معصومه کریمی: نرخ‌گذاری برای اقامت در هتل‌ها و یکسان‌سازی نرخ ارزی و ریالی در حالی از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به هتل‌داران تحمیل شده است که تنها ۲.۵ درصد از آژانس‌های مسافرتی در زمینه تور ورودی کار می‌کنند و از سوی دیگر دست هتل‌داران در ارائه تخفیف به مشتری جز به دارندگان سفرکارت را می‌بندد.

این وضع سبب شده نرخ اقامت در هتل‌های کشور، گردشگر داخلی را از اقامت در هتل‌ به ویژه هتل 4 و 5 ستاره بازدارد.

محمدعلی فرخ‌مهر، رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران با انتقاد از تک‌نرخی کردن هزینه اقامت در هتل‌ها از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همشهری گفت: «حذف نرخ ارزی فقط به ضرر گردشگر داخلی است زیرا باید دو برابر نرخ قبلی هزینه یک شب اقامت را بپردازد.»

وی معتقد است که به جای چنین کاری بهتر آن بود تا آژانس‌هایی که برای گردشگر خارجی در ایران تور برپا می‌کنند تخفیف می‌گرفتند و با آنها به نرخ داخلی اقامت را محاسبه می‌کردیم.

این پیشنهاد در حالی مطرح است که وضعیت تورهای ورودی به ایران اصلا چشم‌انداز خوبی ندارد تا آنجا که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این باره به مرکز خبری امید گفته است: تنها 54 آژانس‌ مسافرتی از 2 هزار و 200 دفتر خدمات مسافرتی در زمینه تور‌های ورودی در کشور فعالند.

محمدشریف ملک‌زاده تصریح کرده است:ما از داشته‌هایمان به خوبی استفاده نکرده‌ایم. در کشور ما بیش از 2هزارو 200 آژانس مسافرتی فعالند که تنها یک درصد از این تعداد در زمینه برگزاری تورهای تخصصی فعالند.

در چنین شرایطی فرخ‌مهر در تحلیل وضعیت موجود تأکید کرد:« در سراسر دنیا چنین اتفاقی نمی‌افتد که دولت نرخ هتل‌ها را تعیین کند و این اقدام معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی، غیرکارشناسی و در تعارض با قوانین و مصوبات شورای اقتصاد است.»

نایب‌رئیس جامعه هتل‌داران کشور همچنین به انگیزه‌های چنین دخالتی اشاره کرد و افزود: «از یک سو نرخ اقامت در هتل‌ها را افزایش‌داده‌اند و از سوی دیگر به ما تأکید کرده‌اند که باید
 10 درصد در نرخ  اقامت هتل‌های یک تا 3 ستاره، 15 درصد در نرخ اقامت در هتل‌های 4 ستاره و 20 درصد در نرخ اقامت در هتل‌های 5 ستاره به دارندگان سفرکارت تخفیف بدهیم.»

گرچه قرار بود تا پایان امسال تمام کارمندان دولت تحت پوشش سفرکارت ملی قرار گیرند اما با گذشت 10 ماه از آغاز سال، فقط 100 هزار سفرکارت صادر شده است.

در حالی که هتل‌داران با نرخ‌جدید کاهش اقامت گردشگری داخلی را تجربه کردند به ارائه تخفیف‌هایی پرداختند تا وضعیت بازار خود را در حالت پیش از نرخ‌گذاری تثبیت کنند ولی این اقدام هتل‌داران اعتراض معاونت گردشگری را در پی داشته است که در مجموع موجب رویارویی بخش خصوصی و دولت شده است.

فرخ‌مهر با انتقاد از تحمیل چنین برنامه‌هایی گفت‌: معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معتقد است که ما به جز به دارندگان سفرکارت که آن هم از طریق شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی عملیاتی می‌شود به مشتریان دیگر تخفیف ندهیم اما چنین کاری موجب آن می‌شود که ما 6 درصد از فروش کلی خود در هتل‌ را به‌عنوان حق عاملیت به شرکت یاده شده بدهیم و این موضوعی است که هیچ هتل‌داری زیر بار آن نمی‌رود زیرا 6 درصد از فروش عملا در حکم مالکیت 2 دانگی از هتل است.»

کد خبر 41500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز