علی ابراهیمی: ادغام شرکت‌های بزرگ از جمله شرکت‌های خودروسازی رویه‌ای‌است که از مدت‌ها پیش در بین شرکت‌های بزرگ تجاری و صنعتی امری مرسوم بوده است.

در واقع این شرکت‌ها پس از ادغام از توانمندی بیشتری برای تولید و عرضه کالاهای مناسب با نیاز مشتریان خود برخوردار می‌شوند.

به گزارش همشهری ،بحث ادغام شرکت‌های خودرو‌ساز داخلی که پیش از این طرفداران جدی نداشت با روی‌کار آمدن وزیر جدید صنایع و معادن و تغییرات انجام شده در برخی شرکت‌های خودروسازی، این روزها به شکل جدی‌تری مطرح می شود.

گرچه پیش از این علی اکبر محرابیان در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در زمینه ادغام شرکت‌های خودرو‌سازی اعلام کرده بود وزارت صنایع در این زمینه برنامه‌ای ندارد و این موضوع را در حیطه سیاستگذاری های خود در این وزارتخانه‌ ندانسته بود، اما روز شنبه هفته جاری مدیرعامل پارس خودرو که از جمله طرفداران جدی این ایده است، با اظهار بی‌اطلاعی از مخالفت وزیر صنایع و معادن با ادغام خودرو‌سازان بار دیگر از ضرورت انجام این کار در صنایع خودروسازی کشور سخن گفت.

بیشتر دست‌اندرکاران صنعت خودرو به شکلی جدی به این موضوع نپرداخته‌اند، اما وی با اعلام این که ادغام شرکت‌های خودرو‌سازی جز دو نفر از نمایندگان مجلس، مخالف دیگری ندارد، گفت: مخالفت این 2 نماینده مجلس با ادغام خودرو‌سازان نیز به ایجاد انحصار مربوط می شود که با به‌کارگیری ساز و کارهای  کنترل شده می‌توان از شکل‌گیری انحصار در این بخش جلوگیری کرد.

کارشناسان صنعت خودرو، مشکلات کنونی صنایع خودروسازی کشور را ناشی از وجود بازار انحصاری و نبود رقابت بین خودرو‌سازان داخلی با شرکت‌های خارجی قلمداد می‌کنند.

اهداف بزرگ

همچنین مدیر عامل پارس خودرو با بیان این که تحریم‌های خارجی هیچ تاثیر منفی در عملکرد این شرکت نداشته است از افزایش و رکورد شکنی تولید ماهیانه خودرو در آذر ماه خبر داد و از هدف خود برای تبدیل شدن به دومین خودرو‌ساز بزرگ کشور سخن گفت.

این در حالی است که پارس خودرو از جمله شرکت‌های زیر مجموعه سایپاست.

اما بذرپاش با بیان این که سایپا باید تلاش کند تا از گردونه رقابت عقب نماند بر این دیدگاه خود تاکید کرد.

از سوی دیگر وی از برنامه تولید خودروهای جدید در این شرکت سخن گفت که پس از مخالفت برخی خبرنگاران برای استفاده از مونتاژ به جای تولید، تنها به ساخت داخل برخی قطعات خودروهای مونتاژ شده در این شرکت استناد کرد.

وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده در زمینه ناتوانی این شرکت در عمل به تعهد خود در زمینه تحویل تندر 90 به متقاضیان و اعلام فروش آزاد این خودرو، گفت: پس از هماهنگی با دیگر شرکت عرضه کننده تندر 90، امروز(دوشنبه) 10اولویت  واگذاری این خودرو تا پایان سال تعیین و مشخص می شود هر متقاضی چه زمانی خودروی خود را تحویل‌می‌گیرد.

با اعلام این اولویت‌ها و در صورتی که برای برخی متقاضیان  زمان تحویل این خودرو طولانی باشد، می‌توانند خودرو‌های جایگزین یا مدل‌های‌ ای صفر یا ای یک تندر90 را انتخاب کنند.

کد خبر 39937

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز