گروه اجتماعی: میانگین زندانیان ایرانی از میانگین آسیا و جهان بالاتر است.

علی‌اکبر یساقی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی کشور، با اعلام این خبر گفت: متوسط تعداد زندانیان در هر ۱۰۰ هزار نفر در آسیا ۱۴۰ نفر و در جهان ۱۸۴ نفر است اما این میانگین در کشور ما به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۰۰ نفر است.

رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به این‌که بالا بودن تعداد زندانیان در ایران دلایل متعددی دارد، افزود: یکی از دلایل این اتفاق حساسیت مثبت ایران است به گونه‌ای که برای اکثر جرم‌ها مجازات حبس در نظر گرفته ‌می‌شود.

یساقی توضیح داد: در سال گذشته با کاهش ۱۵ درصدی آمار ورودی زندانیان روبه‌رو بوده‌ایم که نشان از رشد منفی زندانیان دارد و با ادامه روند کنونی می‌توان امیدوار بود که این رشد منفی ادامه یابد.

او با اشاره به آمار ۱۴۰ هزار نفری جمعیت زندانیان کشور گفت: در حال حاضر ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار زندانی در کشور داریم که این آمار متغیر است، اما از این میان تنها ۳.۵ درصد آنان را زنان تشکیل داده‌اند.

به گفته یساقی بالاترین آمار جرم در کشور مربوط به مواد‌مخدر است و ۴۸ درصد زندانیانی که هم‌اکنون در زندان‌های کشور دوره حبس را می‌گذرانند جرم‌های مربوط به مواد‌مخدر دارند. این جرائم شامل نگهداری، خرید و فروش، حمل و یا استفاده از مواد‌مخدر می‌شود.

مواد‌مخدر در  زندان

رئیس سازمان زندان‌های کشور بر این نکته تاکید دارد که اگر کسی ادعا کند که مواد‌ مخدر به زندان راه پیدا نمی‌کند مسلما ادعایی کذب و غیرقابل‌قبول است.

به اعتقاد او ورود و مصرف مواد‌ مخدر به زندان‌ها در سراسر دنیا یکی از مشکلات  غیرقابل انکار است.

یساقی در این‌باره گفت: ۷۰ درصد از زندانیان به نوعی جویای مواد‌ مخدر در زندان هستند، هر چند این به مفهوم معتاد بودن این گروه نیست اما می‌توان به یقین گفت که ۳۰ درصد از زندانیان معتادند.

او افزود: بهترین روش علمی برای مقابله با ورود مواد‌مخدر به زندان روش علمی گسترش ترک اعتیاد است و ما تلاش کردیم تا با ایجاد کلینیک‌‌های مثلثی ترک اعتیاد را ترویج کنیم و در حال حاضر ۲۰۰ نفر تحت پوشش کلینیک‌های مثلثی هستند.

جرم در زمان مرخصی‌

برخی زندانیان به هنگام مرخصی مجددا مرتکب جرم می‌شوند و در محاسبه این جرائم تاخیر در بازگشت نیز به‌شمار می‌رود.

رئیس سازمان زندان‌ها در این‌باره گفت: در واقع محاسبه تاخیر برگشت به‌عنوان یک جرم سبب شده تا آمار ارتکاب جرم زندانیانی که در مرخصی به سر می‌برند بالا رود و چنانچه تاخیر برگشت از محاسبه جرائم حذف شود، این یک درصد کاهش زیادی خواهد داشت.

به گفته یساقی قاچاقچیان حرفه‌ای، سارقان مسلح حق استفاده از مرخصی را ندارند. یساقی درباره چگونگی فرار شهرام جزایری نیز گفت: این زندانی از غفلت و مسامحه ماموران استفاده کرده و اقدام به فرار کرد.

او توضیح داد: برای تمامی کسانی که نسبت به این ماجرا مقصر بودند تشکیل پرونده شده و به جرم تک‌تک آنها رسیدگی شده‌است.

زندانی سیاسی نداریم

«در زندان‌های کشورمان هیچ فردی با عنوان زندانی سیاسی وجود ندارد.»

رئیس سازمان زندان‌ها با ذکر این دلیل که جرم سیاسی در کشور وجود ندارد، تاکید کرد: زندانیانی که گاهی با مسامحه گفته می‌شود مرتکب جرم سیاسی شده‌اند، در واقع عنوان جرم‌شان نشر اکاذیب، افترا، ‌تشویش افکار عمومی و... است که ما آنها را با همین عنوان مجرمانه می‌شناسیم نه به‌عنوان زندانی سیاسی.

کد خبر 55029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز