همشهری آنلاین: آکادمی نوبل تصمیم گرفت به دلیل حواشی مربوط به رسوایی اخلاقی، برای اولین‌بار در ۷۵ سال اخیر جایزه نوبل ادبیات را برگزار نکند.

نوبل

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، هیئت داوران مخفی جایزه نوبل که مسئولیت انتخاب برنده مهمترین جایزه ادبیات سال جهان را بر عهده دارد در سال ۲۰۱۸ هیچ برنده‌ای در رشته ادبیات انتخاب نخواهد کرد و به جای آن در سال آینده میلادی دو برنده نوبل ادبیات معرفی خواهد شد.

این تصمیم پس از ماجرای رسوایی اخلاقی «ژان کلود آرنالت» همسر «کاترین فروستنسون»، عضو آکادمی نوبل گرفته شد که در ماه نوامبر سال گذشته با شکایت ۱۸ زن به اتهام سوء استفاده جنسی روبه‌رو شد.

پس از انتشار این اخبار، «کاترین فروستنسون» نیز از آکادمی نوبل کنار گذاشته شد و «سارا دنیوس» رئیس آکادمی نوبل در واکنش به این اتفاق‌ها از کار خود استعفا کرد.

همچنین چند نفر از اعضای آکادمی نوبل در اعترض به اخراج «کاترین فروستنسون» صندلی خود را خالی گذاشتند تا تعداد اعضای کمیته نوبل ادبیات از ۱۸ نفر به ۱۱ نفر کاهش یابد.

«کارل هنریک هلدین» رئیس هیئت‌مدیره اکادمی نوبل در این‌باره توضیح داد: بحران در آکادمی تاثیرات منفی روی جایزه نوبل گذاشته است. این تصمیم نشان از وخامت اوضاع دارد اما از اعتبار طولانی‌مدت جایزه نوبل حفاظت می‌کند. هیچ‌یک از این اتفاقات، اعطای جایزه در سایر رشته‌های جایزه نوبل ۲۰۱۸ را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. بنیاد نوبل انتظار دارد این آکادمی تمام تلاش خود را برای احیا و ترمیم اعتبار نوبل به کار گیرد و امیدواریم در آینده اعضا نگاهی بازتر به جهان بیرون داشته باشند.
جایزه نوبل ادبیات از زمان آغاز به کار از سال ۱۹۰۱، تنها شش بار اعطا نشده بود که هیچ‌یک تحت تاثیر رسوایی اخلاقی نبوده است؛ در سال‌های ۱۹۱۴، ۱۹۱۸، ۱۹۳۵، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱، ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳.

این جایزه مهم در طول جنگ جهانی دوم و سوم نیز به هیچ کسی اعطا نشد و در سال ۱۹۳۵ به دلیلی که هنوز نامعلوم است برنده‌ای نداشت.

اعتبار جایزه نوبل ادبیات که چهره‌های نامداری برندگان آن بوده‌اند در سال ۲۰۱۶ نیز به چالش کشیده شد؛ زمانی که «باب دیلن» موسیقیدان آمریکایی به عنوان برنده نهایی انتخاب شد و با این انتخاب جایزه مورد انتقاد قرار گرفت.

کد خبر 404445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha