همشهری آنلاین: آکادمی سوئد که وظیفه انتخاب برنده جایزه نوبل ادبی را عهده‌دار است شدیدترین بحران طول تاریخچه‌اش را از سر می‌گذراند. رئیس این آکادمی در پی رسوایی آزار جنسی مرتبط با این نهاد مورد انتقاد قرار گرفت و از مقامش استعفا کرد.

بحران و استعفا در کمیته جایزه نوبل به دلیل رسوایی آزار جنسی

به گزارش دويچه وله، سارا دنیوس، رئیس آکادمی معتبر سوئد، به دلیل چند مورد آزار جنسی که در رابطه با این نهاد در رسانه‌ها مطرح شده بود از مقامش کناره گرفت. دنیوس پس از دیداری سه ساعته با اعضای آکادمی در استکهلم استعفای خود را اعلام کرد.

خانم دنیوس گفت که اعتماد آکادمی را از دست داده و به خواست آکادمی از پست خود کنار می‌رود.

  • آزار ۱۸ زن در رابطه با آکادمی

در رسوایی یاد شده موضوع بر سر "ژان کلود آرنو"، شخصیتی فرهنگی در سوئد است که در رابطه نزدیک با آکادمی سوئد قرار دارد. روزنامه "داگنز نایتر" چند ماه پیش گزارش داده بود که آرنو طی سالیان اخیر ۱۸ زن را که عضو آکادمی یا همسر و دختر اعضای آکادمی سوئد بوده‌اند مورد آزار یا سوء استفاده جنسی قرار داده است.

افزون بر این آرنو هفت مرتبه نام برندگان آتی جایزه نوبل ادبیات را که باید مخفی می‌ماندند لو داده و نیز برای گرداندن کلوب فرهنگی‌‌ای که صاحبش بوده، از پول‌های آکادمی بهره‌برداری کرده است.

در پی انتشار این اخبار آکادمی رابطه خود را با آرنو قطع کرد.

  • شدیدترین بحران از زمان تأسیس آکادمی در سال ۱۷۸۶

ژان کلود آرنو همسر "کاتارینا فروستنسون"، شاعر سوئدی است که او هم از اعضای آکادمی سوئد است. فروستنسون نیز در این میان به عضویتش در آکادمی پایان داده است. پیش از این تلاش دیگر اعضای آکادمی برای خاتمه دادن به عضویت فروستنسون با شکست روبرو شده بود.

در پی آن سه عضو برجسته آکادمی اعلام کردند که دیگر نمی‌خواهند عضو این نهاد فرهنگی باشند. پتر انگلوند، کلاس اوسترگرن و کیل اسپمارک پس از دیداری در آکادمی در استکهلم اعلام کناره‌گیری کردند.

بدین ترتیب از ۱۸ عضو آکادمی تنها ۱۱ نفر هنوز به فعالیتشان ادامه می‌دهند. بنا بر اساسنامه آکادمی این تعداد برای گزینش اعضای جدید کافی نیست.

با کناره‌گیری چند عضو، آکادمی سوئد به نقطه‌ای رسیده که نشانگر شدیدترین بحرانی است که این نهاد از آغاز تأسیس‌اش در سال ۱۷۸۶ تجربه کرده است.

کد خبر 402662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha