همشهری آنلاین: موج بی‌سابقه گرما و به دنبال آن شعله‌ور شدن آتش در جنگل‌ها ظرف چند روز گذشته کشورهای واقع در قاره اروپا را در نوردید.

 موج بی سابقه گرما اروپا را در نوردید

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این موج گرما در کشورهای یونان، سوئد ، لتونی ، سوئد ، انگلیس ، نروژ ، فنلاند و هلند با تلفات جانی و مادی همراه شده است.

  • یونان

افزایش دمای هوا باعث شعله ورشدن آتش درجنگل های یونان شد که از نظر تلفات جانی بزرگ ترین فاجعه در اروپا در قرن حاضر به شمار می رود. این آتش سوزی ها تاکنون باعث کشته شدن دستکم 82 نفر در این کشور شده است.

نیروهای آتش نشانی دراین کشور هم اکنون به دنبال یافتن جنازه 72 مفقودالاثر هستند.در این میان روستاهای ساحلی آتن بیش از همه آسیب دیده اند و دست کم 300 منزل ویران شده و یا دچار آسیب شده اند.

  •  سوئد

کشور سوئد هم اکنون با موج خشکسالی بی سابقه ای روبرو بوده و درجه گرما در آن به بالاترین سطح خود در قرن جاری رسیده است و سراسر این کشور شاهد 23 آتش سوزی بود که نیمی از آنها طی هفته گذشته خاموش شدند.

آتش سوزی ها تاکنون دستکم 25 هزار هکتار را در کام خود فرو برده است . درجه گرما در این کشور همچنان بالا است و ممکن است به 34 درجه افزایش یابد و در اثر آن بار دیگر آتش در جنگل ها شعله ور شود.

  •  لتونی

بالگردهای کشور روسیه سفید دیروز به منظور خاموش کردن آتش های شعله ور شده در هفدهم ژوئیه(26 تیر)به کمک آتش نشانان لتونی و لیتوانی شتافتند.

این آتش سوزی تاکنون تقریبا هزار هکتار از جنگل ها را در کام خود فرو برده، اما تلفات جانی به همراه نداشته است.

لتونی به دلیل تحت فشار قرارگرفتن منابع مالی اتحادیه اروپا به سبب مبارزه با آتش سوزی ها در یونان و سوئد از کشور روسیه سفید درخواست کمک کرد.

  • انگلستان

انگلستان این روزها شاهد یک موج گرمای بی سابقه ظرف چند دهه گذشته است که در اثر آن آتش سوزی هایی در شمال غرب این کشور به وقوع پیوست و برای استفاده از منابع آبی ایرلند شمالی محدودیت هایی اعمال شد و درجه گرما در اسکاتلند رکوردشکنی کرد.

رئیس اداره آتش نشانی شهر دانی کوتون انگلستان درهمین رابطه گفت:' من هرگز چنین وضعیتی را تصور نمی کردم .دعا می کنم باران بیاید.'

درجه گرما در انگلیس امروز جمعه رکورد را شکست و بارسیدن به 38,5 درجه سانتی گراد از سال 2003 به این سو رکورد جدیدی را ثبت کرد.

انگلستان از اول ژوئن ( 11خرداد ) تا شانزدهم ژوئیه ( 25 تیر ) شاهد بارش فقط 47 میلی متر باران بوده است . مسئولان اداره آتش نشانی هشدار دادند که تفرجگاه ها در این کشور به سرعت قابلیت آتش گرفتن را دارند.

  • هلند

سازمان هواشناسی هلند دیروز به طور رسمی اعلام کرد که این کشور شاهد موج گرمای بی سابقه ای ظرف سه سال گذشته است و درجه دما در آن به 36 درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.

موج گرما دوازده روز است که در این کشور ادامه دارد و بدین ترتیب ششمین موج طولانی گرماازسال 1901 به این سو به شمار می رود.

هلند خود را برای کمبود آب در بسیاری از مناطق این کشور آماده کرده است.

  • نروژ

نروژ در ماه می بالاترین درجه دمای هوا را تجربه کرد. یکی از نیروهای آتش نشانی در پانزدهم ژوئیه ( 24 تیر ) در هنگام خاموش کردن یکی از آتش سوزی های بسیار این کشور جان خود را از دست داد.

  •  فنلاند

موج گرما استان لابلاند واقع در بالاترین نقطه شمالی فنلاند را نیز در برگرفت که به عنوان مقر بابا نوئل به شمار می رود.

کد خبر 411885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha