همشهری آنلاین: رئیس قوه قضاییه گفت: در بسیاری از موارد، برخوردهای خشن در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، نتیجه عکس می‌دهد و اثرات منفی بر پیشگیری خواهد گذاشت.

به گزارش ایرنا آیت‌الله هاشمی ‌شاهرودی روز دوشنبه سوم اردیبهشت در همایش استانداران سراسر کشور در تهران با تشریح راهکاری درست مبارزه با آسیب‌های اجتماعی گفت: قضات، نهادهای اجرایی و خصوصاً نیروی انتظامی دقت کنند که در مسیر برخورد، اقدامی انجام نشود که نتیجه عکس بدهد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در قوانین و مقررات مربوط به مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، به پیشگیری توجه خاص شده‌است، افزود: در مسائل مربوط به مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها، باید به همه ابعاد آن توجه کرد.

هاشمی شاهرودی گفت: دستگاه‌هایی چون قوه قضاییه، نهادهای انتظامی و امنیتی در برخورد با آسیب‌های اجتماعی باید به گونه‌ای عمل کنند که عقل و شرع بر آن تاکید می‌کند.

وی افزود: باید به دنبال این نوع سیاست‌ها رفت و مانع عملکردهایی شد که با این نوع سیاست‌ها در تعارض است.

رئیس قوه قضاییه بر ضرورت شناخت و ریشه‌یابی آسیب‌های اجتماعی تأکید و تصریح کرد: باید از رویکردها و مدل‌هایی که امروز در دنیا برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی اعمال می‌شود، استفاده کرد و لازم است این مدل‌ها برای اجرا در کشور بومی‌سازی شود.

هاشمی شاهرودی، از "تشکیل ستادهای مشترک میان نهادهای مسئول" به عنوان یکی از راهکارهای برخورد با آسیب‌های اجتماعی یاد و تأکید کرد: در مواردی که ستادهای مشترک ایجاد شد، فعالیت‌ها چند برابر شد و رضامندی مردم نیز افزایش یافت.

وی افزود: بدون تشکیل این ستادهای مشترک، به اهداف سند چشم‌انداز ‪۲۰‬ ساله کل کشور نخواهیم رسید.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه "سیاست پیشگیری در علاج آسیب‌های اجتماعی بر سیاست برخورد با این گونه آسیب‌ها تقدم دارد"، با ذکر مثالی به تبیین این موضوع پرداخت.

وی گفت: یکی از قضات در یکی از استان‌های کشور، دانش آموز ‪ ۱۷‬ساله‌ای را که در خانواده‌ای متدین تربیت یافته و جزو شاگردان خوب مدرسه بود، به علت یک درگیری به بازداشتگاه موقت فرستاد و این جوان دانش‌آموز چند روز در زندان ماند.

هاشمی شاهرودی افزود: برخی از زندانیان در مدت بازداشت آموزش‌های لازم را به این جوان ارائه دادند به گونه‌ای که وی یک هفته پس از آزادی، دوباره دستگیر و روانه بازداشتگاه شد ولی این بار اتهام او حمل و جا به جایی مواد مخدر بود.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: اگر سیاست پیشگیری بر برخورد مقدم باشد، این گونه اقدامات خلاف اصل پیشگیری است و باید از آن اجتناب کرد.

هاشمی شاهرودی گفت: کسانی که حتی پایشان به مراکز انتظامی و زندان باز نشده باشد، حتی‌المقدور نباید آنها را به این مراکز کشاند زیرا منجر به آسیب بزرگتر اجتماعی می‌شود.

وی افزود: باید از رویه‌های مطالعه شده در برخورد با آسیب‌های اجتماعی استفاده کنیم و همه جنبه‌ها را در این مسیر در نظر بگیریم و چنانچه به اصلاح قوانین و مقررات نیاز باشد، آنها را اصلاح کنیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: البته قوانین و مقررات قابل اصلاح در این زمینه وجود دارد و ساختارها نیز باید اصلاح شود تا نگرش‌های مشترک ایجاد شود.

کد خبر 20291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز