همشهری آنلاین: سه عضو دائم کمیته داوران جایزه نوبل در رشته ادبیات در اقدامی اعتراضی از سمت خود کناره‌گیری کردند. آنها معتقدند رفتار آکادمی سوئد در قبال متهم شدن یکی از نزدیکان کمیته به آزار جنسی متناسب با ماموریت آکادمی و آرمان‌های آلفرد نوبل نبوده است.

آکادمی سوئد

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، پيتر اينگلوند كه از 2009 تا 2015 دبير دائم آكادمي سوئد بود همراه با كلاس اوسترگرن و كيل اسپمارك (نويسندگان سوئدي) روز جمعه ششم آوريل جداگانه از كميته 18 نفري انتخاب‌كننده برنده جايزه نوبل ادبي كناره گرفتند. اين نخستين‌بار است كه عضو يا اعضاي آكادمي سوئد به دلايل فني صندلي دائمي خود را ترك مي‌كنند. پيش‌تر سه عضو آكادمي در 1989 استعفا كرده بودند كه درخواست آنها پذيرفته نشده بود.

اوسترگرن 63 ساله كه رمان‌نويس، فيلمنامه‌نويس و مترجم است، از دسامبر 2014 روي صندلي شماره 11 كميته ادبي نوبل جايگزين اولف ليند شد. او درباره دلايل كناره‌گيري خود به روزنامه اسونسكا داگبلات گفت: «آكادمي سوئد براي حل مسائل امروزي خود به آرمان‌هاي بنيانگذار خود خيانت كرده و من نمي‌خواهم بخشي از اين فعاليت باشم. من ميز خود را ترك مي‌كنم تا بخشي از اين بازي نباشم.»

اسپمارك هم كه از 1981 روي صندلي شماره 16 نشسته، در اعتراض به دخالت روابط دوستانه در حل مسائل آكادمي كناره‌گيري كرده و اينگلوند در نامه‌اي به روزنامه آفتونبلات چنين آورده است: «تصميم‌هايي در آكادمي سوئد گرفته شده كه من باور نمي‌كنم و نمي‌توانم از آنها دفاع كنم. بنابراين تصميم گرفته‌ام از اين تاريخ به بعد هيچ مشاركتي در فعاليت‌هاي آكادمي نداشته باشم.»

اشاره هر سه چهره نامدار آكادمي سوئد به نوع رفتار مديران اهداكننده يكي از معتبرترين جوايز ادبي دنيا با مدير هنري باشگاهي ادبي در استكهلم است كه به آزار جنسي 18 زن متهم شده است. اين اتهام‌ها نوامبر سال گذشته در يكي از روزنامه‌هاي سوئد عليه فرد مورد نظر و همكار شاخه ادبي جايزه نوبل مطرح شد و آكادمي سوئد بلادرنگ تمام روابط خود را با متهم قطع كرد.

سه عضو مستعفي خواسته بودند همكاران فرد متهم در آكادمي نوبل هم معرفي و از كار بركنار شوند كه درخواست آنها با مخالفت جدي اعضا مواجه شد و به همين دليل هر سه در اعتراض به روند موجود كناره‌گيري كردند. سارا دانيوس، دبير دائم آكادمي سوئد اعلام كرد هيات داوران در تدارك تغيير آيين‌نامه عضويت در كميته‌هاي آكادمي است تا از اين پس اعضا بتوانند زودتر از موعد از سمت خود كناره‌گيري كنند.

کد خبر 402385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha