سفیر ایالات متحده در بغداد خاطرنشان کرد که انتظار دارد ظرف 2 هفته آینده دور چهارم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا درباره عراق برگزار شود.

رایان کراکر در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن‌پست همچنین ادعا کرد که عملکرد صحیح ایران می‌تواند آغاز مناسبی برای دور بعدی مذاکرات باشد.

دیوید ساترفیلد، مشاور ارشد کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در امور عراق نیز با تکرار اتهامات واشنگتن بر ضد ایران البته به شکلی تقریبا جدید مدعی شد که ایران میزان کمک‌های تسلیحاتی به گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق را کاهش داده است.

وی در گفت‌وگو با این روزنامه افزود: بر اساس اعلام مقامات حاضر در عراق، حمله به نیروهای آمریکایی با نفوذگرهای انفجاری کنار جاده‌ای که از ایران وارد عراق می‌شوند در ماه‌های گذشته کاهش یافته است.

این ادعاها در حالی بیان می‌شود که وزارت دفاع آمریکا چهارشنبه گذشته در گزارش سالیانه خود به کنگره، بار دیگر با تکرار ادعاهای پیشین، کمک ایران به افزایش ناآرامی‌ها در عراق را مانع بزرگی در مسیر پیشرفت در این کشور عنوان کرده بود.

هیچ چیز قطعی نیست

اما با وجود تأکید سفیر آمریکا در مورد زمان انجام گفت‌وگوهای بغداد، خبرنگار همشهری کسب اطلاع کرد که هنوز زمان و سطح برگزاری دور چهارم مذاکرات بغداد مشخص نیست.

با توجه به تعطیلی‌ سال نو میلادی و همچنین تعطیلات این روزهای عراق اینگونه به نظر می‌رسد که هنوز هیچ‌چیز در مورد این دور از گفت‌وگوها قطعی نشده و احتمال انجام مذاکرات تا 10 روز آینده و از جمله در روز 7 دی‌ماه که چندی پیش از سوی حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد در دست بررسی عنوان شده بود، وجود ندارد.

از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که سطح گفت‌وگوها که پیش از این سطح کارشناسی اعلام شده بود، تغییر کند.

همچنین به نظر می‌رسد که آزادی چندی پیش سید حیدر علوی، یکی از 6 دیپلمات ایرانی دربند نیروهای آمریکایی علامت مثبت ارسال شده از سوی واشنگتن برای انجام دور بعدی گفت‌وگوها بوده و خوشبینی نسبت به آزادی 5 دیپلمات دیگر ایرانی را نیز افزایش داده باشد.

کد خبر 39964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز