همشهری‌آنلاین: شهردار تهران با اشاره به عزم خود برای مقابله با فساد گفت: در سازمان‌های شهرداری بازرسان پنهان دارم و بنا دارم با شدت با فسادهای احتمالی مقابله کنم. افرادی که احتمالاً مرتکب فساد می‌شوند بدانند که به زودی سراغشان خواهیم آمد و نقطه امنی برای اقدام‌هایشان در شهرداری وجود ندارد.

سید محمدعلی افشانی، شهردار تهران با بیان این مطلب بر بازرسی و مقابله با فساد در شهرداری تاکید کرد و ادامه داد: این سازمان با مردم سر و کار دارد و مطمئنم اگر صادقانه با فساد مقابله کنیم مردم هم از ما حمایت خواهند کرد.

به گزارش شهرنوشت،محمدعلي افشاني گفت: در دیداری که با 700 فرزند شهید شاغل در شهرداری داشتم به آن ها گفتم که پدران شما برای این نظام و این سرزمین جان خود را دادند و شما هم باید الگوی سلامت رفتار و تعهد در سازمان خود باشید و نسبت به فساد احتمالی در محیط خود حساس باشید. علاوه بر آن‌ها سایر کارمندان هم همین طور باید رفتار کنند. نباید اجازه دهیم افراد معدودی با فساد خود، سازمان شهرداری را بدنام جلوه دهند. بازرسی ما با فسادها به شدیدترین وجه برخورد می کند. همین جا اعلام می‌کنم تاکنون تعدادی از افراد متخلف در شهرداری را خودمان به قوه قضائیه معرفی کرده‌ایم و این افراد در بازداشت هستند.

 شهردار تهران در سومین همایش فصلی مدیران شهرداری تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان به خصوص شهدای آتش‌نشان حادثه بمباران پالایشگاه آبادان و حادثه پلاسکو گفت: هفتم مهر مصادف با سالروز مجاهدت و ایثار آتش‌نشانانی است که برای اطفای حریق ناشی از بمباران پالایشگاه آبادان به شهادت رسیدند و یاد و خاطره همه آنان را گرامی می‌داریم.

او در ادامه خطاب به شهرداران مناطق عنوان کرد: فصل پاییز فرارسیده است و بارها بر این نکته تاکید کرده‌ام که فریب خشکسالی را نخورید، شهر باید آمادگی مواجهه با بحران‌هایی نظیر سیل و طوفان را داشته باشد. ممکن است در روزهای آینده با بارندگی های شدیدی مواجه شویم که نظیرش را ندیده ایم. به همین دلیل از هم اکنون باید اقدامات مربوط به لایروبی مسیل ها و مسیرهای آب و زیر پل ها انجام شود. در کنار آن، رودهایی که به تهران ختم می‌شوند باید بررسی شوند تا مشخص شود به کدام سمت آب را هدایت می کنند.

شهردار تهران با تاکید بر این‌که باید هر لحظه آمادگی مقابله با هر حادثه‌ای را داشته باشیم، گفت: موضوع زلزله در تهران را باید جدی گرفت چراکه بافت های فرسوده ممکن است با هر تکانی آسیب ببیند.

او با اشاره به برخی انتقادها از عملکرد شهرداری هم‌زمان با برف سال گذشته، خواستار آمادگی بیشتر قسمت های مربوطه در شهرداری شد.

افشانی به دیدار صبحگاهی خود با آتش‌نشانان اشاره کرد و ادامه داد: از آمادگی و ورزیدگی آتش‌نشانان بسیار خوشحال هستم. صبح که با آن ها دیدار داشتم به عمد با همه آن‌ها دست دادم و مشخص شد بسیار پر انرژی و آماده بودند. به عقیده من، سایر بخش‌های مرتبط با بحران هم باید همین طور پرانرژی و آماده باشند.

او در بخش دیگری از سخنانش بر ایجاد درآمدهای پایدار در شهر تهران تاکید کرد و گفت: لایحه درآمدهای پایدار شهری که در دولت تصویب شده است اتفاق بسیار خوبی است چراکه سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده از 33 درصد به 50 درصد رسید. حتی به درخواست ما دولت یک فوریت برای این لایحه در نظر گرفت تا هر چه سریع تر تصویب شود. این یک قدم اساسی بود که برداشته شد.

شهردار تهران به برنامه سوم توسعه شهر تهران اشاره و عنوان کرد: این برنامه به شورای شهر رفته است تا تصویب شود؛ تفاوت این لایحه با برنامه دوم توسعه در این است که تمام مواد آن طوری طراحی شده است که قابلیت اجرا دارد. در واقع، این برنامه از آن برنامه‌هایی نیست که صرفاً برای نگه داری در کتابخانه مناسب باشد. شخصاً تعداد مواد برنامه را از 200 ماده به 91 ماده رساندم و برنامه‌ای ارائه داده‌ایم که می‌توان در انتها عملی شدن تک تک مواد آن را مورد ارزیابی قرار داد.

افشانی ویژگی‌های برنامه سوم توسعه را «زیست‌پذیر کردن شهر، کاهش شکاف طبقاتی در شهر، مشارکت‌پذیری، پاسخگو کردن مدیران، توسعه، عدالت ، کاهش نابرابری و بهبود وضعیت زندگی در شهر» عنوان کرد و گفت: در این برنامه به دنبال اصلاح ساختار شهری، هوشمندسازی اداره شهر و مقابله با فساد هستیم. در زمینه هوشمندسازی باید بگویم که ما به دنبال هوشمندسازی خیلی از اقدامات شهر هستیم که مهم ترین آن هوشمندسازی صدور مجوز ساخت و ساز در تهران است که تا پایان سال آغاز و تا شهریور و هفته دولت سال آینده تکمیل خواهد شد. اقدامات دیگر نظیر آبیاری فضای سبز، روشنایی شهر و یافتن جای پارک در شهر هم قابلیت هوشمندسازی دارد که به دنبال اجرای آن ها هستیم.

او همچنین بر مقابله با فساد در شهرداری تاکید کرد و گفت: بارها گفته‌ام که وقتی در سازمانی فساد باشد دیگر نباید انتظار توسعه از آن سازمان داشت فساد پایه‌های سازمان را ویران می کند و ما باید با آن مقابله کنیم، البته یکی از راه ها هوشمندسازی اقدامات است. شهرداری تهران نمی خواهد برای خود حق و قدرت چانه‌زنی در اموری مانند صدور مجوز داشته باشد، صدور مجوز باید هوشمند شود و متقاضی بدون حضور در شهرداری با محاسبه دقیق اطلاعات محل ساخت و ساز خود تمام فیش‌ها و عوارض مربوطه را پرداخته و مجوز خود را دریافت کند.

افشانی بر کاهش هزینه‌های تشکیلات شهرداری و صرفه جویی در هزینه‌ها تاکید و تصریح کرد: معتقدم به راحتی می توانیم 30 درصد هزینه های خود را کاهش دهیم و این اتفاق باید بیفتد. یکی از مواردی که بر آن تاکید دارم اقتصادی کردن فعالیت های فرهنگی است. تمامی بخش ها در شهرداری برای فعالیت خود طلب پول می کنند در حالی که من اعلام کرده ام که تا شهریور پول می دهم از مهرماه به راحتی نمی توانید از شهرداری پول دریافت کنید. تهران شهر بزرگی است و می‌توانید با فعالیت‌های فرهنگی منابع لازم را به دست بیاورید، لازمه این کار آن است که برای حوزه کاری خود وقت بگذارید.

او ادامه داد: شهردار منطقه 6، از ابتدای فعالیت خود به دنبال جذب منابع و دریافت مطالبات شهرداری از برخی موسسه‌ها و شرکت‌ها هستند و موفق هم بوده اند. ایشان یک نمونه از شهردارهايی است که در حوزه فعالیت خود تمرکز کرده و فعالانه به دنبال حل مشکلات است. ایشان در برخی هفته‌ها ده میلیارد تومان هم کسب در آمد داشته است.

شهردار تهران بر «تبعیض مثبت» به عنوان یکی از سیاست‌های اصولی شهرداری تهران تاکید کرد و ادامه داد: بر اساس شاخص های رفاهی هر محله‌ای که کم ترین میزان برخورداری و رفاه را دارد منابع بیشتری دریافت خواهد کرد تا کارهای بیشتری کند.

افشانی در ادامه گفت: مدیران شهری باید ایمنی و مدیریت بحران را جدی بگیرند، محلات و مناطق شهری در زمان بحران نیاز به سازماندهی در توزیع امکانات و خدمات به آسیب‌دیدگان دارند. از امروز شروع کنید و در هر محله به شیوه هایی مثل انتخابات افرادی را انتخاب کنید که در مواقع بحرانی نماینده مردم آن محله شوند و خدمات‌دهندگان به وسیله او بسته‌های خدماتی را درست در محله توزیع کنند. تهران شهر بزرگی است و الگوهای مدیریت بحران در شهرهایی مثل «پلدختر» برای تهران جوابگو نیست. در تهران بدون کمک و مشارکت و سازماندهی مردم امکان کنترل بحران وجود نخواهد داشت.

افشانی بر حفظ و احیای آثار ارزشمند تاریخی در تهران تاکید و خاطرنشان کرد: کوه‌های تهران یکی از آثار ارزشمند است که با کمربند فضای سبزی که به زودی برایش ایجاد می‌شود جلوی کوه‌خواری را خواهیم گرفت. این امر مورد تاکید مقام معظم رهبری هم است.

او همچنین بر ایجاد زیست شبانه در تهران و کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و در ادامه به تجهیزات جدیدی که در اختیار آتش نشانان قرار گرفته است اشاره کرد و گفت: تهران را نمی‌توان با شهرهای بزرگ اروپایی مقایسه کرد، در این شهر با موضوعی به اسم بافت فرسوده مواجه‌ایم که کمک‌رسانی به آن در مواقع بحرانی جز با تشکیلاتی مانند آتش‌نشانی امکان‌پذیر نیست، بر این اساس باید تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی را بیشتر کنیم و تجهیزات بیشتری در اختیارشان قرار دهیم.

شهردار تهران بر تحقق رضایت‌مندی شهروندان از اقدام‌هاي شهری تاکید کرد و گفت: یکی از اهداف ما کسب رضایت مردم است، مردم باید ببیند که شهرداری تهران اقداماتش برای رفاه و آسایش بیشتر آنان است. به نظر می‌رسد در همین چند ماه هم این رضایت بیشتر شده است که از این بابت خوشحالم.

او به اصل گزینش مدیران شایسته در شهرداری پرداخت و تصریح کرد: به مدیران خود گفته‌ام هر فردی را که جایگزین می‌کنند رزومه و سوابق او را با مدیر قبلی منتشر کنند تا مردم بتوانند مقایسه کنند. ما مدیرانی را انتخاب می‌کنیم که از نظر تحصیلات و تخصص و سوابق قطعاً از افراد قبلی بهتر باشند.

کد خبر 417873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha