همشهری آنلاین: بر اساس اعلام نیروی انتظامی، برخورد پلیس با متخلفان در خصوص عرضه قلیان که از 24 آذرماه در تهران شروع شده از روز اول دی ماه در سراسر کشور به اجرا گذاشته خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس در این اطلاعیه آمده است:از آنجا که مصرف و استعمال سیگار و قلیان علیرغم هشدارهای پیاپی مجامع پزشکی و فرهنگی همچنان ادامه دارد و در پی درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و تماس مکرر مردم و در راستای اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب پانزدهم شهریور ماه سال 85 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی این قانون، نیروی انتظامی برای تامین مطالبات و حفظ سلامت افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان اعلام کرد: استفاده از مواد دخانی و قلیان در مراکز پذیرایی و اقامتی از جمله سفره‌خانه و رستورانهای سنتی، هتل‌ها،‌ مسافرخانه، باغچه‌های پذیرایی‌ اعم از شهری و بین‌راهی و تمامی اماکن عمومی ممنوع است.

بر اساس این اطلاعیه ،تبلیغ و در معرض نمایش قرار دادن محصولات دخانی از جمله قلیان و ادوات آن ممنوع و مسوولیت اجرایی ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی با مدیران و کارفرمایان یا متصدیان اماکن مربوطه است و در صورت وقوع هر گونه تخلف، طبق ضوابط برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.

همچنین متصدیان، ‌کارفرمایان و مسوولان اماکن عمومی موظفند تابلوهای هشداردهنده مبنی بر ممنوعیت مصرف محصولات دخانی را در نقاط مناسب و در معرض دید عموم نصب کنند.

بر اساس اعلام نیروی انتظامی، مجامع و اتحادیه‌های ذیربط به استناد این قانون در بند «ف» از ماده 37 قانون نظام صنفی، باید آموزش‌های لازم را به اعضای تحت پوشش ارایه کرده و کنترل و نظارت کافی جهت اجرای بهینه این قانون را به عمل آورند.

همچنین سازمانهای صنفی مرتبط با تاسیسات گردشگری نیز در چارچوب این قانون و قوانین مربوطه باید نسبت به آگاهسازی، نظارت و کنترل بر مراکز تحت پوشش اقدامات لازم را به عمل آورند.

نیروی انتظامی با اشاره به این که اجرای این قانون در جهت ارتقاء سلامت مردم و خانواده‌هاست، از شهروندان خواست تا همانند گذشته، همکاری لازم را با این نیرو داشته و در صورت مشاهده هر نوع تخلف، مراتب را به مرکز فوریتهای پلیسی «110» اعلام کنند.

این اطلاعیه به منزله اعلام رسمی به تمامی متصدیان، مدیران و صاحبان اصناف و اماکن عمومی و دست‌اندرکاران تهیه، نگهداری، توزیع و فروش محصول دخانی بوده و همه موظف به اجرای آن هستند.

بر این اساس نیروی انتظامی اعلام کرد: با همکاری دیگر سازمانهای مسؤول به استناد این قانون از بیست و چهارم آذر ماه 86 در تهران و از یکم دی ماه در سراسر کشور با متخلفان برخورد خواهد کرد.

کد خبر 39734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز