 1مقداری از چسب چوب را با آب رقیق کرده و با استفاده از قلم‌مو بر دو طرف چوب بمالید و کمی صبر کنید تا خشک شود. سپس گیره دیوارکوب را در محل موردنظر به پشت تخته چوب نصب کنید. برای این کار از پیچ‌های ریز استفاده کنید.
    2. روی آینه را با استفاده از یک تکه کاغذ الگو و چسب کاغذی به‌طور کامل بپوشانید.

      تصویر شماره 2این عمل باعث می‌شود تا هنگام انجام مرحله موزائیک‌کاری، آینه آسیب نبیند و لکه‌دار نشود؛ بعد محدوده قرارگیری آینه را در وسط تخته چوب با مداد و خط‌کش مشخص کنید. پس از آن سطح داخل شکل طراحی‌شده روی چوب را باچسب آکواریوم بپوشانید. حالا آینه روکش‌شده با کاغذ را روی سطح  چسب‌دار به‌طور کامل بچسبانید و خوب فشار دهید تا در جای خود محکم شود.
    3. تصویر شماره 3همان‌طور که در قاب آینه آماده شده در این پروژه ملاحظه می‌کنید، در اینجا برای تزئین قاب آینه، از نقش قلب و همچنین خطوط اسلیمی استفاده شده است.

      درواقع این نقش‌ها همان الگوی موزائیک‌کاری است؛ بنابراین اگر شما هم می‌خواهید یک قاب آینه‌ای با همین نقش را داشته باشید، مراحل بعدی را طبق دستور انجام دهید، ابتدا با مداد 4 شکل قلب درست در وسط طول‌ها و عرض‌های آینه – روی چهارچوب قاب - رسم کرده و سپس طرح‌های اسلیمی را در 4 گوشه این قاب پهن‌ طراحی کنید.
    4. تصویر شماره 4پس از آنکه الگوهای طراحی‌شده را آماده کردید، شروع به شکستن کاشی‌ها کنید. این کار را ابتدا با چکش انجام دهید تا کاشی‌ها به تکه‌های کوچک‌تر تبدیل شوند.
      نکته: بهتر است هنگام انجام این کار، هرکدام از کاشی‌ها را بین 2 تکه پارچه نسبتا ضخیم قرار دهید و سپس چکش را روی پارچه بکوبید؛ به این ترتیب، نه‌تنها سطح زیرین کاشی صدمه نمی‌بیند بلکه مرحله شکستن نیز به خوبی انجام می‌شود.
    5. تصویر شماره 5پس از آنکه کاشی‌های درسته یا شکسته به تکه‌های کوچک‌تر تبدیل شدند، با استفاده از انبر مخصوص شکستن کاشی، کاشی‌های تکه‌شده را به تکه‌های کوچک‌تر تبدیل کنید. در این روش، اختیار شما در شکستن کاشی به ابعاد و اندازه دلخواه، بیشتر خواهد بود.
    6. در اغلب تکنیک‌های موزائیک‌کاری برای چسبیدن کاشی‌ها به سطح کار، ‌از چسب مخصوص کاشی استفاده می‌کنند ولی در این روش برای آنکه اختلاف رنگ بین سیمان و کاشی‌های انتخابی، زیبایی خاصی را در قاب ایجاد می‌کند، سیمان را برای این منظور انتخاب کرده‌‌ایم.

      تصویر شماره 6در نتیجه پودر سیمان را با مقداری آب مخلوط کنید؛ به‌صورتی که حالت خمیری نرم را پیدا کند، بعد با استفاده از کاردک، ابتدا دور آینه و سپس داخل فرم قلب و همچنین روی خطوط اسلیمی را با خمیر سیمانی بپوشانید.
      پس از آن، قلب‌ها را با تکه کاشی‌های قرمز و نقوش اسلیمی را با تکه کاشی‌های سفیدرنگ پر کنید. بعد از آنکه کاشی‌های مربوط به هر نقش را چسباندید، سیمان اضافی دور آنها را بردارید و اجازه بدهید کاشی‌کاری طرح‌ها خشک شوند.
    7. پس از آنکه کاشی‌های چسبانده‌شده روی طرح‌ها خشک شد، بقیه قسمت‌های خالی را با لایه‌ای از خمیر سیمانی پوشانده و کاشی‌های آبی‌رنگ را مطابق سلیقه خود در بین این طرح‌‌ها روی لایه سیمانی به صورتی قرار دهید که تمام سطوح باقیمانده به‌طور کامل از کاشی پر شود.

      تصویر شماره 7تنها فاصله بین کاشی‌ها باقی می‌ماند که این کار را نیز با درست‌کردن خمیر سیمانی و پوشش تمام سطح قاب با این خمیرانجام دهید؛ به این ترتیب که ابتدا دستکش به دست کرده و سیمان را با دست روی تمام سطح قاب بمالید تا سوراخ‌های باقی‌مانده همگی پر شوند.
      پس از آن، با یک عدد کاردک یا ابزاری شبیه آن، سیمان اضافی را که روی کاشی‌ها نیز آمده است، پاک کنید.
      برای انجام این کار، به همراه کاردک از یک تکه پارچه مرطوب نیز استفاده کنید. حالا حداقل یک روز صبر کنید تا خمیر سیمان خشک شود.
    8. تصویر شماره 8باتوجه به اینکه ممکن است با انجام تمام اقدامات فوق، بازهم در قسمت‌هایی از قاب، سیمان روی کاشی باقی مانده باشد؛ در پایان با یک سمباده زبر، روی کاشی‌های قاب را سمباده بکشید.
      سپس خرده‌سیمان‌های سمباده‌شده را با دستمال پارچه‌ای نم‌داری تمیز کنید و پس از کندن کاغذ از روی آینه، آن را به دیوار نصب کنید.
  • توضیح: در آینه‌ای که ساخت آن به شما آموزش داده می‌شود، ابعاد تخته‌چوب عبارت است از طول 75 سانتی‌متر و عرض 35 سانتی‌متر و ابعاد تکه آینه نیز برابر است با طول 45 سانتی‌متر و عرض 15سانتی‌متر.

    در ضمن کاشی‌ها به رنگ‌های آبی کمرنگ، آبی پررنگ، قرمز، سفید و رنگ‌های دیگری از همین دست انتخاب شده است.

    موضوع مهم‌تر اینکه در این پروژه قاب آینه فرم چهارچوبی ندارد بلکه شما آینه را روی تخته‌ای از چوب یا نئوپان می‌چسبانید و بعد اطراف آن را با کاشی پرمی‌کنید؛ درواقع قطر کاشی، دیواره اطرف آینه را پوشش خواهد داد.

    طرز ساخت:

کد خبر 41939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز