نیلوفر شهسواریان: کتاب «خلال‌دندون روبان صورتی» به اندازه‌ی اسمش عجیب و بامزه است. ماجرای شهری که به شهر بدون‌ دختر معروف است، اما «خلال‌دندون»، دختر شجاع داستان، این‌چیزها سرش نمی‌شود و دست به رمزگشایی معمای داستان می‌زند!

دوچرخه شماره ۹۳۵

خلال‌دندون از خانم معلم و خانم روان‌شناس كمك مي‌گيرد تا بفهمد چرا خانم شهردار نمي‌گذارد دختري وارد شهر شود و در آن‌جا زندگي كند؟ او به كودكي شهردار برمي‌گردد و از ماجراي خانوادگي‌اش باخبر مي‌شود.

علاوه بر اين‌كه در اين رمان با برخي مسائل روان‌شناسي آشنا مي‌شويم، با تبعيض‌هايي هم روبه‌رو مي‌شويم كه در دنياي واقعي عليه دختران وجود دارد. خلال‌دندون دربرابر تبعيض‌ها بي‌تفاوت نيست و براي غلبه بر آن‌ها، دنبال راه حل مي‌گردد.

شايد فکر کنيد اين کتاب با رنگ و روي صورتي‌اش مخصوص دخترهاست، اما پسرها هم از خواندن آن لذت مي‌برند، چون خلال‌دندون دردسرها و شيطنت‌هاي خواندني خودش را دارد، مانند اين بخش از داستان:

«خلال دندون سه دور کامل توي راهرو قدم زد تا بالأخره جرئت کرد و از نردبان بدون پله سر خورد پايين. کار خيلي خطرناکي که من، نه به خلال‌دندون توصيه مي‌کنم، نه به شما و نه به هيچ آدم عاقل ديگري. اگر هم الآن قصه‌ي ما ادامه دارد براي اين است که خلال‌دندون شانس آورد و انگشت سبابه‌اش گير کرد به يک دکمه‌ي مخفي که در واقع کليد پله‌هاي نردبان بود.

براي همين خلال‌دندون توانست با کمي تاب خوردن روي پله‌ي پنجم بايستد و به جاي فرود آمدن با مخ روي کف سنگي زيرزمين، خيلي آرام از پله بالا برود.»

 

  • خلال‌دندون روبان صورتي

نويسنده: معصومه يزداني

تصويرگر: غزاله بيگدلو

ناشر: کتاب‌هاي پرنده‌ي آبي، واحد كودك و نوجوان انتشارات علمي و فرهنگي (88774569)

قيمت: 10هزار تومان

 

 

  • زندگي متفاوت در اردوگاه

احتمالاً هيچ‌کدام از ما در اردوگاه‌هاي پناهندگي زندگي نکرده‌ايم تا ببينيم زندگي در پشت حصارها چگونه است. رمان «گنجشک استخواني» ما را در اين فضا قرار مي‌دهد و ماجراي پسري به نام «صبحي» را تعريف مي‌کند که با دختري در سمت ديگر حصارها آشنا مي‌شود.

هردو فکر مي‌کنند زندگي آن‌سوي خانه‌‌شان جالب‌تر است، اما بعد از آشنايي با يک‌ديگر، تصورشان به هم مي‌ريزد. صبحي در اردوگاه با مشکلاتي روبه‌رو مي‌شود، اما ذهن خيال‌پرداز و تصورات فانتزي او تا پايان داستان همراهش است و باعث مي‌شود زندگي شيرين‌تري را تجربه کند، مانند اين بخش از داستان:

«اردک از تو جيبم مي‌پرسد: «بهش بگو از اردک‌ها هم چيزي مي‌دونه؟ مثلاً مي‌دونه که کواک کواک اردک‌هاي هر کشور فرق مي‌کنه؟ يک کواک توي ژاپن معنيش با يک کواک تو هاوايي فرق مي‌کنه. باور کن. از هر اردکي مي‌خواي بپرس.»

مي‌پرسم: «از اردک‌ها چي مي‌دوني؟» و بعد در جا پشيمان مي‌شوم. دفعه‌ي بعد اردک را زير بالشم قايم مي‌کنم.»

صبحي و خانواده و دوستانش زندگي راحتي ندارند و هميشه آب و غذاي مناسب در دسترسشان نيست، اما صبحي اميدش را از دست نمي‌دهد. او دوستي آن سوي حصارها پيدا كرده كه برايش شكلات داغ مي‌آورد، مي‌توانند با هم حرف بزنند و دلشان براي يك‌ديگر تنگ بشود؛ چيزي كه در آن وضعيت سخت ارزش زيادي دارد و هركسي نمي‌تواند تجربه‌اش كند.

اين رمان نامزد جايزه‌ي ادبي مدال کارِنگي سال 2017 ميلادي شده و اولين رمان چاپ شده‌ي نويسنده‌اش است.

 

  • گنجشك استخواني

نويسنده: زانا فريلون

مترجم: بهناز پيري

ناشر: انتشارات پيدايش (66970270)

قيمت: 22هزار تومان

کد خبر 412304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha