گروه شهری: هنوز سفرکارت ملی برخلاف ادعای معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به دست تمامی کارکنان دولت نرسیده است

 که بخش خصوصی سفرکارت‌های اعتباری خود را از شهریور ماه روانه بازار خواهد کرد. این درحالی است که با مصوبه‌ای که دولت مبنی بر اختصاص بودجه ادارات دولتی برای شارژ سفرکارت صادر کرده بود، انتظار می‌رفت این امکان برای همه کارکنان دولت فراهم شده باشد.

برخلاف خصوصیات سفرکارت ملی که ویژگی تجدید اعتبار را دارد، «کارت سفر» بخش خصوصی یکبار مصرف است و البته همچون مشابه دولتی آن، قشر محدودی را مبنای آغاز کار خود قرار داده است.

استقبال رو به رشد است

درحالی‌که از ابتدای شهریور ماه امسال کارت اعتباری سفر  یکی از بانک‌های خصوصی  قرار است برای خرید بسته‌های سفر به مشتریان این بانک عرضه شود، جمشید حمزه‌زاده، مدیرکل گردشگری داخلی و مدیری که طرح سفرکارت را پیگیری می‌کند، به همشهری گفت: «با مصوبه‌ای که دولت صادر کرد تا ادارات دولتی بودجه‌ای برای شارژ اعتبار سفرکارت ملی اختصاص دهند استقبال دستگاه‌های دولتی بهتر و بیشتر شده است و شرکت مجری سفرکارت اینک در تمام استان‌ها نمایندگی مشخص دارد.»

وی همچنین درمورد امکانات این کارت افزود: «اینک دستگاه‌های کارتخوان سفرکارت ملی به عدد یک هزار رسیده است و تشکیلات و سیستم مستقل دارد.»

به گفته حمزه‌زاده تاکنون به 2 میلیون و 300 هزار کارمند دولت سفرکارت ملی تحویل داده شده، اما پیگیری خبرنگار همشهری نشان از آن دارد که برای نمونه کارکنان شرکت برق منطقه‌ای خوزستان هنوز این کارت را دریافت نکرده‌اند و همه چیز در حد حرف باقی‌مانده است.

حمزه‌زاده همچنین از صدور سفرکارت برای تمام بازنشستگان دولت خبر داد و در پاسخ به این پرسش که هنوز بسیاری از کارکنان بازنشسته از این امکان برخوردار نشده‌اند، ادامه داد: «بازنشستگانی که هنوز سفرکارت خود را دریافت نکرده‌اند به پایگاه اینترنتی سفرکارت مراجعه کرده و از آنجا محل دریافت سفرکارت خود را پیگیری کنند.»

مشتریان جدید سفرکارت خصوصی

درحالی‌که هنوز استفاده از سفرکارت ساماندهی نشده و بهره‌برداری از آن برای دارندگان یا کسانی که نوید دریافت آن‌را داشته‌اند ملموس نیست،  یک بانک خصوصی از ابتدای شهریور ماه بنا دارد برای مشتریان و سهامداران خود کارت اعتباری سفر صادر کند. این کارت اعتباری است و با اعتبار 15 میلیون ریالی امکان تهیه بسته‌های سفر، خرید بلیت وسیله سفر و تور را فراهم می‌کند.

دارنده این کارت سفر می‌تواند ابتدا به سفر رفته و ظرف یک سال پس از استفاده از اعتبار آن هر ماه به‌صورت اقساط اعتبار هزینه شده را به بانک عودت دهد.البته یکبار مصرف بودن این کارت اعتباری، محدودیت در آژانس‌های طرف قرارداد و محدودیت در انتخاب توسط مشتریان ازجمله معایب این طرح به‌شمار می‌آید.

با این حال، روابط عمومی  شرکت مجری این طرح در پاسخ به همشهری درباره معایب طرح گفت: «برای سلامت و توسعه این طرح لازم بود ابتدا در تهران و در مشتریان محدود به اجرا درآید و سپس توسعه یابد که برای توسعه این کار تفاهمنامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز منعقد شده است.»

در حال حاضر مشتریان بانک یادشده به اختیار نمی‌توانند متقاضی این نوع کارت اعتباری سفر باشند بلکه شعب منتخب و مجری این طرح براساس قوانین و روش کار بانک، اعتبارسنجی مشتریان صورت می‌گیرد و برای مشتریانی که اعتبار مورد نظر بانک را داشته باشند کارت سفر صادر می‌شود.

در حال حاضر تنها 10 آژانس منتخب مسافرتی در تهران طرف قرارداد سفرکارت بخش خصوصی هستند ولی امکان استفاده از 30 هزار کارتخوان و عابربانک این بانک برای دارندگان کارت اعتباری یاد شده وجود دارد.

کد خبر 60004

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز