سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

خبر > سپنتا سلیمی: در نمونه‌‌ای ابتکاری در پاریس، نوجوان‌ها تعیین می‌کنند چه کتاب‌هایی وارد کتاب‌خانه‌های عمومی بشود.

دوچرخه شماره ۹۰۸

اين‌جا «مونتروي»، منطقه‌اي در حومه‌ي پاريس است. در کتاب‌خانه‌ي وابسته به شهرداري مونتروي، يك روز در ماه، جلسه‌ي کتاب‌خواني براي نوجوانان برگزار مي‌شود.

«والري» و «ماريلي» دو کتابدار کتاب‌خانه به همراه چند كودك و نوجوان در سالن کنفرانس کتاب‌خانه روي زمين حلقه مي‌زنند. كودكان و نوجوانان 10 تا 17ساله، از قبل بايد براي حضور در اين برنامه ثبت‌نام کنند.

بعد از ثبت‌نام نوبت به انتخاب کتابي براي مطالعه مي‌رسد تا در جلسه‌ي ماهانه آن را به بحث و بررسي بگذارند. در پايان جلسه، آراي نوجوان‌ها سرنوشت کتاب‌‌هاي کتاب‌خانه را تعيين مي‌کند.

نوجوانان هربار از ميان كتاب‌هايي كه در يك ماه گذشته (نسبت به زمان جلسه) خوانده‌اند، کتاب‌هاي مورد علاقه‌شان را مشخص مي‌كنند و كتاب‌خانه نيز به نظر آن‌ها احترام مي‌گذارد و کتاب‌هاي مورد علاقه‌ي آنان را در قفسه مي‌گذارد.

براي کتاب‌هاي ديگر نيز جايي نه‌چندان جلوي چشم در نظر مي‌گيرند. اين مسئوليت سنگين، حسابي نوجوان‌ها را هيجان‌زده کرده و آن‌ها را به کتاب‌خواني، مطالعه‌ي عميق و بحث درباره‌ي کتاب علاقه‌مند مي‌کند.

اما جلسه‌هاي ماهانه تنها فعاليت نوجوانان در اين زمينه نيست. مسئولان کتاب‌خانه، يک سايت اينترنتي افتتاح و از نوجوان‌ها در همه‌جاي فرانسه دعوت به همراهي کرده‌اند. نوجوان‌هايي که نقد و تحليلي درباره‌ي کتابي دارند، مي‌توانند اين نقد يا تحليل را در قالب متن يا ويديو روي اين سايت بگذارند.

«آنا» 13سال دارد و به‌تازگي درباره‌ي آخرين کتابي که خوانده يک ويديو تهيه کرده و روي سايت گذاشته است. او مي‌گويد‌: «براي من تهيه‌ي ويديو خيلي راحت‌تر از نوشتن است و کم‌تر وقتم را مي‌گيرد.»

لوييِ 16ساله هم مي‌گويد: «جلسات نقد را دوست دارم، چون درباره‌ي کتاب‌ها بحث مي‌کنيم، بدون اين‌که خسته‌کننده باشد و به هيجان مي‌آييم.»

گاهي نوجوان‌ها در اين جلسه‌ها اختلاف‌ نظر زيادي دارند و همين مسئله بحث‌ها را هيجان‌انگيز مي‌کند.

کد خبر 394470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha