برنامه سوم توسعه شهر تهران که با توجه به ارزیابی‌های کارشناسانه از وضعیت پایتخت از سوی شهردار تهران به شورا ارائه شد، شاخصه‌های متفاوتی برای دستیابی به راهبرد زیست‌پذیری شهر با بهره‌گیری از مشارکت شهروندان دارد.

 این برنامه اجرایی که چشم‌انداز 5سال آینده تهران را ترسیم می‌کند، براساس آنچه دربرگیرنده دیدگاه‌ها و انتظارات شهروندان تهرانی است، تدوین شده‌است.

آنگونه که پیش‌تر معاون برنامه‌ریزی، توسعه و امور شورای شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری به آن اشاره کرده بود، برنامه سوم توسعه شهر تهران با توجه به گزارش‌ها و ارزیابی‌هایی که از وضعیت شهر تهران به‌دست آمده، تهیه شده است. حجت‌الله میرزایی، اما روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و توضیحاتی را درباره جزئیات این برنامه عملیاتی پایتخت ارائه کرد.

او جذب سرمایه‌گذاری داخلی و‌ خارجی و دریافت عوارض و مالیات شهری را جایگزینی برای فاصله گرفتن از درآمدهای ناپایدار و فروش تراکم دانست و سپس در این رابطه به خبرنگار همشهری گفت: «براساس برنامه دوم توسعه باید درآمدهای پایدار۵۰درصد افزایش پیدا کند؛

بنابراین، درصورت تصویب لایحه درآمدهای پایدار در مجلس شورای اسلامی، سهم این درآمدها هم افزایش پیدا می‌کند. حتی اگر اراده‌ای برای کسب درآمدهای ناپایدار باشد، دیگر در تهران ظرفیتی برای فروش تراکم وجود ندارد و شهرداری ناچار است درآمدهای پایدار را افزایش دهد.» به گفته معاون شهرداری تهران، دریافت تدریجی عوارض و مالیات شهری، متقاعدکردن دولت به پرداخت سهم خود به شهرداری و مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، راه‌های جایگزین فروش تراکم و درآمدهای ناپایدار است.

همچنین واگذاری تصدی‌های غیرضروری و آزادسازی نیروی انسانی در کنار تمرکز بر پروژه‌های عمرانی که توجیه اقتصادی دارند از دیگر برنامه‌های شهرداری برای کاهش هزینه‌هاست. او افزایش فرصت‌های حضور زنان در جامعه و در موقعیت‌های مدیریتی را از دیگر رویکردهای این برنامه عملیاتی عنوان کرد و سهم اعتبارات عمرانی را در برنامه سوم توسعه 40درصد و سهم اعتبارات هزینه‌ای را 60درصد بودجه سالانه دانست و ادامه داد: پیش‌بینی مالی ما برای بودجه شهرداری در طول اجرای پنج ساله برنامه بدون درنظر گرفتن مشارکت بخش خصوصی، حدود 140هزار میلیارد تومان است.

کد خبر 418015

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha