گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شروع بررسی ردیف‌های درآمد بودجه سال 87 حقوق ورودی خودرو که پیش از این در کمیسیون تلفیق 75‌درصد تعیین شده بود را به 90‌درصد افزایش دادند.

بدین ترتیب درآمد حاصل از حقوق ورودی خودرو که براساس مصوبه کمیسیون تلفیق 5‌هزارو 175‌میلیارد ریال مصوب شده بود به 5 هزار میلیارد ریال یعنی همان پیشنهاد اولیه دولت کاهش یافت.

با احمد بزرگیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • کاهش در آمد حاصل از ورود خودرو بر چه مبنایی صورت گرفته است؟

پس از بررسی تعرفه واردات خودرو در صحن علنی مجلس، مصوبه کمیسیون تلفیق به همان پیشنهاد اولیه دولت تغییر یافت و عملا تغییری در تعرفه و درآمد حاصل از حقوق ورودی خودرو حاصل نشد.

گرچه تعرفه‌ رسمی واردات خودرو در سال 87 نیز90 درصد تعیین شده اما این تعرفه عملاً به 100 درصد افزایش می‌یابد که عامل اصلی در شکل‌گیری بازار انحصاری خودرو و تضییع حقوق مصرف‌کنندگان قلمداد می‌شود.

گرچه در بررسی کمیسیون تلفیق، نمایندگان به کاهش تعرفه واردات خودرو به 75 درصد رای داده بودند اما در بررسی این مصوبه در صحن علنی مجلس، برخی نمایندگان به استناد حمایت از صنعت قطعه‌سازی، شرایط سیاسی و بین‌المللی حاکم بر صنایع خودرو‌سازی، تاثیر تحریم‌ها در تامین قطعات وارداتی خودروها و نگرانی از اشباع بازار داخلی با خودروهای لوکس وارداتی، از افزایش این تعرفه به 90 درصد دفاع کرده و این موضوع در صحن علنی مجلس تصویب شد.

این در حالی است که در مصوبه کمیسیون، پیش‌بینی لازم برای حمایت از صنعت قطعه‌سازی صورت گرفته و مقرر شده بود تا تعرفه واردات سی کی دی ثابت اما تعرفه  اس کی دی 65 درصد  باشد و تعادلی در تعرفه واردات خودرو حاصل شود.

البته خودرو‌سازان هم در تصمیم‌گیری مجلس در زمینه افزایش مجدد تعرفه واردات خودرو بی‌تاثیر نبود‌ه‌اند.

ضمن اینکه معتقدم کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این زمینه کوتاهی کرده و اقدامات لازم را برای توجیه سایر نمایندگان مجلس در مورد علل کاهش تعرفه واردات خودرو، انجام نداده و حتی برخی از اعضای کمیسیون در افزایش تعرفه واردات خودرو به 90 درصد نیز نقش فعالی داشتند.

  • درآمد 5 هزار میلیارد ریالی پیش‌بینی شده واردات خودرو در بودجه 87 تا چه حد قابل توجیه است؟

با توجه به تعرفه 90 درصدی رسمی پیش‌بینی شده برای واردات خودرو و تعرفه
5 درصدی شماره‌گذاری و 5 درصد تعرفه پیش‌بینی شده برای خودروهای با مصرف بیش از 6لیتر، تعرفه واردات خودرو در عمل بیش از 100 درصد بوده که این موضوع موجب شد تا امسال درآمد حاصل از محل واردات تعداد پیش‌بینی شده خودروهای خارجی به‌دلیل تعرفه بالا محقق نشود.

با این روند به‌نظر می‌رسد این درآمد در سال‌ آینده نیز محقق نمی‌شود. گرچه این درآمد امسال جزء درآمدهای قطعی دولت محسوب شده اما احتمال محقق نشدن این میزان درآمد در بودجه 87 نیز وجود داشته و امری طبیعی محسوب ‌می‌شود.

کد خبر 44464

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز