دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۶ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

از عمده تفاوت‌های جشنواره امسال با 25 دوره قبلی جشنواره، بخش‌های متعددی است که با نام‌ها و اهداف مختلف به این جشنواره اضافه شده است.

اجرای تئاتر در پادگان‌ها، خانه سالمندان، پارک‌ها، مترو و... با توجه به شعار تئاتر برای همه از جمله بخش‌های جشنواره است؛ نگاهی داریم به این بخش‌ها.

مرور تئاتر ایران در سال 1386 - 1385: این بخش با هدف ارائه کارنامه یک ساله تئاتر کشوردر قالب نمایش هاى اجرا شده در طول سال، یکی از بخش‌های جشنواره است که البته شرایط خاص خودش را دارد، این نمایش‌ها باید در محدوده زمانى از اول بهمن 85 تا پنج دی 86 در یکى از سالن هاىتئاتر عمومی‌وابسته به مرکزهنرهاى نمایشى یا سایر سازمان هاى فرهنگى حداقل 15 اجرا داشته باشند.‌ این بخش به صورت غیررقابتى برگزار خواهد شد.

منتخبان جشنواره هاى نمایشى کشور: یکی از بخش‌های جدید بیست و ششمین جشنواره بین المللى تئاتر فجراست که با هدف تشویق برگزیدگان جشنواره هاىتئاترى کشور ونیز امکان دست یابى به چشم‌اندازى از این جشنواره‌ها، راه اندازی شده است. این بخش هم به صورت غیررقابتى برگزار خواهد شد.

تجربه هاى دانشجویى: هدف از ایجاد این بخش ارائه دستاوردهاى تئاتر دانشجویى و نیز ایجاد امکان بروز خلاقیت هاى نوین و ارزشمند در حوزه تئاتر و بخش تجربه هاى دانشجویى است.

با اینکه جشنواره‌ای به همین عنوان موجود است،  برای اولین بار این بخش به جشنواره اضافه شده است. ملاک اصلى در انتخاب آثار این بخش،  گرایش هاى آموزشى،  تجربى،  خلاقیت هاى نوین نمایشى،  استفاده حداقل از امکانات صحنه و تکیه بر جوهر اجرایى نمایش خواهد بود.این بخش با توجه به محورش رقابتی خواهد بود و نمایش برگزیده به انتخاب هیأت داوران براى اعزام به یکى از جشنواره هاى خارجى مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

تئاتر دانش آموزی: جشنواره بین ا لمللى تئاتر فجر به دانش آموزان و البته خانواده‌های آنان توجه کرده است.این بخش قرار است در سطح تهران و در سالن‌های آموزش و پرورش اجرا بشود، هدف، توجه به یک بخشی از جامعه است که بالقوه تئاتری‌های آینده این کشور هستند.از دیگر بخش‌های مسابقه روزنامه دیواری است که با توجه به شعار تئاتر برای همه طراحی شده است.

تئاتر خیابانى: جشنواره بین ا لمللى تئاتر فجر امسال توجه زیادی به مخاطب دارد به همین دلیل و با هدف ترویج نمایش هاى مردمی‌قابل اجرا در مکان هاى عمومی‌و نیز دست یابى عملى به تعریفى صحیح از نمایش خیابانى متکى بر فرهنگ ملى،  بخش تئاتر خیابانى برگزار می‌شودو این بخش به صورت غیررقابتى برگزار خواهد شد.

مسابقه بین ا لمللى تئاتر: این بخش ازبخش‌های مهم جشنواره است که با هدف ایجاد زمینه رقابت سالم فرهنگى بین گروه هاى تئاتر داخلى و خارجى و نیز ارائه الگوهاى شایسته تئاترى براى هنرمندان جوان از راه ارزش گذارى آثار،  بخش مسابقه بین‌ا لمللى تئاتر بر پا می‌شود.یکی از موضوعات در نظر گرفته شده براى این بخش، ویژه این دوره از جشنواره، «بشریت معاصر و هویت انسانى» است.

بنا براین گروه‌هایی که به این موضوع پرداخته‌اند در اولویت  قرار گرفته‌اند.در این بخش تولیدات مشترک گروه هاى ایرانى و خارجى هم دیده می‌شود. این بخش به صورت رقابتى برگزار می‌شود.

نمایش هاى رادیویى و تلویزیونى:‌هدف از ایجاد این بخش حمایت از تولیدات نمایشى رادیوو تلویزیون است و همچنین نزدیک کردن مردم با نمایش‌هایی که قبلا اجرا شده است البته این بخش دارای یک شرط ویژه است و آن این است که آثار شرکت‌کننده در این بخش باید در محدوده زمانى اول فروردین 85 تا 31 شهریور 86 از طریق یکى ازشبکه هاى رادیویى و تلویزیونى پخش شده باشند. نکته جالب این بخش اجرای زنده نمایش‌های رادیویی است.

این بخش به صورت رقابتى برگزار می‌شود. چشم‌انداز تئاتر ایران در سال 1387: در طول سال‌ها تئاترهایی در جشنواره اجرا می‌شد که قبلا اجرای عمومی داشت و  به گفته دبیر جشنواره، همین باعث می‌شد که شور و هیجان جشنواره کم بشود.

 اما امسال با هدف ارائه تولیدات جدید تئاتر ایران و تأمین نیاز اجراى عمومی‌تئاتر کشور در سال 1387،  بخش چشم‌انداز تئاتر ایران در سال 1387 برگزار می‌شود و البته آثار متقاضى حضور در این بخش نباید قبلا هیچ گونه اجرایى در تهران، سایر شهرهاى کشور و یا  دیگر کشورها داشته باشندو اگر کاری از شهرستان‌ها در این بخش پذیرفته شود، ایاب و ذهاب،  اسکان و پذیرایى گروه هاى شهرستانى پذیرفته شده در این بخش به عهده ستاد برگزارى جشنواره خواهد بود.

 این بخش به صورت رقابتى برگزار می‌شو د وراه یافتگان نهایى به این بخش، در اولویت اجرا براى سال 1387 قرار خواهند گرفت.

تولید متون نمایشى و نمایشنامه خوانى: با هدف حمایت از تولید متون نمایشى فاخر ایرانی و جبران بخشى از کمبودهاى تئاتر کشور در زمینه نمایشنامه هاى شایسته اجرا،  بخش تولیدمتون نمایشى و نمایشنامه خوانى یکی از بخش‌های جشنواره بیست وششم است که  در این بخش آثار متقاضى حضور در این بخش نباید قبلا به چاپ رسیده یا توسط گروه هاى داخلى و خارجى اجرا شده باشند. نمایشنامه هایى که در موضوعات خود به ارزش‌ها و باورهاى ملى و مذهبى،  مسائل اجتماعى،  خصوصامسائل مربوط به نسل جوان و بزنگاه‌ها و شخصیت هاى جاودانه تاریخ کشور پرداخته باشند در اولویت انتخاب قرار خواهند گرفت. این بخش به صورت غیررقابتى برگزار خواهد شد.

پژوهش:‌ستاد برگزارى بیست و ششمین جشنواره بین المللى تئاتر فجر هم گوشه چشمی به پژوهش داشته است.این بخش با هدف حمایت از پژوهشگران حوزه نمایش و برطرف کردن نسبى نیاز هاى تحقیقاتى کشورخصوصا « تئاتر ایران از سال 1357 تا سال 1385» بر پا شده است.  تحقیقات شرکت‌کننده در این بخش شامل پایان نامه‌های تحصیلی نبوده و نباید قبلا چاپ شده،  یا در سمینارهاى علمی‌داخلى و بین ا لمللى ارائه شده باشندوپژوهش هاى برگزیده توسط انتشارات نمایش به چاپ خواهند رسید. ناگفته پیداست که این بخش غیررقابتی خواهد بود.

تئاتر ملل:  با هدف استفاده بهینه و هدفمند از حضورگروه هاى تئاتر خارجى در ایران،  توجه به ابعاد آموزشى و پژوهشى این حضور و ایجاد امکان آشنایى هرچه بیشتر هنرمندان تئاتر کشور به ویژه هنرمندان دانشگاهى و پژوهشگران با گونه‌هاى مختلف تئاتر جهان،  بخش ویژه تئاتر ملل برگزار شد. این بخش  دراین دوره به  « تئاتر شرق »  اختصاص دارد.

کد خبر 39270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز