گروه اجتماعی: همایش بررسی راهکارهای کاهش استفاده از مجازات حبس در کانون امام خمینی (ره) با حضور مسئولان قضائی کشور و استان در اراک برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان زندان‌ها، غلامعلی محمدی، معاون قضائی سازمان زندان‌ها در این همایش گفت: تعیین مجازات برای عناوین مجرمانه سیاست کیفری ما را تشکیل می‌دهد و سیاست فعلی بر اساس حبس محوری است.

وی با بیان این‌که زندان یک ابزار مناسب نیست و آخرین راهکار است، گفت: جرم زدایی، قضا زدایی و حبس زدایی سه محور قوه قضائیه است که در قضازدایی ایجاد شورای حل اختلاف با استفاده از دستگاه‌های شبه قضائی در کم کردن بار پرونده‌های قضائی اقدام موثر قوه قضائیه بوده است.

محمدی تصریح کرد: برای خروج از حبس محوری سه راهکار ارائه شده از جمله دستگاه قانون‌گذاری که قوه قضائیه لایحه مجازات‌های جایگزین را تهیه و به مجلس ارائه شده که در صورت تصویب این لایحه تحولی اساسی در مجازات‌ها صورت می‌گیرد.

وی به راهکارهای دیگر جهت خروج از حبس محوری اشاره و افزود: باید فرهنگ سازی در جامعه گسترش یابد تا زندان به عنوان آخرین راهکار باشد.

معاون قضائی سازمان زندان‌ها خاطرنشان کرد: ٥٧ درصد از ورودی‌های زندان در استان مرکزی کمتر از ١٠ روز در زندان اقامت داشته‌اند و باید از ورود اینگونه متهمان به زندان‌ها جلوگیری شود.

در پایان این همایش به وجود آوردن محیطی ناامن برای مجرمان، ایجاد زمینه‌های اشتغال، اصلاح سیستم کیفری حبس محوری، طبقه بندی علمی‌ زندانیان، استفاده به جا و صحیح در اعطای مرخصی به زندانیان مالی، تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مهم فعال شدن شوراهای حل اختلاف – ستاد دیه- انجمن حمایت از زندانیان به عنوان جمع‌بندی مورد تأکید قرار گرفت.

کد خبر 19581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز