فرمانده نیروی انتظامی گفت: ادعای ما این است که حداکثر 20 میلیون لیتر الکل چه از تولیدات داخل و چه از واردات سالانه در کشور مصرف می‌شود.

سردار اسماعیل احمدی مقدم با بیان این که از میزان کشفیات الکل می‌توان میزان نسبی مصرف این ماده در کشور را به دست آورد، حجم کشفیات الکل در سال گذشته را 5 میلیون لیتر اعلام کرد و با اشاره به این که این میزان 20 تا 30 درصد کل الکل وارد شده به کشور است، ادامه داد: در مورد الکل همواره بر مخفی کردن مشکلات آن در کشور تلاش شده است، ‌در حالی که مصرف الکل و حتی افزایش مصرف آن در کشور یک واقعیت است.

وی به گسترش حوزه فعالیت ستاد مبارزه با مواد‌مخدر به کنترل عرضه و تقاضای الکل و دخانیات علاوه بر مواد‌مخدر و روانگردان‌ها و در نتیجه تغییر نام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر به ستاد مبارزه با اعتیاد اشاره و عنوان کرد: با توجه به این که گام اول اعتیاد به الکل و مواد‌مخدر با سیگار برداشته می‌شود و از آنجا که ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با حرکت پرشتاب خود در سال‌جاری توانست اعتماد مسئولان را جلب کند، پیشنهاد داده شد که بار حل مشکل پایه‌ای دخانیات و سیگار نیز بر عهده این ستاد قرار داده شود.

زندان‌های فاقد کارکرد اصلاحی

مشاور رئیس‌جمهوری در ‌گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا نگرانی خانواده‌ها مبنی بر آزادسازی جمعیتی از معتادان به جامعه صحت دارد و آیا نباید الگو و شکل کار تخلیه زندان‌ها از معتادان برای مسئولان و مردم به درستی تعریف و تبیین شود؟ گفت: آزاد شدن زندانیان معتاد، ابتکار ستاد مبارزه با مواد‌مخدر بود، زیرا اساسا باید این پرسش‌ها مطرح می‌شد که زندان‌زدایی به‌عنوان یک ایده خوب چگونه عملی می‌شود؟

وی گفت: آیا ما به کارکرد زندان توجه می‌کنیم و این که در حقیقت چه توقعی از نگهداشتن معتاد در زندان داریم، ترک، اصلاح، یا مجازات برای ایجاد یک جنبه پیشگیرانه برای دیگران؟ وی با اذعان به این که زندان‌های کشور در حال حاضر فاقد همه این کارکردهاست، عمده علت به زندان افتادن معتادان را ناتوانی در پرداخت جریمه نقدی حداکثر 100‌هزار تومانی خواند و افزود: ماهانه دو برابر این جریمه نقدی برای هر معتاد زندانی هزینه می‌شود و این حقیقت، اوج بی‌منطقی به زندان انداختن معتادان را نشان می‌دهد.

احمدی مقدم همچنین با اشاره به این که از هر 30 معتاد، یک نفر در زندان و در مجموع جمعیت معتادان خارج از زندان 30 برابر شمار معتادان زندانی است، بر لزوم تفهیم درست نحوه تخلیه زندان‌ها از معتادان به مسئولان و مردم تأکید و بیان کرد: برخی با توجه به برداشت سطحی از این اقدام می‌گویند، چرا می‌خواهید 40 هزار معتاد را ظرف یک ماه آینده به خیابان‌ها بریزید، گویی خیابان‌ها فاقد معتاد بوده و مشکل فقط همین 40 هزار معتاد است!

کد خبر 37530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز