کتاب را که بازکردم، آدم‌هایی را درونش دیدم که به زبان خودشان به گربه‌ها لگد می‌زدند یا در گلدان‌هایشان فقط چند گیاه مصنوعی داشتند. انگار در این مجموعه یک عالم آدم واقعاً تفنگ برداشته ‌بودند و فریاد می‌زدند: «درخت‌ها، دست‌ها بالا!»

دوچرخه شماره ۹۳۲

«درخت‌ها، دست‌ها بالا!» نام مجموعه‌شعري از هدا حدادي است که با تصويرگري‌هاي مريم طباطبايي در «کتاب‌هاي نردبان» (88505055)، بخش کودک و نوجوان در انتشارات فني ايران با قيمت چهارهزار تومان به چاپ رسيده‌ است.

شاعر در اين مجموعه به زبان ظريفي رفتار آدم‌هاي امروز را با محيط‌زيست نکوهش مي‌کند و از آن‌ها مي‌خواهد بين همه‌ي درس‌هايي که خوانده‌اند، کمي هم طبيعت را بخوانند، کمي هم زيبايي‌هاي آن را.

اشاره به دنياي متفاوت کودکان ديروز و امروز و چهره‌هاي بي‌نشاطي که ديگر براي همه عادي شده؛ دقت نظر شاعر را نشان مي‌دهد.

در اين مجموعه، 10شعر سپيد با مضمون‌هايي مرتبط به محيط‌زيست و طبيعت چاپ شده است كه يكي از اين شعرها را در اين‌جا برايتان نقل مي‌كنيم.

 

  • ديوانگي

وقتي درياي خاکستري

کف‌آلود و ديوانه

ماهي‌هاي مرده‌اش را به ساحل مي‌ريخت

معلوم نبود

که گريه مي‌کند

يا مي‌خندد!

 

 

  • دوربين مخفي

«در سکوت ماسه‌ها» نام مجموعه‌شعري از کمال شفيعي است که در آن همه‌چيز با صدا، تصوير و تلنگر پيش مي‌رود. انگار شاعر يک گوشه از دنيا دوربين مخفي کار گذاشته ‌است تا همه‌چيز را بدون صحنه‌سازي به مخاطب نوجوان نشان بدهد.

بعضي از اين تصاوير مرا ياد دقت اشعار هايکو مي‌اندازد. خصوصاً که تصويرگري‌هاي مهناز انصاري، در صفحه‌ي مقابل هرشعر چندثانيه خواننده را به جزئيات اثر متمرکز مي‌کند و اين خيلي خوب است که نقاشي‌ها نيز در خيال‌پردازي مخاطب شريک باشند.

اما در واقع همه‌چيز به تصوير خلاصه نمي‌شود. انديشه و موسيقي دو ويژگي بارز ديگري است که جذابيت اشعار را بيش‌تر هم کرده‌ است.

شاعر با اين کتاب مي‌خواهد به مخاطب نوجوان بگويد دنيا با اين‌همه تصوير بکر و تکراري، فقط مي‌خواهد فرصتي فراهم کرده ‌‌باشد تا ما بتوانيم درباره‌ي علت‌ هر چيز کمي فکر کنيم.

اين کتاب را انتشارات کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان (88721270) در 48صفحه با قيمت پنج‌هزار تومان منتشر كرده است. يكي از شعرهاي اين مجموعه را مي‌خوانيد.

 

  • مادربزرگ

عنکبوت پير

سال‌هاست

گوشه‌ي اتاق

قاليِ نبودن تو را

پهن کرده ‌است

 

 

  • آزادي در قفس

اگر من پرنده بودم و توي قفس مي‌افتادم يا حتي شير قدرتمندي مي‌شدم، ولي مجبور بودم پشت ميله‌ها خميازه بکشم، ديگر کاري نداشتم به اين‌که آدم‌ها با مهرباني به باغ‌وحش مي‌روند يا کودکان از ديدنم شاد مي‌شوند يا... من اگر به جاي هر يك از حيوانات باغ‌وحش بودم، خيلي‌خيلي غصه مي‌خوردم و به محبت آدم‌هاي آن‌جا هم اعتماد نمي‌کردم.

«باغ‌وحش» نام مجموعه‌شعر افسانه غياثوند است که احساس آزادي را از زبان حيوانات باغ‌وحش روايت مي‌کند. ما با خواندن اشعار اين مجموعه کم‌کم باورمان مي‌شود که قفس حيوانات هر چه‌قدر هم که بزرگ باشد، اصلاً با آزادي‌شان قابل مقايسه نيست.

از ويژگي‌ ممتاز اين کتاب، يک‌دست بودن فضاي شعرهاست که دقيقاً باعث خلق يک «مجموعه» شده ‌است. يعني نمي‌شود اشعار را از هم‌ديگر تفکيک کرد؛ درواقع کل مجموعه تنها يک شعر است: شعري براي حيوانات.

اين مجموعه شامل 20شعر سپيد است و انتشارات شهرستان ادب (77532702) آن را در 48صفحه با قيمت چهارهزار تومان به بازار كتاب فرستاده است. شعر «تدبير» را از اين مجموعه مي‌خوانيد.

 

  • تدبير

شنيده‌ام که بعد از مردن جفتش

جز اين‌که بر زمين بيفتد

اشک بريزد

دق کند

و بميرد

کاري از دست آن‌همه فيل‌بودنش برنيامده است

کد خبر 410359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha