لیلا خاکسار: طرح مبارزه با ایدز و بیماری‌های پرخطر در 18 ماه اخیر از موفقیت قابل توجهی برخوردار بوده است‌.

محسن نصیری مدیر عامل انجمن حمایت از زندانیان مرکز ضمن اعلام این مطلب در گفت وگو با همشهری گفت: از زمان اجرای این طرح بیش از یک‌سال‌و‌نیم می‌گذرد و دفتر توسعه سازمان ملل قرارداد همکاری خود را با این انجمن تمدید کرده است.

وی افزود: در فاز اول این طرح بالغ بر 100 نیروی متخصص بهداشت و درمان در زندان‌های کشور استخدام شدند که این پرسنل در موقعیت‌های شغلی پزشک‌،  مشاور و پرستار در کلینیک مثلثی‌،  پزشک مسئول ترک اعتیاد با متادون به کارگرفته شدند همچنین وسایل کاهش آسیب در زندان‌های کشور با هدف ارتقای سطح سلامت بهداشت زندانیان و مبارزه با ایدز  مورد استفاده قرار گرفت.

نصیری همچنین افزود: این انجمن در همکاری با سازمان ملل و سازمان زندان‌ها در سال جاری16 هزار خانواده زندانی را تحت حمایت دارد و به صورت مستقل و با هزینه‌ها و کمک‌های مردمی اداره می‌شود. سال گذشته بالغ بر 5 میلیارد تومان به خانواده‌های زندانیان در قالب مستمری‌،  هزینه تحصیل فرزندان،  بهداشت و درمان و کمک هزینه مسکن کمک شد. همچنین 5 میلیارد تومان هم از صندوق مهر امام رضا به این انجمن کمک شد که برای بالغ بر هزار نفر از خانواده‌های زندانیان اشتغال ایجادکند و این هزینه صرف خود اشتغالی این خانواده‌ها شد.

فعالیت‌های انجمن حمایت از زندانیان در 170 شهر به صورت سراسری و بدون بودجه دولتی و با کمک خیرین جریان دارد.وی افزود: سازمان ملل در طرح قبلی 300 میلیون تومان به این انجمن کمک کرده است. مدیر عامل انجمن حمایت از زندانیان گفت: ماهانه تعداد 380 جلسه مشاوره گروهی شامل 3400 شرکت‌کننده در مورد بیماری‌های جنسی و ایدز،  روش‌های انتقال و پیشگیری برگزارشده و اطلاعات لازم در اختیار زندانیان قرار می‌گیرد.

نصیری افزود: علاوه براین ماهانه حدود یک هزار زندانی با رفتارهای پرخطر شامل اعتیاد تزریقی‌، رفتارهای جنسی مشکوک، خالکوبی و... شناسایی و تحت مشاوره خصوصی قرار می‌گیرند و طی غربالگری‌های انجام شده برای آن‌ها در کلینیک‌های مثلثی تشکیل پرونده داده می‌شود. وی افزود: همچنین ماهانه 1800 نفر زندانی با بیماری مراجعه کرده که با امکانات موجود در کلینیک‌های مثلثی تحت درمان سرپایی قرار می‌گیرند و علاوه براین در مراکز ترک اعتیاد با متادون که شامل 4 مرکز در زندان‌های کشور است حدود 400 زندانی در هر ماه تحت پوشش داروی ترک اعتیاد متادون قرارگرفته‌اند.

کد خبر 43661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز