همشهری آنلاین: نیل گیمن بریتانیایی و هاروکی موراکامی ژاپنی دو چهره بزرگ ادبیات جهان هستند که برای بردن نوبل جایگزین با هم رقابت می‌کنند.

هاروکی موراکامی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، پس از رسوايي جنسي فرهنگستان سوئد و لغو شدن مراسم اهداي جايزه نوبل ادبيات در سال 2018 (و احتمالا 2019)، يك آكادمي يا فرهنگستان جديد در سوئد راه‌اندازي شد تا جايزه‌اي جايگزين به برترين چهره ادبي دنيا اهدا كند. حالا اين فرهنگستان فهرست نهايي نامزدهاي خود را رونمايي كرده كه شامل چهار چهره نامدار از گوشه و كنار جهان مي‌شود.

فرهنگستان جديد كه با همكاري و مشاركت بيش از 100 چهره فرهنگي سوئد تشكيل شده، از كتابداران و كتابخانه‌هاي سوئدي خواست كتاب‌ها و نويسندگان برگزيده خود را معرفي كنند. پس از پايان مهلت مقرر، 47 نام به راي عموم مردم گذاشته شد و يك هيات داوري متخصص به رياست آن پالسن، ويراستار و ناشر مستقل كار معرفي چهار نامزد نهايي را بر عهده گرفتند. برنده جايزه نوبل جايگزين ماه اكتبر معرفي مي‌شود.

اين فهرست شامل دو نويسنده مرد و دو نويسنده زن است؛ گيمن بريتانيايي كه برخي او را فوق‌ستاره واقعي دنياي ادبيات فانتزي مي‌دانند، موراكامي ژاپني كه در سال‌هاي اخير همواره جدي‌ترين رقيب بردن نوبل ادبيات بوده و از تحسين‌شده‌ترين نويسندگان و مترجمان دنياست، ماريز كُنده كه از برترين چهره‌هاي ادبيات كاراييب است با پرداختن به مضاميني چون تاثير استعمار بر زندگي مردم و سرانجام كيم توي ويتنامي كه در كانادا بزرگ شده و صداي رساي ادبيات مردم كشورش است.

جايزه‌اي كه فرهنگستان جديد مي‌دهد يك تفاوت محتوايي با جايزه نوبل فرهنگستان سوئد دارد و آن اينكه جايزه جديد به روايت‌كننده داستان زندگي مردم جهان اهدا مي‌شود اما نوبل به نويسنده‌اي مي‌رسد كه شاخص‌ترين اثر ادبي را در يك جهت تعيين‌شده و مشخص خلق كرده باشد.

پس از رسوايي جنسي برخي اعضاي آكادمي سوئد، قرار شد جايزه نوبل ادبيات سال 2018 برگزيده نداشته باشد و در عوض سال آينده دو جايزه نوبل در بخش ادبيات اهدا شود.

کد خبر 414983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha