گروه شهری: فشار دولت و سازمان تعزیرات حکومتی بر تک‌نرخی شدن نرخ هتل‌ها ضرر مسافران ایرانی را در پی‌داشته است تا آنجا که هتل‌داران اتاق‌های خود را با 40 تا 50 درصد تخفیف به میهمانان داخلی عرضه می‌کنند.

به گزارش همشهری مخالفت هتل‌داران با این تصمیم دولت از آنجا ناشی شده است که معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بدون کار کارشناسی اقدام به حذف نرخ ارزی کرده که در نهایت به ضرر مسافران ایرانی است چرا که تا پیش از این، نرخ ارزی برای میهمانان خارجی چیزی حدود دو برابر بهایی بود که مسافران ایرانی می‌پرداختند.

محمدعلی فرخ‌مهر، رییس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های تهران ، دراین‌باره به خبرنگار ما گفت: پس از آنکه با فشارهای معاونت گردشگری و احضار هتل‌داران به سازمان تعزیرات حکومتی، نرخ یکسان شد تنها ثمره این کار ضرری بود که متوجه مسافران ایرانی متقاضی هتل‌های 4 و 5 ستاره شد.

در چنین حالتی که به ناگاه نرخ اتاق و سوئیت هتل دو برابر می‌شود و طبیعی است که دیگر مسافر ایرانی نتواند اتاق بگیرد ما نیز از پذیرش آن در عمل خودداری کرده‌ایم و با تخفیف 40 درصدی در سوئیت‌ها و 50درصدی در اتاق‌ها سعی در حفظ بازار و جلب رضایت مشتری ایرانی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در بهترین حالت ضریب اشغال هتل‌ها به وسیله گردشگر خارجی 10 تا 15 درصد است به آسیب‌های ناشی از این طرح اشاره کرد و افزود: «‌چنین تصمیم مطالعه‌ نشده‌ای سبب شدتا مسئولان رزرو هتل در مواجهه با مسافران خارجی که ریال ندارند اقدام به تبدیل ارز آنها به ریال کنند و در عمل از مسئولان فروش هتل صراف ساخته است.

نایب رئیس اتحادیه هتل‌های کشور در توضیح اجرای چنین اقدامی همچنین گفت: « وقتی به طور مرتب هتل‌داران به سازمان تعزیرات حکومتی احضار می‌شدند تا درباره دریافت ارز به ازای نرخ هتل پاسخ دهند ما هم تاکید کردیم که اصراری به دریافت ارز نداریم ولی تاکید ما بر این موضوع است که اگر قرار به رونق بخش گردشگری باشد، می‌توان با فروش  اقامت به آژانس‌های ایرانی که گردشگرخارجی به ایران جذب می‌کنند آن هم با نرخ ریالی این کار را تحقق بخشید.

فرخ‌مهر در توضیح نظر خود تصریح کرد:« گردشگر خارجی به دو صورت وارد کشور می‌شود یا به صورت شخصی و یا میهمان دولت و یا به صورت تور.

اگر می‌خواهند بخش گردشگری را رونق بدهند ما حاضریم به آژانسی که رزرو اتاق هتل‌های ما را برای اقامت گردشگران خارجی پیش خرید کند تخفیفی معادل نرخ فروش به مسافران ایرانی بدهیم ولی گردشگرخارجی که خود پا به ایران می‌گذارد و در هر کشور دیگری بابت اقامت یک شبانه روز در یک هتل 4 یا 5 ستاره 400 تا 600 دلار می‌دهد اینجا نیز به ارز پول بپردازد.

بر اساس مصوبه شورای عالی اقتصاد، نرخ اقامت در هتل‌هایی که بعد از سال 1371 ساخته شده‌اند مشمول قیمت‌گذاری از سوی سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی نیست و این تصمیم پس از مطالعه و انجام کار کارشناسی در حوزه گردشگری اتخاذ شد چرا که مشخص بود مسافر ایرانی نمی‌تواند نرخ اقامت معادل نرخ اقامت یک گردشگری خارجی را بپردازد.

در حال حاضر نرخ ریالی و ارزی اقامت در هتل‌های یک تا سه ستاره تقریبا یکسان است ولی تفاوت فاحشی در نرخ اقامت در هتل‌های 4 و 5 ستاره به چشم می‌خورد. در حال حاضر و بر اساس نرخ تحمیلی معاونت گردشگری به هتل‌داران نرخ اقامت در یک اتاق هتل 4 ستاره 140 هزار تومان است که تا پیش از این 60 هزار تومان بوده است.

همین اتاق در روش دریافت نرخ ارزی 140 دلار بود که اینک در عمل به نفع گردشگر خارجی شده است.

کد خبر 40260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز