همشهری آنلاین: روزنامه نیویورک تایمز نوشت: هیات جوایز ادبیات آکادمی نوبل رسوایی جنسی در بدنه این آکادمی را تایید اما اعلام کرد اعضای آکادمی از این عمل غیر قانونی آگاهی نداشته اند و رفتار آنها نمی تواند جرم محسوب شود.

 آکادمی نوبل رسوایی جنسی در این نهاد را تایید کرد

به گزارش ايرنا، تارنمای روزنامه آمریکایی روز جمعه در گزارشی در این باره افزود: هیات جوایز نوبل ادبیات روز جمعه اتهام های جنسی ژان کلود آرنو (Jean-Claude Arnault) یک شخصیت بزرگ فرهنگی را، که رابطه ای نزدیک با آکادمی نوبل داشت، تایید کرد.

آرنو یک عکاس است که با کاترینا فروستنسون یکی از اعضای آکادمی ازدواج کرده است. آنها صاحب یک باشگاه فرهنگی در سوئد هستند که رابطه ای نزدیک با دیگر اعضای آکادمی نزدیک دارد. او متهم شده که به وسیله نزدیکی خود به آکادمی به زنان هنرمند در ملک های متعلق به آکادمی در استکهلم و پاریس سوء استفاده جنسی کرده است.

وکیل این شخص گفته موکلش تمام اتهامات را رد کرده است.

روزنامه سوئدی «داگنز نیهتر» (Dagens Nyheter) نوامبر (آبان) گذشته همزمان با جنبش اعتراضی برای آزار جنسی زنان موسوم به 'من نیز' گزارش داد که 18 زن آرنول را به سوء رفتار جنسی متهم کرده اند.

بنیاد نوبل و حتی کارل گوستاو شانزدهم پادشاه سوئد اعلام کرده اند که این رسوایی پیشینه جوایز نوبل را لکه دار می کند.

پس از اینکه اتهامات ادعایی علیه آرنو علنی شد، آکادمی روابط کاری با وی را پایان داد. آکادمی هنوز گزارش تحقیقات خود را به صورت علنی اعلام نکرده است، اما پاره ای از یافته های خود را روز جمعه اعلام کرد.

تحقیقات نشان می دهد که یک زن در سال 1996 به آکادمی نامه ای نوشته و از رفتار آرنولت شکایت کرده است اما این موضوع پیگیری نشد. نویسنده این نامه اعلام کرد که آرنولت در اوایل دهه 1990 در آپارتمان خودش به این زن تجاوز کرده است اما در نامه سال 1996، وی این موضوع را با عنوان تجاوز مطرح نکرده بود.

بنا براین تحقیقات آکادمی نوبل قوانین خود را با حمایت مالی از یکی از اعضای آکادمی نقض کرده است. آکادمی نوبل اعلام کرد که چندین بار آرنو نام برندگان نوبل را زودتر از علنی شدن نام آنها، فاش کرده است.

این ماه سه تن از اعضای آکادمی بخاطر عدم پذیرش هیات برای اخراج فروستنسون، استعفا کردند. در عوض آکادمی هفته گذشته سارا دنیوس دبیر دائمی خود را بخاطر تلاش برای شفاف سازی کار هیات مدیره اخراج کرد. فروستنسون هم توافق کرده تا از آکادمی خارج شود.

صدها نفر روز پنجشنبه در حمایت از دنیوس خارج از ساختمانی که جلسات هفتگی آکادمی برگزار می شود، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

هیات آکادمی نوبل دارای 18 کرسی است اما بعد از استعفاهای اخیر فقط 11 عضو فعال باقی مانده اند. آکادمی به حدنصاب 12 نفر نیاز دارد تا انتخاب اعضای جدید را انجام دهد.

پادشاه سوئد اعلام کرده است که قوانین آکادمی سوئدی را اصلاح خواهد کرد تا جدایی داوطلبانه اعضا از آکادمی امکان پذیر باشد.

کد خبر 403268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha