دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

اصغر بادپر: هنوز بسیاری از ما باورمان نمی‌شود که خطر کم‌آبی، جدی شده است. شاید همه‌ی ما از زمستان انتظار دیگری داریم؛ البته حتماً بعد از کمی فکرکردن، یادمان می‌آید پاییز امسال، چه‌قدر کم زیر باران راه رفتیم.

دوچرخه شماره ۹۰۹

چه‌قدر کم خيس شديم! و چندبار به‌خاطر آلودگي هوا، مدرسه‌ها تعطيل شدند.

در هنگامه‌ي خشك‌سالي كه چندان خبري از بارش باران و برف نيست؛ ما بايد به فكر راه‌هاي مناسب نگه‌داري و ذخيره‌ي آب‌هاي موجود باشيم. گويي هركدام بايد براي خود قلکي داشته باشيم و در آن  آب ذخيره کنيم.

قلک آبي در واقع همان روش مصرف آب ماست. مثلاً موقع مسواک‌زدن حتماً بايد اين قلک کنار دستمان باشد. وقتي قرار است با يک ليوان آب مسواک بزنيم كه آب زيادي هدر نرود، انگار قلک آبي‌مان را پر مي‌کنيم.

 

  • وقتي ذخيره‌ي برف تمام شد

هفته‌ي گذشته اغلب رسانه‌ها و خبرگزاري‌هاي رسمي خبري را منتشر کردند که اعلام مي‌کرد ذخيره‌ي برف کشورمان به صفر رسيده است. بر اساس اين خبر، محمدحاج‌رسولي‌ها، مديرعامل شرکت منابع آب ايران گفته است: «يکي از اندوخته‌هاي منابع آب در بهار، ذخيره‌ي برف است که درحال حاضر در اکثر نقاط کشور، ذخيره‌ي برف به صفر رسيده است.»

به گفته‌ي او برودت هوا در روزهاي گذشته به نحوي نبوده که بارش به‌صورت برف ذخيره شود، بنابراين تا پايان زمستان بايد ميزان بارش‌ها به 71درصد برسد که اين روند درحال حاضر 30درصد است.

اين خبر را گفتيم تا بيش‌تر مراقب نوع مصرف آب باشيم. اين ديگر فقط مربوط به بزرگ‌ترها نيست؛ ما خودمان در روز چندبار سراغ آب مي‌رويم؟ اصلاً به اين فکر کرده‌ايد؟

 

  • از خودمان بپرسيم

همه‌ي برف و باراني که از سال قبل ذخيره شده بود، مصرف شده است. در فصل پاييز، باران نباريده و هوا گرم بوده و برف‌هاي سال پيش هم آب شده‌اند. خب، آب قرار است از کجا بيايد؟ اين را بايد وقتي از خودمان بپرسيم كه زير دوش آب ايستاديم و فکر مي‌کنيم يا آواز مي‌خوانيم. آن‌وقت شايد طور ديگري با آب برخورد کنيم.

 

  • بلديم چه‌طور مصرف کنيم؟

فاطمه‌ي 14ساله مي‌گويد: «از کودکي، پدرم به من ياد داده که با يک ليوان آب مسواک بزنم. حالا اگر هم بخواهم، نمي‌توانم بدون ليوان آب مسواک بزنم.»

ترانه‌ي 15ساله، وقتي دست‌هايش را مي‌شويد، شير آب را باز مي‌گذارد. او مي‌گويد: «هميشه موقع شستن دستم، همان‌طور که دارم مايع دست‌شويي روي دست‌هايم مي‌ريزم شير آب را باز مي‌گذارم و از اين موضوع خيلي ناراحتم.»

پارساي 16ساله هم صرفه‌جويي در مصرف آب را از معلمش ياد گرفته است. اين معلم يک روز دوشي را با خود به كلاس مي‌برد و مي‌گويد: «همه‌ي شما علاقه داريد مدت زيادي زير دوش آب بايستيد. خب اين دوش‌ها به شما کمک مي‌کنند كه آب ‌كم‌تري مصرف کنيد.

يعني اگر شير آب را خيلي کم هم باز کنيد، اين دوش آب را به شکل پودري روي سرتان پخش مي‌کند و هم لذت زير دوش ايستادن را خواهيد داشت و هم آب کم‌تري مصرف مي‌کنيد. او به ما نشاني فروشگاهي را داد که برويم و اين دوش‌ها را تهيه کنيم.»

 

  • چه‌طور صرفه‌جويي کنيم

صرفه‌جويي خساست نيست، بلکه استفاده‌ي بهينه و به اندازه‌ي نياز است. روش‌هاي زياد سختي ندارد و هرفرد از اهل خانواده مي‌تواند به اين قضيه کمک کند. در اين‌جا برخي روش‌هاي صرفه‌جويي در مصرف آب را که شرکت آب و فاضلاب توصيه کرده است مرور مي‌کنيم:

اگرچه توالت و حمام کوچک‌ترين فضاي منزل است، اما حدود 75درصد آب منزل در اين مکان مصرف مي‌شود. وقتي به حمام مي‌رويد، زمان بگيريد و آن‌را به کم‌تر از پنج دقيقه برسانيد، چون در اين صورت ماهيانه حدود چهارهزار ليتر آب صرفه‌جويي خواهد شد.

اگر دوش حمام شما بتواند در طي کم‌تر از 20ثانيه يک ظرف چهارليتري را پر از آب کند؛ در آن‌صورت لازم است با يک سردوش کاهنده‌ي مصرف، تعويض شود.

هنگام مسواک‌زدن شير آب را بيهوده باز نگذاريد. در هردقيقه 10ليتر آب به‌ همين دليل به هدر مي‌رود. قبل از مسواک‌زدن يک ليوان آب با خود ببريد و با آن دهان خود را بشوييد.

اگر با کمک مادر ظرف‌ها را مي‌شوييد هنگام شستن ظرف‌ها آب را بيهوده و با فشار زياد باز نگذاريد. براي شستن ظرف‌ها بهتر است از مايع رقيق‌شده‌ي ظرف‌شويي استفاده شود.

براي نوشيدن آب به‌جاي آن‌که شير آب را به مدت زيادي باز بگذاريد تا خنك شود، بهتر است ابتدا چند قطعه يخ در ليوان بيندازيد و سپس شير آب را باز کنيد.

سعي کنيد هرروز در جهت صرفه‌جويي آب، کار مثبتي انجام دهيد. به اين موضوع که ممکن است حاصل بعضي از روش‌ها بي‌اهميت و ناچيز باشد، فکر نکنيد؛ چون حفظ هرقطره‌ي آب مهم است.

اگر درخانه، شير آبي چکه مي‌کند به بزرگ‌ترها يادآوري کنيد و در خيابان يا هرجاي ديگري اگر شاهد هدررفتن آب بوديد و مثلاً مانند لوله‌هاي شکسته‌ي آب، نشت آب و... را ديديد، اين موضوع را به افراد مرتبط به شرکت آب و فاضلاب منطقه اطلاع بدهيد. شماره‌ي شرکت آب منطقه‌ي شما، روي قبض آب خانه نوشته شده است.

کد خبر 395099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha