همشهری آنلاین: نویسنده نامدار ژاپنی از برگزارکنندگان جایزه جایگزین نوبل خواست نام او را از فهرست چهار نامزد نهایی خارج کنند.

هاروکی موراکامی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از رويترز، هاروكي موراكامي 69 ساله كه در سال‌هاي اخير همواره جزو گزينه‌هاي اصلي كسب جايزه نوبل ادبيات بوده، امسال اين فرصت را داشت تا با توجه به اهدا نشدن نوبل يك جايزه تازه به جاي آن بگيرد اما اعلام كرد ترجيح مي‌دهد دور از توجه و غوغاي رسانه‌ها روي نويسندگي تمركز كند.

پس از آنكه فرهنگستان سوئد و كميته ادبيات آن درگير رسوايي جنسي و اخلاقي شد، مديران ارشد آن تصميم گرفتند دست‌كم براي يك سال در بخش ادبيات جايزه نوبل اهدا نكنند. اندكي بعد بيش از 100 نفر از چهره‌هاي فرهنگي سوئد گرد هم آمدند و فرهنگستان جديد را راه‌اندازي كردند كه هدف آن اهداي يك جايزه جايگزين به جاي نوبل ادبيات به مطرح‌ترين چهره ادبي دنياست.

نیل گیمن بریتانیایی، هاروکی ژاپنی، ماريز كُنده از گوادالوپ در حوزه درياي كاراييب و كيم توي از ويتنام چهار نامزد نهايي فرهنگستان جديد هستند كه در اين ميان موراكامي از رقابت براي بردن نوبل جايگزين كنار كشيد. به گفته مديران فرهنگستان جديد، سه نامزد ديگر از حضور در اين فهرست رضايت كامل دارند و فرد برنده ماه آينده ميلادي معرفي مي‌شود.

فرهنگستان جديد مدتي پيش از كتابداران و كتابخانه‌هاي سوئد خواست كتاب‌ها و نويسندگان برگزيده خود را معرفي كنند. پس از پايان مهلت مقرر، 47 نام به راي گذاشته شد و يك هيات داوري كارشناسي به رياست آن پالسن، ويراستار و ناشر مستقل كار معرفي چهار نامزد نهايي را بر عهده گرفتند.

کد خبر 416607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha