همشهری آنلاین: سید محمد علی حسینی روز دوشنبه (10 دی) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی به سولات آنان در خصوص سفر هیئت عراقی به ایران، مذاکره با آمریکا، اتهامات اخیر مقامات آرژانتینی و خرید سامانه موشکی از روسیه پاسخ داد.

به گزارش مهر،سخنگوی وزارت خارجه در این نشست هفتگی با تایید سفر هیئتی از مقامات عراق به کشورمان برای مذاکره پیرامون لایروبی اروند رود، اظهار داشت: تاریخ انجام این سفر هنوز مشخص نشده است.

وی افزود: از جمله مسائلی که از گذشته مورد توافق مقامات دو کشور بوده انجام گفتگو پیرامون لایروبی اروند رود در چارچوب قرارداد الجزایر بوده است که بر همین مبنا دفتری هم از سوی دو کشور تشکیل شده تا هماهنگی های لازم در این خصوص را انجام دهد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نمایندگان خود برای اداره این دفتر را تعیین کرده و طرف عراقی نیز این کار را انجام خواهد داد.

قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران

حسینی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر قطع صدور گاز از ترکمنستان به کشورمان گفت: ظاهرا برخی مسائل فنی در آن کشور موجب این مسئله شده که مسئولان دو کشور در حال رفع این مسائل هستند.

تمرکز دیپلماتیک بر کشورهای حوزه خلیج فارس

در ادامه این نشست خبری از حسینی در خصوص علت تمرکز فعالیت های اخیر دیپلماتیک ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس و عرب منطقه سئوال شد که وی در پاسخ اظهار داشت: در مورد همکاری های جمهوری اسلامی ایران با همسایگان حوزه خلیج فارس باید گفت که این موضوع از اولویت های سیاست خارجی ما بوده و سفرهایی که به این کشورها انجام می شود نیز در چارچوب همین همکاری ها قابل ارزیابی است.

وی با تاکید بر اعتقاد ایران به اهمیت تعمیق روابط با کشورهای مسلمان منطقه گفت: ما بر ضرورت حفظ صلح و ثبات در منطقه تاکید داریم و معتقدیم ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران و این کشورها در تمام ابعاد قابل توسعه است.

حسینی تصریح کرد : بدون شک هر چه روابط کشورهای منطقه با یکدیگر مستحکم تر باشد خلیج فارس و سایر بخش های منطقه از ثبات و آرامش بیشتری برخوردار خواهد بود و این ضرورتی است که تمام کشورهای منطقه به آن نیاز داشته و بر آن تاکید می کنند.

به گام های روسیه بسیار خوشبین هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص سخنان روز گذشته منوچهر متکی وزیر خارجه مبنی بر اینکه 50 درصد ظرفیت نیروگاه بوشهر تا تابستان سال آینده راه اندازی می شود، گفت: آنچه روس‌ها در خصوص تحویل سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر متعهد شده اند در حال انجام است ،  ما دومین محموله سوخت را نیز دریافت کرده ایم و بقیه این محموله نیز ارسال می شود.

وی روند پیشرفت امور در نیروگاه بوشهر و زمان راه اندازی بخش های مختلف این نیروگاه را به متخصصان فنی واگذار کرد و افزود: به هر حال ما پیگیر هستیم تا بر اساس توافقات انجام شده نیروگاه اتمی بوشهر در موعد مقرر مورد بهره برداری قرار گیرد و البته نسبت به گام های اخیر روسیه نیز بسیار خوشبین هستیم.

از سهم 20 درصدی خود کوتاه نمی آئیم

حسینی در خصوص اظهارات وزیر خارجه کشورمان درباره سهم ایران از دریای خزر اظهار داشت: در زمان شوروی سابق تلاش‌هایی شد تا با استفاده از قدرت و توانمندی آن کشور، درصد و محدوده ای بر ایران تحمیل شود که هرگز آن مسئله محقق نشد.

وی افزود: در واقع تلاش‌هایی که از گذشته در این باره انجام شده در همین رقم بوده است اما این موضوع در هیچ قراردادی درج نشده و ایران نیز آن را نپذیرفته است ، اما پس از تشکیل جمهوری اسلامی ایران و فروپاشی شوروی، کشورهای ساحلی دریای خزر مسئله تقسیم حدود در این دریا را مطرح کردند که ما صریحا در این خصوص اعلام کردیم در صورت نیل به نتایج منصفانه مخالفتی با آن نخواهیم داشت.

حسینی ادامه داد: بر این اساس تمام رایزنی‌ها و جلسات فنی و حقوقی که ایران در آن شرکت کرد، بر این مبنا تنظیم شد و رژیم حقوقی دریای خزر نیز بر اساس اصل انصاف تعیین خواهد شد که بر اساس آن سهم جمهوری اسلامی ایران حدود 20 درصد خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما برای تحقق سهم 20 درصدی خود از دریای خزر تلاش کرده و با همین منظور در جلسات مختلف حضور یافته ایم و از این سهم نیز کوتاه نخواهیم آمد.

سفر لاریجانی به مصر

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال چرا با توجه به شخصی بودن سفر دکتر لاریجانی به مصر دیدارهایی بین این مقام ایرانی و مسئولان بلند پایه مصری صورت گرفته است؟ یادآوری کرد: همانگونه که پیش از این تاکید شده این سفر سفری خصوصی وشخصی بوده است اما بر اساس شناختی که مسئولان مصری از شخصیت دکتر لاریجانی داشته اند ملاقات هایی بین آنها با ایشان صورت گرفته که در آنها بر لزوم تداوم مذاکرات دو کشور در سطوح مختلف تاکید شده است.

حسینی همچنین از عزم ایران و مصر برای تداوم روند کنونی گسترش مناسبات دو جانبه خبر داد.

استقبال از مواضع وزیرخارجه ایتالیا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین با استقبال از مواضع وزیر خارجه ایتالیا مبنی بر لزوم خروج اشغالگران از عراق گفت: این مواضع مبتنی بر واقعیات موجود در منطقه بوده و اظهارات منطقی همواره مورد استقبال قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: به هر صورت ما معتقدیم عراق و سایر کشورهای منطقه نیازی به حضور آمریکا و سایر کشورها ندارند و با همکاری و همفکری خود می توانند ضمن انجام برنامه ریزی های لازم که سیاستگذاری برای تعیین آینده ای بهتر بپردازند.

مذاکره با آمریکا، حداکثر در حد سفیر

حسینی درخصوص سرنوشت دور بعدی مذاکرات ایران و آمریکا نیز خاطر نشان کرد: ما در این باره با انجام اصل گفتگوها موافق هستیم و این گفتگوها حداکثر در حد سفیر انجام خواهد شد و زمان آن را نیز در آخرین رایزنی های خود تعیین خواهیم کرد.

محکومیت تحرکات رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی در تخریب مسجد الاقصی را شدیدا محکوم کرد و این قبیل اقدامات را تلاش های تحریک آمیز خواند و اظهار داشت: این موضوع باید مورد توجه کامل کشورهای مختلف قرار گیرد وجمهوری اسلامی ایران در این خصوص به کشورهای عربی و اسلامی هشدار می دهد که باید تحرک لازم جهت توقف این قبیل اقدامات را ساماندهی کنند.

اتهام تکراری دادستان آرژانتین و یک معما

وی در واکنش به تکرار اتهامات دادستان آرژانتین علیه کشورمان نیز گفت: آنچه مورد اشاره این فرد قرار گرفته موضوع انفجار سفارت رژیم صهیونیستی در آرژانتین در سال 1997 بوده که بر اساس مصوبه شورای عالی قضایی آرژانتین مختومه گشته است.

حسینی در عین حال خاطر نشان کرد: البته در اظهارات ایشان معمایی وجود دارد که خوب است رمز گشایی شود و آن اینکه ایشان با اشاره به واقعه دیگری که در سال 1992 رخ داده مدعی برنامه ریزی ایران در خصوص آن در سال 1993 شده است.

آذربایجان سند و مدرکی ارائه نکرد

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر ارائه اسناد جاسوسی ایران در آذربایجان به سفیر کشورمان در باکو در جریان دیدار اخیر وی با مقامات آن کشور گفت: دیداری که سفیر کشورمان در باکو با مسئولان کشور آذربایجان داشته اساسا با خواست سفیر ما صورت گرفته و در آن در خصوص زمینی که متعلق به سفارت ایران بوده است گفتگوهایی انجام شده است.

وی تصریح کرد: در این دیدار هیچ گونه مدرک وسندی در خصوص ادعاهای اخیر مسئولان و روزنامه‌های آذری علیه ایران به سفیر ما ارائه نشده و ما انتظار داریم که مسئولان آذربایجان فضای نامناسب رسانه ای که در کشورشان ایجاد شده کنترل نمایند.

رئیس جمهور اندونزی به ایران می آید

حسینی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر احتمال انجام سفر رئیس جمهور اندونزی به کشورمان را تایید کرد و گفت: این سفر در دستور کار همکاری های دو کشور قرار دارد اما هنوز زمانی برای آن مشخص نشده است.

سفر حداد به مصر ارتباطی با سفر لاریجانی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص احتمال سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به مصر و ارتباط آن با حضور دکتر لاریجانی در قاهره اظهار داشت: این سفردر زمان مقرر خود انجام خواهد شد اما ارتباطی با سفر دکتر لاریجانی ندارد چرا که سفر نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی به مصر سفری خصوصی و شخصی بوده است.

وی هدف سفر حداد عادل به مصر را ایجاد تحرک بیشتر در همکاری مجالس دو کشور بیان کرد.

از غرامت ها چشم پوشی نمی کنیم

حسینی در پاسخ به دیگر سئوال خبرنگار مهر در باره سرنوشت پیگیری غرامت های ایران که باید از دولت عراق دریافت شود، با توجه به گذشت یک سال از اعدام صدام ، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از مسئله غرامت ها چشم پوشی نکرده و این موضوع همچنان در دستور کار قرار داشته و ما آن را دنبال می کنیم.

مرز با پاکستان باز است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین خبر منتشر شده مبنی بر مسدود شدن مرزهای ایران با پاکستان در پی ترور بی نظیر بوتو را رد کرد و گفت: مرز باز است.

چرا در مراسم تشییع بوتو شرکت نکردید؟

وی درباره علت عدم حضور مقامات کشورمان در مراسم تشییع پیکر  بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کرده بود اما با توجه به مسائل امنیتی مسئولان پاکستان خواستند اقدامی در این جهت صورت نگیرد.

مذاکره ای درباره S300 نداشتیم

در بخش پایانی از این نشست خبری از حسینی در خصوص علل عدم تحویل سامانه موشکی S300 به کشورمان از سوی روسیه سئوال شد، که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ با بیان اینکه در جریان سفر اخیر هیئت روسی به ایران مذاکره ای در این رابطه نشده است، گفت: گفتگوهای ما با طرف روسی جنبه دفاعی دارد و کاملا در چارچوب مقررات بین المللی است و این گفتگو‌ها که از گذشته نیز انجام شده همچنان ادامه خواهد داشت.

کد خبر 40565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز