مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

طرح مبارزه با فساد که از روز‌های ابتدای کار شهردار تهران شروع شده بود، اکنون در مرحله‌ جدیدی قرار گرفته است.

افشانی

سید‌محمدعلی افشانی‌ در همایش فصلی مدیران شهرداری از برخورد عملی و زندانی‌شدن برخی از نیرو‌ها خبر داد. براساس آنچه شهردار در این مراسم گفته، تاکنون تعدادی از متخلفان در شهرداری، به قوه قضاییه معرفی شده‌اند و این افراد بازداشت هستند.

به گزارش همشهری، شهردار تهران بر عزم خود برای مقابله با فساد تأکید کرد و گفت: در سازمان‌های شهرداری بازرسان پنهان دارم و بنا دارم با شدت با فسادهای احتمالی مقابله کنم. افرادی که احتمالا مرتکب فساد می‌شوند، بدانند که به‌زودی سراغشان خواهیم آمد و نقطه امنی برای اقداماتشان در شهرداری وجود ندارد.

در عین حال، آخرین نظر‌سنجی مؤسسه همشهری نشان می‌دهد که 37درصد شهروندان تهرانی به موفقیت طرح مبارزه با فساد خوش‌بین هستند و 32درصد موفقیت آن را در حد متوسط ارزیابی می‌کنند. در همین نظرسنجی مشخص شد که 29درصد از شهروندان برخورد قضایی و 21درصد اقدام لازم از طرف مدیر هر دستگاه را عامل بازدارنده فساد مالی و دریافت رشوه عنوان کرده‌اند.

مسلما اقدامات لازم باید ابتدا از سوی مدیر و مدیران ارشد هر دستگاه آغاز شود که در غیراین‌صورت شناسایی فساد غیرممکن خواهد بود. شهردار تهران در این‌باره گفت: این سازمان با مردم سر و کار دارد و مطمئنم اگر صادقانه با فساد مقابله کنیم، مردم هم از ما حمایت خواهند کرد. کارمندان نباید اجازه دهند افراد معدودی با فساد خود، سازمان شهرداری را بدنام جلوه دهند. بازرسی شهرداری با فسادها به شدیدترین وجه برخورد می‌کند.

  • عدالت‌محوری در برنامه سوم توسعه شهر

حدود یک هفته پیش شهردار تهران لایحه «برنامه سوم توسعه شهر تهران» را در 11فصل به شورای شهر ارائه کرد. سید‌محمدعلی افشانی درباره این برنامه عنوان کرد: این برنامه به شورای شهر رفته ‌تا تصویب شود؛ تفاوت این لایحه با برنامه دوم توسعه در این است که تمام مواد آن طوری طراحی شده که قابلیت اجرا دارد. در واقع، این برنامه از آن برنامه‌هایی نیست که صرفا برای نگهداری در کتابخانه مناسب باشد. شخصا تعدد مواد برنامه را از 200ماده به 91ماده رساندم تا بتوان در انتها عملی‌شدن تک‌تک مواد آن را مورد ارزیابی قرار داد.

  • افشانی ویژگی‌های برنامه سوم توسعه را

«زیست پذیرکردن شهر، کاهش شکاف طبقاتی در شهر، مشارکت پذیری، پاسخگو‌کردن مدیران، توسعه، عدالت، کاهش نابرابری و بهبود وضعیت زندگی در شهر» عنوان کرد و گفت: «در این برنامه به‌دنبال اصلاح ساختار شهری، هوشمندسازی اداره شهر و مقابله با فساد هستیم. در زمینه هوشمند‌سازی‌ باید بگویم که ما به‌دنبال هوشمندسازی خیلی از اقدامات شهر هستیم که مهم‌ترین آن هوشمندسازی صدور مجوز ساخت‌وساز در تهران است که در پایان امسال آغاز می‌شود و تا شهریور و هفته دولت سال آینده تکمیل خواهد شد.

اقدامات دیگر نظیر آبیاری فضای سبز، روشنایی شهر و یافتن جای پارک در شهر هم قابلیت هوشمندسازی دارد که به‌دنبال اجرای آنها هستیم.»او با اشاره به موضوع هوشمند‌سازی‌ فرایند‌ها گفت: «صدور مجوز باید هوشمند شود و متقاضی بدون حضور در شهرداری با محاسبه دقیق اطلاعات محل ساخت‌وساز خود تمام فیش‌ها و عوارض مربوطه را بپردازد و مجوز خود را دریافت کند.»افشانی ادامه داد:

« تمام بخش‌ها در شهرداری برای فعالیت خود طلب پول می‌کنند درحالی‌که من اعلام کرده‌ام که تا شهریور پول می‌دهم، از مهر به‌راحتی نمی‌توانید از شهرداری پول دریافت کنید. تهران شهر بزرگی است و می‌توانید با فعالیت‌های فرهنگی، منابع لازم را به‌دست بیاورید، لازمه این کار آن است که برای حوزه کاری خود وقت بگذارید.»او بر «تبعیض مثبت» به‌عنوان یکی از سیاست‌های اصولی شهرداری تهران تأکید کرد و ادامه داد: «براساس شاخص‌های رفاهی هر محله‌ای که کمترین میزان برخورداری و رفاه را دارد، منابع بیشتری دریافت خواهد کرد تا کارهای بیشتری کند. »

  • مقابله با سیل

سید‌محمدعلی افشانی خطاب به شهرداران مناطق عنوان کرد: «فصل پاییز فرارسیده ‌و بارها بر این نکته تأکید کرده‌ام که فریب خشکسالی را نخورید، شهر باید آمادگی روبه‌رو‌شدن با بحران‌هایی نظیر سیل و توفان را داشته باشد. ممکن است در روزهای آینده با بارندگی‌های شدیدی مواجه شویم که نظیرش را ندیده‌ایم.

به همین دلیل از هم‌اکنون باید اقدامات مربوط به لایروبی مسیل‌ها و مسیرهای آب و زیر پل‌ها انجام شود. در کنار آن، رودهایی که به تهران ختم می‌شوند، باید بررسی شوند.» او بر حفظ و احیای آثار ارزشمند تاریخی در تهران تأکید کرد و گفت: «با کمربند فضای سبز که به‌زودی برای کوه‌های تهران ایجاد می‌شود، جلوی کوه‌خواری را خواهیم گرفت. این کار مورد تأکید مقام معظم رهبری هم است.»

  • لزوم توجه مدیران به 137و 1888

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در همایش فصلی مدیران شهری که در برج میلاد برگزار شد، به بیان مطالبی درخصوص مبارزه با فساد و تخلف پرداخت. رمضان امینی با بیان اینکه در مقابله با تخلفات با کسی تعارف نخواهیم کرد، گفت: «باید کاری کنیم که سازمان شهرداری چالاک و فعال شود و فساد از آن زدوده شود.

سیاست ما پیشگیری از وقوع جرم است. باید تلاش کنیم اقدامات انحرافی روی ندهد و همکاران خدوم شهرداری متهم به دریافت رشوه نشوند. ما در انتصاب همکاران در سازمان بازرسی معیارهای تخصص، وجدان کاری، پاکدستی و حتی توانایی فیزیکی را درنظر داشتیم و تلاش کردیم همه همکاران را از بدنه شهرداری تهران انتخاب کنیم.»او از برخی اقدامات که باعث از دست رفتن اعتماد مردم به سازمان شهرداری شد، انتقاد کرد و گفت:

ما در برخورد با تخلف با کسی تعارف نداریم و اجازه نمی‌دهیم عده قلیلی خدمات و زحمات همکاران ما در شهرداری را با اقدامات مجرمانه زیر سؤال ببرند. امینی گفت: «ما نگاه مچ‌گیری نداریم اما معتقدیم با کمک مردم که از طریق سامانه‌های 137و 1888 اطلاعات در اختیار ما قرار می‌دهند، می‌توانیم با فسادهای احتمالی مقابله کنیم. از مدیران هم می‌خواهم که به درخواست‌های مردم در این سامانه‌ها توجه کنند.»

جدول

کد خبر 418026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha