گروه اجتماعی: در حال حاضر حدود 25 هزار نفر از مددجویان واجد شرایط متقاضی دریافت کمک از ستادهای دیه در سراسر کشور هستند که 12 هزار نفر آنها به‌دلیل ناتوانی در پرداخت دیه، مهریه، نفقه و چک‌های غیرکلاهبرداری در زندان‌ها به سر می‌برند.

سیداسدا... جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: با رویکرد رئیس قوه قضائیه، و با توجه به تشکیل ستاد سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کاهش استفاده از مجازات زندان، بقیه این افراد که حدود 13 هزار نفر از بدهکاران جرایم غیرعمد را شامل می‌شوند با تودیع وثیقه، از سوی مراجع قضائی به صورت موقت به مرخصی اعزام شده‌اند تا نسبت به باز گرداندن بدهکاری و دین خود به شاکیان و مختومه شدن پرونده اقدام کنند.

وی با بیان اینکه از سال 1377 تا 1385، ستاد دیه توانست تعداد 16 هزار و 118 نفر از زندانیان را با پرداخت 113 میلیارد ریال از محل کمکهای مردمی و خدمات مشاوره‌ای آزاد کند، گفت: در سال 1386 نیز تاکنون بیش از 170 جشن گلریزان به مناسبتهای مختلف در سراسر کشور برگزار شد ه که حاصل آن حدود 5/6 میلیارد تومان کمک مردمی به ستاد دیه بوده است.

وی با تأکید بر همکاری صمیمانه و مشارکت جدی مردم در آزادی زندانیان نیازمند گفت: با این وجود این، مبالغ پاسخگوی تمام نیازها نیست.وی افزود: رقم دیه هر سال افزایش می‌یابد و امسال، دیه یک مرد مسلمان، 35 میلیون تومان است که با احتساب اضافه شدن یک‌سوم به این رقم در ماه‌های حرام میزان آن به 46 میلیون و 600 هزار تومان افزایش می‌یابد.

وی با اعلام این نکته که در هنگام بروز ضایعات نخاعی و مغزی و دیگر صدمات بدنی، میزان دیه به حدود 50 تا 200 میلیون تومان و برای آسیب‌های جمعی (چند نفر مصدوم و فوت شدگان) تا حدود 400 میلیون تومان افزایش می‌یابد تأکید کرد: ستاد دیه با توجه به این شرایط به کمک‌های بیشتر نیاز دارد.

جولایی نداشتن بیمه نامه و گواهینامه در هنگام رانندگی را از مهم‌ترین مشکلات در تصادفات رانندگی ذکر کرد که موجب ایجاد مشکلات متعدد برای افراد می‌شود.

و‌ی گفت: بررسی‌های کارشناسان ستاد دیه در سراسر کشور نشان می‌دهد بیشتر افراد تصادفی، بیمه نامه شخص ثالث ندارند یا بیمه آنها ناقص است.

وی افزود: با پرکردن پرسشنامه توسط 1852 زندانی، به‌عنوان نمونه دریافتیم، حدود 70 درصد زندانیان به‌دلیل نداشتن بیمه نامه در زندان هستند.

وی ادامه داد: در این خصوص با بررسی‌های انجام شده مشخص شد قانون اجباری بیمه نامه شخص ثالث اشکال دارد و ستاد دیه برای اصلاح قانون با کمک معاونت توسعه قضائی قوه قضائیه به تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث اقدام کرده است و باید گفت این قانون مترقی و خوب راهکار بسیار مناسبی برای حل مشکلات مردم در این زمینه خواهد بود.

کد خبر 41850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز