بنیامین صدر: سال گذشته در جشن‌های گلریزان، نیکوکاران 65 میلیارد ریال برای آزادی زندانیان غیرعمد مالی اهدا کرده‌اند. این در حالی است که۱۲ هزار زندانی دیگر با پرداخت 4هزار میلیارد ریال دیه آزاد می‌شوند.

اسدالله جولایی، رئیس ستاد دیه کشور با بیان اختصاص مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از سوی دولت و مجلس برای کمک به آزادی زندانیان بیمه، گفت: میزان وام قرض الحسنه تا سقف دیه کامل ماه حرام با بازپرداخت ۱۸۰ تا ۱۹۵ قسط است.

وی افزود: با این اقدام امید و اریم  در پایان امسال اعلام کنیم که در زندان‌های جمهوری اسلامی پس از گذشت ۳۰ سال، زندانی جرایم غیرعمد نداریم.

جولایی با اشاره به پایین بودن نرخ بیمه در ایران نسبت به سایر کشورها،  تصریح کرد: به‌دلیل بی‌توجهی، هرساله چندین نفر جان خود را در اثر حوادث از دست می‌دهند و عده دیگری نیز به‌دلیل نداشتن بیمه راهی زندان‌ها می‌شوند.

اما در حالی‌که خانواده‌های زندانیان نیازمند حمایت‌های خاص هستند، چه حمایت‌هایی از این خانواده‌ها انجام می‌شود و اصولا چه آسیب‌هایی در کمین این خانواده‌هاست؟  علاوه براین،  با اینکه  به‌نظر می‌رسد آسیب‌های زیادی   از زندان رفتن  افراد به خانواده‌های آنان تحمیل می‌شود ، چرا مجازات‌های جایگزین زندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؟

براساس آمار 12 هزار زندانی غیرعمد مالی در کشور وجود دارد که75 درصد این افراد متاهل هستند و خانواده‌های  آنها  با به زندان افتادن سرپرست خود، نیازمند ارائه خدمات حمایتی برای جلوگیری از فروپاشی هستند.

در همین رابطه محمدعلی ساری، معاون ستاد دیه کشور،  گفت: با تلاش‌هایی که انجام شده، مبلغ وام پرداختی به زندانیان از ٥ میلیون تومان به ١٠ میلیون تومان افزایش یافته است؛

ضمن اینکه ستاد دیه به اقلیت‌های دینی ساکن کشور که به‌دلیل جرائم غیرعمد گرفتار زندان شده‌اند کمک مالی می‌کند.

به گفته او، بیش از نیمی از این زندانیان دیه‌ای و بقیه به دلایلی همچون چک، نفقه و مهریه زندانی اندکه چشم امیدشان به خیرین و نیکوکاران است و چه ماهی بهتر از ماه رمضان برای گذشت و بخشش.در همین حال برای دومین بار در کشور، در ماه مبارک رمضان امسال، جشن گلریزان در ۳۰ استان و ۱۷۰شهرستان برگزار می‌شود.

کد خبر 62015

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز