سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۰:۵۶
۰ نفر

آزاده بهشتی ریچارد انگلهارت مشاور ارشد بخش فرهنگ یونسکو در ایران خبر از میزبانی ایران برای داوری نشان مرغوبیت صنایع دستی در سال 2008 داد.

مشاور ارشد بخش فرهنگی یونسکو در دیدار با رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بااعلام این خبر گفت:

  هم‌اکنون یونسکو در حال تدوین برنامه شش ساله است و امیدواریم در حوزه صنایع‌دستی ایران همکاری‌های لازم را با این نهاد فرهنگی داشته باشد.

مشایی نیز در این دیدار گفت: پیشنهاد یونسکو برای میزبانی ایران بسیار پیشنهاد خوبی بود که ایران از آن استقبال می‌کند. ضمن آنکه ایران آمادگی دارد تا جایزه ملی صنایع‌دستی را تعریف کرده و هر ساله به هنرمندان برتر اعطا کند.

مشایی افزود: ایران آمادگی دارد تا همکاری‌های گسترده‌ای را در سطح ملی و منطقه‌ای با یونسکو انجام دهد.

وی با بیان اینکه ایران از لحاظ داشتن بناها، محوطه‌های تاریخی و میراث معنوی کشور بسیار غنی است، خاطرنشان کرد: صنایع‌فرهنگی به ویژه صنایع‌دستی موضوع مهمی است که باید به آن بیش از پیش توجه شود. چه ایران به صنایع‌فرهنگی و صنایع‌دستی خود به عنوان یک ضرورت به آینده نگاه می‌کند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با بیان اینکه ایران بسیار علاقه‌مند است در زمینه ملی همه ظرفیت‌های صنایع‌فرهنگی را شکوفا کند، اظهارداشت:

 صنایع فرهنگی به همه تعلق دارد و همه مسوول توسعه، احیا و حفاظت از آنها هستیم. بنابراین لازمه حفظ و احیای صنایع‌فرهنگی آن است که این صنایع را با زندگی عمومی مردم ارتباط دهیم.

مشایی تصریح کرد: در بحث صنایع‌دستی تنها مسائل اقتصادی مطرح نیست. مهم آن است که بتوانیم منابع این هنر را توجیه و انگیزه لازم را برای هنرمندان ایجاد کنیم.

 این در حالی است که بسیاری از مدیران در برنامه‌ریزی‌های خود چندان توجهی به صنایع‌دستی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: باید تلاش شود تا بازار مناسبی برای صنایع‌فرهنگی و دستی در ایران و جهان بوجود بیاید و علاوه بر توجیه اقتصادی ظرافت و لطافت این هنر با زندگی مردم عجین شود.
وی افزود: توجه به صنایع‌دستی و آمیختن آن با زندگی عمومی مردم بسیار آرامش‌بخش بوده و به صلح و دوستی و حفاظت و احیای این هنر کمک شایانی می‌کند.

انگلهارت نیز با بیان اینکه لازم است تا فرهنگ‌سازی لازم و کافی در کشور ایران صورت بگیرد تا جامعه به خوبی ارزش این هنر _ صنعت را درک کنند. گفت: هنری که در طول هزاران سال مردم ایران با آن زندگی کرده‌اند.

به گفته مشاور ارشد بخش فرهنگ یونسکو،‌ ارزش‌گذاری جهانی در رونق و انگیزه‌بخشی به هنرمندان بسیار کمک کرده و یونسکو تأکید دارد تا در زمینه فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و تاریخی با ایران همکارِ‌یهای گسترده‌ای را با ایران انجام دهد.

وی ضمن ابراز خوشحالی از میزبانی ایران برای داوری نشان مرغوبیت در سال 2008 تصریح کرد: با حضور داوران بین‌المللی صنایع‌دستی ایران بیش از پیش به جهان معرفی شده و نظر همگان را به سوی خود جلب می‌کند.

انگلهارت ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این مراسم ایران به دروازه تولید صنایع‌دستی در جهان تبدیل شود.

وی معتقد است: دولت‌ها باید در زمینه توسعه صنایع‌دستی برنامه‌ریزی‌های جامعی را در طرح‌های راهبردی و ملی خود داشته باشند. چه تجربه نشان داده است که در حوزه صنایع‌دستی هر زمان بحث منابع‌مالی مطرح شده است دولت‌ها بسیار ضعیف عمل کرده‌اند؛ بنابراین یونسکو در تلاش است تا ابزارهای لازم برای توسعه این هنر _ صنعت را در اختیار دولت‌ها قرار بدهد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تدوین برنامه جامع آماری توسط مؤسسه آمار یونسکو اشاره کرد و گفت: مؤسسه آمار یونسکو درصدد است تا در زمینه‌های مختلف فرهنگی آماری را از کشورها تهیه کند تا با ارائه آنها به نقش آمار در توسعه فرهنگ کشورها تأکید داشته باشد.

مشاور ارشد یونسکو تصریح کرد: در این زمینه یونسکو به اطلاعات و آمار دقیق نیازمند است و درصدد هستیم تا به زودی همکاری‌ گسترده‌ای را با مرکز آمار ایران که دارای ظرفیت‌های بالایی است، داشته باشیم.

وی ادامه داد: البته تدوین و جمع‌آوری این آمار برنامه بلند‌مدت یونسکو است و زمان زیادی باید صرف این کار شود.

انگهارت در پایان به رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد داد دانشگاه‌های ایران نیز به شبکه مجازی آکادمی آسیایی مدیریت میراث فرهنگی در منطقه بپیوندد.

وی افزود: دفتر منطقه‌ای این شبکه مجازی در بانکوک است و تا به حال 60 دانشگاه منطقه به این شبکه پیوسته‌‌اند. هر کدام از این دانشگاه‌ها در زمینه‌های مختلف میراث‌فرهنگی با یونسکو فعالیت گسترده‌ای را انجام می‌دهند.

 ضمن آنکه در صورت پیوستن به این شبکه یونسکو یک کرسی به آن کشور اختصاص داده و رهبران کرسی‌ها می‌توانند رهبری مجموعه را برعهده بگیرند.

همچنین اسفندیار رحیم مشایی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به این موضوع که حفظ هویت در بناها اثرگذار است، خاطرنشان کرد:

در مناطق مختلف جهان که بحث پایداری فرهنگی را دنبال می‌کنیم مسأله معماری بسیار قابل توجه است.وی افزود:

سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درصدد است تا برای ایجاد انگیزه و تشویق معماران جایزه معماری را طراحی کند که این جایزه هر ساله یا هر دو سال یکبار به معماران برتر

همشهری امارات

کد خبر 46261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز