چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان با بررسی اطلاعات به دست آمده از ماهواره‌ها در طول چهار دهه به این نتیجه رسیدند که انسان‌ها برای اولین بار فصل‌های زمین را تغییر داده‌اند.

تغییر فصل‌ها به دست بشر

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس الرت، در این تحقیقات آثار فعالیت انسان بر تغییرات دمای زمین، ساختار شیمیایی اقیانوس‌ها، تغییرات سریع قطب‌ها و غیره در دوره‌های یک ساله و 10 ساله مورد بررسی قرار گرفته و یک فرآیند نامتقارن تغییرات فصلی در اتمسفر بالای نیمکره‌های شمالی و جنوبی شناسایی شده است.

با وجود این که گرمایش زمین یک رخداد جهانی است، در پایین‌ترین لایه جو زمین که با عنوان تروپوسفر شناخته می‌شود، تابستان بسیار سریع‌تر از زمستان‌ها در حال گرم شدن است.

محققان در جریان این تحقیقات حداقل و حداکثر دمای هر ماه از 38 سال گذشته را مشخص کردند. در سال‌های ابتدایی این دوره امواج گرمایی دارای بازه کوچکی بودند. اما در پایان دوره مطالعه که سال 2016 میلادی است، حداقل دمای هر ماه افزایش یافته و حداکثر دمای آن نیز افزایش بسیار بیش‌تری داشته است.

در این تحقیقات از اطلاعات به دست آمده از 6 ماهواره استفاده شده است که 5 دسته از این اطلاعات، افزایش بیش از حد طبیعی دما را تایید می‌کند و نشان می‌دهد تغییراتی که در ارتفاع چند کیلومتری سطح زمین به وقوع پیوسته است، بخشی از معمای افزایش دمای زمین است. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.

کد خبر 411600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha