همشهری آنلاین: دادگاهی در استکهلم همسر یکی از اعضای آکادمی نوبل سوئد را به اتهام دست داشتن در آزار جنسی و سوءرفتار مالی به دو سال زندان محکوم کرد.

 ژان-کلود آرنو

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از رويترز، ژان-كلود آرنو كه رسوايي جنسي و مالي او باعث شد مراسم اهداي جايزه نوبل امسال در رشته ادبيات لغو شود، بايد دو سال آينده را پشت ميله‌هاي زندان بگذراند. آقاي آرنو، عكاس نامدار فرانسوي و همسر كاتارينا فراستنسن، عضو موثر و بلندپايه آكادمي سوئد چنان نفوذي در مجامع فرهنگي سوئد داشت كه از او به عنوان نوزدهمين عضو آكادمي نوبل نام برده مي‌شد.

دادگاه استكهلم آرنو را در پرونده تجاوز گناهكار شناخت و او را به دو سال حبس محكوم كرد. هر چند بيشترين حكم براي پرونده‌هاي تجاوز در سوئد شش سال است اما وكلاي عكاس فرانسوي پيش‌تر اعلام كرده بودند به حكم دادگاه اعتراض مي‌كنند. آرنو 72 ساله متهم است در پاييز 2011 به يك زن در آپارتمان خود تجاوز و اين كار را حدود دو ماه بعد بار ديگر تكرار كرده است. حكم زندان درست اندكي پيش از اعلام نام برنده امسال جايزه نوبل پزشكي اعلام شد.

پرونده آرنو كمتر از يك سال پيش به سطح رسانه‌ها و افكار عمومي سوئد، فرانسه و ديگر نقاط دنيا راه يافت؛ زماني كه يك روزنامه سوئدي ماجراي اتهام‌هاي تجاوز و تعرض جنسي 18 زن عليه عكاس فرانسوي را در يك دوره 20 ساله در سوئد و فرانسه منتشر كرد. از اين ميان، هشت زن به دادگاه شكايت كردند كه پرونده آنها به دليل كمبود مدارك يا مطرح نشدن در بازه زماني قانوني خيلي زود بسته شد.

آرنو در پرونده‌اي به زندان محكوم شده است كه قرباني آن چند روز پس از انتشار گزارش روزنامه سوئدي وارد ميدان شد. اين زن كه استاد دانشگاه و نويسنده است، ابتدا به دلايل شخصي ترجيح داده بود از عكاس فرانسوي شكايت نكند. پس از باز شدن پرونده آرنو، هفت نفر از 18 عضو آكادمي سوئد كناره‌گيري كردند كه خانم فراستنسن، شاعر و نمايشنامه‌نويس سوئدي و سارا دنيوس، دبير دائمي آكادمي از آن جمله بودند.

گفته مي‌شود آرنو علاوه بر سوءرفتار اخلاقي، در افشاي نام هفت برنده نوبل ادبيات دست داشته و به احتمال فراوان با بنگاه‌هاي شرط‌بندي همكاري كرده است. از جمله چهره‌هايي كه نام آنها پيش از بردن نوبل سر زبان‌ها افتاده بود مي‌توان به باب ديلن در 2016 و هارولد پينتر در 2005 اشاره كرد.

کد خبر 418057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha