شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

هرچند به دلایل فیزیولوژیک برخی افراد، در فصل بهار دچار خواب‌آلودگی می‌شوند، اما بالأخره راه‌هایی هم هست برای این‌که بهار سر کلاس نخوابیم و این‌قدر کسل و بی‌حال نباشیم.

دوچرخه شماره ۹۱۹

دکتر نيما فيروز مي‌گويد: «اگر ما اکسيژن كافي به مغز برسانيم، مغز احساس نشاط مي‌کند. در اين تغيير فصل‌ها، چون تنظيمات بدن برخي از افراد به هم مي‌خورد، خون‌رساني‌شان به مغز با تأخير صورت مي‌گيرد.

به‌خاطر همين، ميزان خون و اکسيژني که به مغز  مي‌رسد کم‌تر مي‌شود و اين افراد عموماً خواب‌آلود هستند و دو سه هفته‌اي طول مي‌کشد تا بتوانند خودشان را با تغييرها وفق بدهند. به‌اصطلاح مي‌گويند خواب بهاره دارد.»

به گفته‌ي دکتر فيروز، خواب بهاره نياز به هيچ نوع دارويي ندارد و به زمان احتياج دارد تا بدن فرد بتواند خودش را تنظيم کند و مغزش در وضعيت جديد، مجدداً عملکردش را به‌دست بياورد. براي اين‌که بتوانيم سريع‌تر اين مشكل را حل كنيم، بايد اکسيژن را سريع‌تر به مغز برسانيم. ورزش‌هاي صبحگاهي در فصل بهار به تحقق اين هدف كمك مي‌كند.

مثلاً پياده‌روي، دويدن و ورزش کردن در صبح‌ها، باعث مي‌شود ميزان اکسيژن لازم سريع‌تر به مغز برسد و تنفس بهتر صورت بگيرد. در  اين صورت، بدن دوباره آن شادابي و نشاط قبلي را به‌دست مي‌آورد.

يک ساعت گردش در هواي آزاد بعد از طلوع خورشيد مي‌تواند به ترشح بيش‌تر سروتونين در فاصله‌ي زماني کوتاه‌تر کمک کند که نتيجه‌ي آن افزايش نشاط در بدن و رفع خستگي و کسالت است.

از سوي ديگر برخي از متخصصان تغذيه معتقدند که خواب آلودگي در فصل بهار را مي‌توان با مصرف خوراکي‌هايي که ويتامين‌ب دارند برطرف کرد. مصرف خوراکي‌هايي که حاوي آهن هستند مانند حبوبات، سبزي‌ها، گوشت، برگه‌ي ‌زردآلو، گروه لبنيات مانند ماست و شير بدون چربي، سبوس گندم و نخودفرنگي هم خستگي را برطرف مي‌کنند. مصرف ويتامين‌ث، نوشيدن دو ليتر آب در روز و خوردن سبزيجات و ميوه‌ي تازه باعث سازگاري بدن با فصل بهار مي‌شود.

شستن دست و صورت پس از بيدارشدن با آب سرد هم بسيار مفيد است. امتحان هركدام از اين روش‌ها ضرري ندارد؛ مثلاً  کافي است راه خانه تا مدرسه را پياده برويم تا کمي اين خواب‌آلودگي دست از سرمان بردارد و يا با خوردن مواد غذايي مناسب و سبزيجات و لبنيات به اين کسالت بهاري پايان بدهيم.

کد خبر 402472

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha